Döende Black molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Håller faktiskt på med lite tester runt det här just nu. Som du vet ifrågasätter jag starkt det här med i princip 0 matning och pilotfiskar.
    Förra helgen tog jag hem lite fisk från odlingen då vi hade rejält stort frånfälle på en batch yngel vi fick i lördags. 20 % var döda redan i påsarna och sedan försatte eländet även I tanken. Så i måndags tog jag hem några och stoppade i ett av mina Lab akvarier som varit igång i snart 1 år med ganska mycket fisk och rejält överdimensionerat filter. Original fiskarna var vuxna Poecilia och jag plockade ur ungefär ½ populationen och stoppade i ungefär dubbla fiskmängden med yngel. Dessa behöver dock betydligt mer mat så mat mängden tredubblades ungefär. Filtret borde klara mer än den dubbla mängden fisk/mat.

    Men både ammonium och Nitrit rusade i höjden och det var bara att byta vatten.

    Så hur man än bär sig åt tar det tid för bakterierna att anpassa sig och mängden bakterier står i direkt relation till mängden näring man stoppar i akvariet. Så att starta ett 250 litersakvarium med 2 guppy och sedan stoppa i 20 fulvuxna Malawi är lika illa som att stoppa i malawisarna direkt.

    Enligt mitt sätt att se det finns det bara 3 sätt att lösa detta på. 1 starta med massor med växter. 2 ”fishless cykeling” där man belastar akvariet med den tänkta tillförseln av näring. 3 stoppa i fisk, mata dom och byta vatten när kvävenivåerna går upp. Det sista alternativet är nog det svåraste och sämsta.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13130

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      har man låt oss säga 0.2 mg/l och halverar det till 0.1 mg/l med ett 50 % vattenbyte mår fisken lite bättre och bakterierna har nog med käk.
      Visst MEN byter du 50% och sen upptäcker att nitriten istället är dubbelt så hög som innan bytet, vad har du din logik i det? Och du kan inte ha missat alla inlägg som just styrker detta fenomen (boomerang effekt)! Det här har vi ju malt runt en miljon ggr på zoopet (nu 1000 001). Vattenbyte kan oftast vara en björntjänst! tillsätter du däremot ett bakteriepreparat kan du oftast få ner nitriten inom nån timme!

      Varför ska det ena utesluta det andra? du kan väl starta med alt 1 mycket växter och alt 3 fisk direkt och matning i kombination! Man ska byta vatten när kvävenivåerna går upp säger du. Det mesta kvävet är ju bundet till filtret och bottensubstratet och detta påverkas föga av att du byter vatten... Om du matar sparsamt och gärna använder bakteriepreparat så kan du istället undvika farliga toppar.
      Senast redigerad av åheim; 17 August 2012, 22:01.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        Visst MEN byter du 50% och sen upptäcker att nitriten istället är dubbelt så hög som innan bytet, vad har du din logik i det? Och du kan inte ha missat alla inlägg som just styrker detta fenomen (boomerang effekt)! Det här har vi ju malt runt en miljon ggr på zoopet (nu 1000 001). Vattenbyte kan oftast vara en björntjänst! tillsätter du däremot ett bakteriepreparat kan du oftast få ner nitriten inom nån timme!

        Varför ska det ena utesluta det andra? du kan väl starta med alt 1 mycket växter och alt 3 fisk direkt och matning i kombination!
        Ja jag vet att detta med Nitrit har stöts och blöts 100 000 gånger och trots det blir ingen klokare på det!
        Jag köper inte bumerang effekten rakt av. Det finns ingen logik i den. Om vi tittar på den lika omtjatade kväve cykeln så vet vi att X mg protein, ger Y gram ammonium, som ger Z mg nitrit som ger Å gram nitrat. Antalet mg/l ökar med molvikten på syret som tillförs vid oxideringen. Exempelvis så väger nitrit molekylen mycket mer än ammonium molekylen med de innehåller lika mycket kväve.
        Tar du bort 50 % av soppan H2O/NO2 och ersätter den med rent H2O blir mängden NO2 halverad eftersom det inte finns något N i H2O. Orsaken till den så kallade bumerang effekten kan vara flera.
        1. Felvisande nitrit tester.
        2. Att vattnet vi tillsätter tar död på Nitratifierings bakterierna. Exempelvis med något desinfektionsmedel typ klor tillsatt i vattnet.
        3. Att nämnda desinfektionsmedel tar död på en massa bakterier och därför ökar protein lasten.
        4. Man kan också tänka sig att Nitratifieringen kan avstanna något med minskad mängd Nitrit.
        5. Den messt troliga förklaringen är att processen är mycket accelererad och den bara avstannar lite med ett vattenbyte. Processerna med nedbrytning av protein och oxidering av ammonium fortgår även om vi byter vatten. Då är det lätt att tro att det var vattenbytet som förorsakade ökningen.


        Hur förklarar du Fenomenet?

        Ja visst idealet är en balanserad mängd växter och fisk och sedan långsamt låta allt växa till sig. Då hinner bakterier och alger anpassa sig också.

        Edit:Glömde tilläga en viktig sak.
        De olika bakterierna växer/fördubblas i olika takt. De som gör om Protein till ammonium växer fortast. Sedan kommer de som gör om ammonium till nitrit och sist de som gör om Nitrit till nitrat.
        Dessutom måste de som gör om nitrit till nitrat vänta ut de andra. Detta gör att tidsfaktorerna blir förskjutna och när processerna pågår parallellt. (Undrar om jag begriper vad jag menar själv. Men kan inte förklara det bättre just nu!)
        Senast redigerad av bossep; 17 August 2012, 22:50.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13130

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          Ja jag vet att detta med Nitrit har stöts och blöts 100 000 gånger och trots det blir ingen klokare på det!
          Jag köper inte bumerang effekten rakt av. Det finns ingen logik i den. Om vi tittar på den lika omtjatade kväve cykeln så vet vi att X mg protein, ger Y gram ammonium, som ger Z mg nitrit som ger Å gram nitrat. Antalet mg/l ökar med molvikten på syret som tillförs vid oxideringen. Exempelvis så väger nitrit molekylen mycket mer än ammonium molekylen med de innehåller lika mycket kväve.
          Tar du bort 50 % av soppan H2O/NO2 och ersätter den med rent H2O blir mängden NO2 halverad eftersom det inte finns något N i H2O. Orsaken till den så kallade bumerang effekten kan vara flera.
          1. Felvisande nitrit tester.
          2. Att vattnet vi tillsätter tar död på Nitratifierings bakterierna. Exempelvis med något desinfektionsmedel typ klor tillsatt i vattnet.
          3. Att nämnda desinfektionsmedel tar död på en massa bakterier och därför ökar protein lasten.
          4. Man kan också tänka sig att Nitratifieringen kan avstanna något med minskad mängd Nitrit.
          5. Den messt troliga förklaringen är att processen är mycket accelererad och den bara avstannar lite med ett vattenbyte. Processerna med nedbrytning av protein och oxidering av ammonium fortgår även om vi byter vatten. Då är det lätt att tro att det var vattenbytet som förorsakade ökningen.


          Hur förklarar du Fenomenet?
          Ja själv vet jag inte riktigt faktiskt, en klok man talade här om teorin om kolloider i ett moget vatten och att de kunde ha en viss hämmande effekt av spridningen av nitrit i det fria vattnet. Vi kan nog konstatera att det händer så otroligt mycket med ett moget vatten i ett akvarie och som vi nog har väldigt svårt att se någon logik i eller har någon kunskap om. Jag tror att vid byte med kranvatten, som inte har uppbyggnaden av kolloider och som inte gått igenom andra processer som äger rum i akvariet, ger nitriten en bättre chans att sprida sig i det fria vattnet, och processen att skicka ut nitrit äger ju fortfarande rum i filtret och botten. Det är min uppfattning tills någon har en bättre förklaring som jag kan köpa (nån som har en till salu?)

          Ursprungligen postat av bossep
          Ja visst idealet är en balanserad mängd växter och fisk och sedan långsamt låta allt växa till sig. Då hinner bakterier och alger anpassa sig också.

          Edit:Glömde tilläga en viktig sak.
          De olika bakterierna växer/fördubblas i olika takt. De som gör om Protein till ammonium växer fortast. Sedan kommer de som gör om ammonium till nitrit och sist de som gör om Nitrit till nitrat.
          Dessutom måste de som gör om nitrit till nitrat vänta ut de andra. Detta gör att tidsfaktorerna blir förskjutna och när processerna pågår parallellt. (Undrar om jag begriper vad jag menar själv. Men kan inte förklara det bättre just nu!)
          Du tappade mig vid slutmeningen
          Senast redigerad av åheim; 18 August 2012, 00:59.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            Ja själv vet jag inte riktigt faktiskt, en klok man talade här om teorin om kolloider i ett moget vatten och att de kunde ha en viss hämmande effekt av spridningen av nitrit i det fria vattnet. Vi kan nog konstatera att det händer så otroligt mycket med ett moget vatten i ett akvarie och som vi nog har väldigt svårt att se någon logik i eller har någon kunskap om. Jag tror att vid byte med kranvatten, som inte har uppbyggnaden av kolloider och som inte gått igenom andra processer som äger rum i akvariet, ger nitriten en bättre chans att sprida sig i det fria vattnet, och processen att skicka ut nitrit äger ju fortfarande rum i filtret och botten. Det är min uppfattning tills någon har en bättre förklaring som jag kan köpa (nån som har en till salu?)
            Jag funderar rätt mycket på det här också. Det är helt klart en skillnad mellan rent kranvatten och vatten som varit i akvariet en tid. Men den stora skillnaden är nog i den biofilm som vi inte ser men som finns i och på allt i akvariet efter en tid. Saker och ting avger också en hel del kemikalier och övergångs faser mellan dessa exempelvis vid oxidering och vid anaeroba förhållanden. Mycket av detta är svårt att sätta på pränt och även att mäta sig till. Jag använder oftast mina sinnen lukt, smak, syn och kanske också något annat när jag testar vatten. Jag har tillgång till ganska avancerad laboratorieutrustning men oftast är just känslan eller vad man skall säga en oändligt mycket känsligare sak än testinstrument och färgförändringar på kemikalier. Exempelvis ser (känner) man stor skillnad på ett akvarievatten som filtrerats över aktivt kol. Därför använder jag det endast till det ”rena” vattnet jag häller i akvariet och ytterst sällan i akvariet självt.

            Men jag är ganska säker på att just nystartade akvarier och sådana man använt mediciner i mår bra av så rent vatten man kan hälla i det. Samma sak om man vill bli av med skadliga ämnen såsom kväveföreningar.
            Ja processen att tillverka Nitrit äger nog uteslutande rum i filtret i alla fall i ett nystartat akvarium. Troligtvis även nedbrytningen av proteiner. Men själva kväveföreningen som bildas är löst i vattnet. Med andra ord, bakterierna sitter i filtret och släpper ifrån sig Nitrit till vattnet som paserar.


            Du tappade mig vid slutmeningen
            Jag tappade nog mig själv där och måste klura ut än bättre förklaring.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • FamCarlin
              • August 2012
              • 50

              #21
              Puh, det var många långa inlägg om Vattenbyte, nitrit, nitrat och bakterier. Måste nog läsa allt en gång till innan jag gör mig en egen uppfattning.

              Men jag kan ger er en uppdaterad status på min sista av de vuxna Black Molly:
              Efter saltbehandlingen i går så var hon något piggare, men långt ifrån normal, framför allt var vänster öga svullet och stack ut rejält såg riktigt läskigt ut.
              I morse så var det en gäng vita prickar och då insåg jag att något mera än salt måste göras. Så på eftermiddagen var jag förbi en annan zoobutik i grannstaden och fick med mig medicin för vitaprick sjukan och 50st pinnar för att testa vattenkvaliteten med (6in1 test).
              Nu är medicin tillsatt och jag skall försöka tyda färgskalorna på testet, preliminärt så är nitrit nivån nära maxnivån på skalan dvs ,ca 200 (mg/l?)


              När jag nämnde att vi vid uppstarten hade 2 hanar och 2 honor så fick jag svaret att förmodligen hade hanarna stressat ihjäl honorna, vi skulle haft minst 1:2 av hanar:honor? Man kan undra varför butiken vi köpte fiskarna i inte nämnde något om detta, vi var väldig tydliga med att vi var nybörjare och behövde bra råd om val av art och antal.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13130

                #22
                Antar att du menar NITRAT som ligger på 200... ligger nitrat på 200 så blir ju frågan -när gjordes vattenbyte senast?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • FamCarlin
                  • August 2012
                  • 50

                  #23
                  1/3-del i lördags.
                  1/3-del förra lördagen

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Undrar varför folk inte förstår när man skriver dropptest och varför affärer lurar på folk värdelösa pinnar....
                    Jag förstår inte vitsen i att mäta och få fel världen eller resultat man inte kan avläsa.

                    I stället för 1/3 byt 50 % och styr det efter nitritvärdet. Men använd ett bra vattenberdningsmedel som klarar både klor och kloramin.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • FamCarlin
                      • August 2012
                      • 50

                      #25
                      Inte en lugn dag här.

                      Efter att vi tillsatte medicin så har Mollyn blivit betydligt piggare. Jag har även testat vattnet i det lilla akvariet och alla värden är ok.


                      Men nu kommer nästa problem, i det andra akvariet där Pansarmalarna lagt rom (honan har förresten lagt mera rom de senaste nätterna) så är det på en del romanhopningar ett vitt ludd. Skulle nästan tro att det är mögel?

                      Bild på rom med ludd: http://carlinphoto.net/family/PICT8830.JPG
                      Bild på rom utan ludd: http://carlinphoto.net/family/PICT8829.JPG

                      Här är också vattenvärdena väldigt höga på nitrit men malarna verkar för stunden inte må illa av det.

                      Så det primära problemet är mögel, finns det medel mot det?
                      Det serkundära är Nitriten. Då jag tycker att jag bytt vatten ganska ofta senaste tiden så funderar jag på om bakteriekulturen inte fungerar, eller finns det andra lösningar?

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #26
                        Den mögliga rommen är enklast att bara ta bort.
                        Och hoppas att andra romansamlingar klarar sig bättre.
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • FamCarlin
                          • August 2012
                          • 50

                          #27
                          Finns det något man kan göra för att minska på risken för den andra rommen?

                          Läste ett inlägg om protozin och metylenblått, fungerar det?

                          Kommentar

                          • FamCarlin
                            • August 2012
                            • 50

                            #28
                            Sista uppdateringen om våra Molly. Efter tillsatts av medicin och salt så är våra sista stora hona betydligt piggare. De små simmar också runt och tillslut så har vi ett eget stim av Molly.

                            Till rommen har vi använt någon sorts svampmedel och genom en rejäl grustvätt och några vattenbyten så är Nitrit halten på väg ned. Så just ser det ljus ut.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Då ska jag inte strö salt i såren, men en rejäl grustvätt är nog inte det bästa att göra om du har nitrit. Då reducerar du en hel del av nyttobakterierna som bryter ner nitriten...Men vi håller tummarna att det går bra ändå!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...