Inälvsmask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeBoro

    Inälvsmask?

    Hej, har haft problem med mina guppy den sista månaden. Dom smalnar av med insjunken mage, kroknar och dör. Har haft akvarium och fisk i 25 år så jag är ganska säker på att det är nån slags inälvsmask. Det problemet finns ju alltid med guppy som jag har förstått och förr så har det räckt att man har tagit bort den drabbade fisken och sen inte märkt något mer. Men nu har jag blivit av med ca 20 fiskar den sista månaden och även några yngel. Ynglen växer bra till ungefär 1-1,5 cm sen är det några som har drabbats. Temperaturen ligger på 25-26 grader och jag har även körsbärsräkor i akvariet som är på 340L. Annars bara guppy i det akvariet. Finns det någon medicin för detta, har inte använt tester för vattenvärden dom sista åren då jag har tyckt att min erfarenhet har räckt och det är bara nån enstaka gång jag har haft sjukdomar i ett akvarium. Mina kar har alltid fungerat bra men nu behöver jag er hjälp
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad matar du med? Hur mycket fisk är det i karet? Vattenbyte?
    Visst funkar det ofta att lita på erfarenheten, men även där kan det gå fel ibland och ett vattentest kan vara nödvändigt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JeBoro

      #3
      haha ja jag vet, matar med röda mygglarver. Byter 30% nästan varje vecka. Just nu är det bara 6 vuxna fiskar i och ett 30-tal yngel och ca 30 räkor. Från början var det ca 30 vuxna guppy.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ok. Personligen hade jag börjat med att minska ner användningen av röda mygg, mestadels för att näringsinnehållet inte är det bästa. Kör med tex frusen artemia och en bra kvalitets torrfoder istället, som du varvar med levandefoder om du har tillgång till det.
        Enahanda foder är det inga fiskar som gillar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • JeBoro

          #5
          Ok ska prova det, men det konstiga är att det har funkat innan. Och jag har inga problem i mina andra akvarier. Däremot hittade jag väldigt fin vattenpest i en å här hemma som jag har i akvariet, kanske fick med nåt skumt där?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är jag tveksam till, jag tror mer det är ett foder/vattenkvalitéproblem...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • JeBoro

              #7
              Ok, Då vet jag vad jag har att rätta mig efter. Inskaffa lite nytt foder och lite vattentester igen då. Tack för den snabba hjälpen

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Skriv gärna och berätta hur det går, och skulle det inte hjälpa kan man utgå därifrån!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • JeBoro

                  #9
                  Det ska jag göra men jag tror på din teori och det tar väl ett tag innan jag ser resultat.

                  Kommentar

                  • JeBoro

                    #10
                    Har väl egentligen inte gjort mer än att blanda röda mygg med torrfoder. Har inte fått tag på fryst artemia än men ingen mer fisk har dött

                    Kommentar

                    • JeBoro

                      #11
                      Det måste va nån slags inälvsmask. Alla fiskar har mått jättebra och varit runda och fina. På ett dygn har en guppyhona gått från att vara tjock och fin till att vara krokig med insjunken mage och mager. Hur gör man för att bli av med detta.

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Håller helt med ansjo om att det handlar om fodret. Röda mygg är som ostbågar ungefär. Gott men näringsinnehållet i stort sett värdelöst.
                        Köp Atvitol flytande vitaminer och använd enl förpackningen så ska du se att det vänder. Det säger sig nästa själv att fiskar som får yngel var tredje vecka behöver ordentligt med näringsämnen.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • JeBoro

                          #13
                          Ja men att dom magrar så på ett dygn. Har haft fisk tillräckligt länge för att känna igen inälvsmask. Däremot vet jag inte om det går att få bort och i så fall hur man gör.

                          Det är min fråga

                          Kommentar

                          • JeBoro

                            #14
                            Börjar tro att man har haft otur och fått tag på väldigt dåliga guppy. Har ca 20 yngel kvar som har blivit 1-2cm och 15 av dom har grova missbildningar mest väldigt krökta ryggrader. Har inga andra problem i mina andra akvarier och har börjat med varierande kost som ansjo föreslog. I mina andra akvarier har jag platys och svärdbärare och inte en fisk har dött i dom akvarierna. Ger det en vecka till sen åker guppyna ut

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Fisktuberkulos ger avmagring och skelettskador, men har inte så snabbt förlopp (tar veckor).

                              Tarmparasiter dödar inte heller snabbt, och ofta(st) blir fisken uppsvälld, inte mager.

                              Guppy som håller på att dö av ålder magrar och får krökt rygg, men detta har tydligen drabbat även yngel hos dig, så det borde inte vara bara ålderdom.

                              Jag tror också att det är fodret, och mitt tips är samma som alla andras: mata inte med röda mygg. Röda mygg är så väldigt ofta ruttna, och rutten mat dödar fisk. Ett bra torrfoder, flingor eller pellets, kombinerat med t.ex. fryst mysis eller hackat räkkött, är betydligt säkrare för fisken.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...