Döende Black molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamCarlin
    • August 2012
    • 50

    Döende Black molly

    I vårt familj akvarium är nu katastrofen nära


    Bakgrund:
    Vi började lite lätt med ett 75l akvarium för några veckor sedan. När allt var på plats så köpte vi 4st Blackmolly och 2 st fläkiga pansarmalar.

    Redan efter en vecka så fick vi ca 25 yngel ifrån ena Molly hona, Tyvärr så dog hon några dygn senare. Jag trodde att stressen av både flytt och ynglen blev för mycket.

    Vi gläds dock åt våra nya yngel.

    Efter en vecka till så fick andra honan yngel och vi lyckades kanske rädda 10st av dessa ifrån att bli mat. Dock så tyckte vi att det blev onödigt trångt i yngelkorgen så vi fick låna in ett 25 akvarium och flyttade alla yngel dit.

    Men nu har tyvärr 2 till Molly dött i veckan och den sista beter sig minst sagt oroveckande. Det är den andra honan som är kvar och antingen så ligger hon på botten eller så simmar hon runt och beter sig allmänt stressad. Simma korta längder framåt och sedan backar tillbaka.

    Yngsta sonen (som valde Black molly) kommer troligtvis ta det lite hårt om alla hans fiskar dött inom loppet av 3-4 veckor.

    Finns det något som vi kan göra för att rädda denna stackars fisk?

    Malarna har som tur är inte visat någon tendens till dåligt trivsel, de är kanske tåligare?
  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    #2
    Har ni salt i vattnet? Black molly är ofta känsliga i rent sötvatten men blir tåligare om ni tillsätter 1-2 msk salt per 10 liter vatten. Havssalt utan tillsatser (inget jod eller antiklumpmedel) är bäst. Zoohandlaren rekommenderar säkert ektozonsalt, men det är i stort sett samma sak som nämnda havssalt som kan köpas mycket billigare i mataffärer. Vad malarna tycker om saltet vet jag inte.

    Olle

    Kommentar

    • FamCarlin
      • August 2012
      • 50

      #3
      Har inget salt i vattnet. Har Falksalt Grovt Salt utan jodd hemma, fungerar det?
      Kan man tillsätta saltet rakt av, dvs hela doseringen på ett tillfälle?

      Lite tydligare sjukdomsbild:
      - Inga synliga defekter, så som vita prickar eller färgskiftningar.
      - När den inte ligger på botten så simmar den väldigt fladdrigt, det är full fart på alla fenor men den står nästan still i vattnet.

      Kommentar

      • FamCarlin
        • August 2012
        • 50

        #4
        Humm, det verkar vara spridda åsikter om salt är bra för Malarna eller inte. Så jag tar ingen risk här, bättre med en döende Molly än 2 malar som inte trivs och en Molly som kanske dör iallfall.
        Senast redigerad av FamCarlin; 16 August 2012, 23:03. Anledning: gramatik

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1660

          #5
          Ja, det fungerar säkert. Lös upp saltet (allt på en gång) i en burk med vatten och häll det i akvariet.

          Olle

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av FamCarlin
            Humm, det verkar vara spridda åsikter om salt är bra för Malarna eller inte. Så jag tar ingen risk här, bättre med en Molly och döende fisk än 2 malar som inte trivs och en Molly som kanske dör iallfall.
            Ja fast nu är det så att dessa odlade malar är tämligen okänsliga för salt, jag har själv doserat 1dl/100L flera ggr och då haft pansarmalar i karet... MEN i ditt fall så tror jag att det handlar om höga halter nitrit och då räcker det med ett par msk salt för att minska skadeverkningen. Prova och se om mollyn verkar må bättre!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              Jag citerar mig själv från en annan tråd du gjort.

              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              Jo en av de högsta fisk dödaren är när man övermatar, speciellt i familje akvarium, alla vill mata fiskarna och tycker det är kul att se dem äta, det är oftast därför man får problem. Jag var tvungen att gömma min fiskmat för att alla skulle mata dem i början till jag lyckades övertyga folk att det är farligt för fisken.
              Det finns nitrit tester att köpa, skaffa ett och se hur vattnet ligger till.
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • FamCarlin
                • August 2012
                • 50

                #8
                Var in till lokala zoobutiken idag för att fråga om råd och trodde jag skulle köpa nitrit test.

                Jag fick det korta beskedet att bara tillsätta salt, inget nitrit test behövdes köpas.

                Så jag gick hem och blandade saltlösning. Precis innan jag skulle hälla i lösningen så kommenterar barnen att något är på glaset, vid en närmare titt så är det fiskrom ifrån våra Pansar Malar. Då jag läste någonstans på forumet att salt skulle göra äggen väldigt sköra så stoppade vi behandlingen.

                Den sista honan blev istället flyttad till yngelakvariet också tillsatte vi salt där, nu får vi bara hoppas att honan överlever, inte mumsar upp alla yngel samt att de nya Pansar Malarna kläcks och blir friska fiskar.

                När vi startade akvariet för några veckor sedan trodde vi aldrig att det skulle vara så här spännande. Det händer ju något varje vecka och vi startade med bara 6 fiskar.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av FamCarlin
                  Var in till lokala zoobutiken idag för att fråga om råd och trodde jag skulle köpa nitrit test.

                  Jag fick det korta beskedet att bara tillsätta salt, inget nitrit test behövdes köpas.

                  Så jag gick hem och blandade saltlösning. Precis innan jag skulle hälla i lösningen så kommenterar barnen att något är på glaset, vid en närmare titt så är det fiskrom ifrån våra Pansar Malar. Då jag läste någonstans på forumet att salt skulle göra äggen väldigt sköra så stoppade vi behandlingen.

                  Den sista honan blev istället flyttad till yngelakvariet också tillsatte vi salt där, nu får vi bara hoppas att honan överlever, inte mumsar upp alla yngel samt att de nya Pansar Malarna kläcks och blir friska fiskar.

                  När vi startade akvariet för några veckor sedan trodde vi aldrig att det skulle vara så här spännande. Det händer ju något varje vecka och vi startade med bara 6 fiskar.
                  Byt zoobutik! Skaffa ett bra nitrit dropp test. Salt minskar skadeverkningarna men ett vattenbyte reducerar mängden Nitrit. Konstigt att ingen sagt DET tidigare. är du säker på att det är Malrom och inte rom från någon snäcka? I fall att det är Mal rom så grattis.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Salt minskar skadeverkningarna men ett vattenbyte reducerar mängden Nitrit. Konstigt att ingen sagt DET tidigare.
                    Nja, jag vet inte om jag tycker det är så konstigt när det ifrågasätts var gång som en knepig metod, då det enligt vissa är bättre att låta fisken gå kvar i nitriten för att snabbare få balans på karet...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • FamCarlin
                      • August 2012
                      • 50

                      #11
                      Eftersom vi startade upp yngel akvariet i Lördags så tog jag ca 1/3-del ifrån gamla akvariet, jag bytte 1/3-del i förra helgen eftersom det då var ordinarie helg för byte. Så det är relativt fräscht vatten, kanske därför som de i Zoo affären inte trodde på nitrit?

                      Vi tror det är Malrom, vi har inga snäckor i akvariet. Rommen är ca 1mm i diameter, färglöst genomskinliga med en svart prick i mitten. Det är ca 5-6 kluster utspritt i akvariet med 3-10 romkorn i varje kluster. Vi får väll vänta i några dagar och se vad det blir. Eftersom det nu bara är mal i det ordinarie akvariet så låter vi romen vara orörd.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Nja, jag vet inte om jag tycker det är så konstigt när det ifrågasätts var gång som en knepig metod, då det enligt vissa är bättre att låta fisken gå kvar i nitriten för att snabbare få balans på karet...
                        Jo vist behövs det kanske lite Nitrit för att bakterierna skall ta fart men om det är så mycket så fisken far illa eller dör är det ju inte så bra. Det brukar finnas nog med Nitrit för bakterierna även om det inte ger utslag på vanliga akvarietester. Låt vara att det kan ta lite längre tid. Men har man låt oss säga 0.2 mg/l och halverar det till 0.1 mg/l med ett 50 % vattenbyte mår fisken lite bättre och bakterierna har nog med käk. Har mman inget att mäta med gör det nog ingen större skada att byta en slatt vatten för säkerhets skull.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Jo vist behövs det kanske lite Nitrit för att bakterierna skall ta fart men om det är så mycket så fisken far illa eller dör är det ju inte så bra. Det brukar finnas nog med Nitrit för bakterierna även om det inte ger utslag på vanliga akvarietester. Låt vara att det kan ta lite längre tid. Men har man låt oss säga 0.2 mg/l och halverar det till 0.1 mg/l med ett 50 % vattenbyte mår fisken lite bättre och bakterierna har nog med käk. Har mman inget att mäta med gör det nog ingen större skada att byta en slatt vatten för säkerhets skull.
                          Vi är iaf två med samma åsikt...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Vi är iaf två med samma åsikt...
                            Logik eller?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...