Blåsa på Skäggnosmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Blåsa på Skäggnosmal

    Hejsan, idag såg jag att en av mina skäggnos malar har fått en blåsa på magen och den är uppsvälld (bukvattensot?) den sitter också stilla mycket men det brukar ju algätare göra, då är frågan: kan det vara nått annat än bukvattensot? och Vad kan det vara för blåsa?

    Jag ska också tillägga att jag också plockade ur två döda fiskar idag, en Palettciklid och en annan skäggnos mal jag vet att båda var rätt gammla så det skulle ju kunna vara det för deras del, men asså jag har aldrig hört talas om någon blåsa på fiskar. (blir väll o avliva den ;( )

    Snälla svara så fort som möjligt då jag inte vet om det kan vara smittsamt.

    Hälsningar Jimmy
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Med tandke på att du också plockat ur två döda fiskar och dessutom två olika arter så är det nog nåt galet med din skötsel av akvariet.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Jo det har jag också tänkt på, jag gjorde ett 1/3 vattensbyte och moblerade om lite och skulle se hur fisken lixom rör sig och så men han rör sig finfint och det märks ingenting. Kan ju också bara vara en böld som jag inte har sett? som sagt den ser bra ut och den äter o skiter som den ska.. ingen aning.

      Men som sagt det var lite konstigt med dom två döda fiskarna men ja, ingen av dom andra ser hängiga ut snarare tvärt om!

      Tack för din hjälp

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Ja det var tyvärr inte mycket till hjälp men det är oerhört svårt med behandling när man inte ens vet vad problemet är... skulle den drabbats av nån form av inre infektion (vilket jag gissar) så kan fisken verka pigg ganska länge innan det hastigt blir sämre. Lycka till iallafall
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Sv: Blåsa på Skäggnosmal

          Blir lättare att ha teorier om vad som orsakat problemet ju mer info du ger. Skriv gärna "allt"! Storlek på kar, hur länge det vart igång, vilket filter, hur sköter du vattenbyten etc, mäter du några vattenvärden och vad får du isf för värden, mm, mm.

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            tjenare, tyvärr har jag inte varit så mycket vid datorn och hade helt förträngt den här tråden, plockade precis ur den tredje döda skäggnos malen (riktigt tråkigt), inga andra fiskar verkar vara nå fel på.

            Den där palletten har inte sett särskillt bra ut på länge och det kan ju bero på ålder, men iaf jag tycker det är jättekonstigt att ingen annan fisk mår illa eller ser hängig ut dom simmar lugnt runt som vanligt.

            Lite info om mitt kar (skulle ha skrivit detta tidigare)

            Karet är på 540l och har varit igång typ 1½ år om inte längre (kommer inte riktigt ihåg men där omkring).
            Filter använder jag filtervadd varvar med ett vanligt filter (vet inte vad sånna heter).
            Pump har jag en fluval 4 plus.
            Jag byter vatten ungefär 2gånger i månaden.
            Jag har inte kollat värdena på ett tag men pH:t ligger på ca 7,5 - 8

            Tack så mycket för alla svar, MVH Jimmy

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Jag utgår från att du menar Ancistrus när du skriver skäggnosmal, de brukar mest heta skäggmunsmal.
              Det låter som om de har fått något problem med matsmältningen, då sväller gärna buken upp och de dör efter ett par dagar, nån vecka.
              Det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få ordning på det hela, men däremot att ta bort orsaken är oftast inte svårt.
              För det mesta är det en smutsig botten som orsakar det hela.
              I mina öron låter en Fluval 4+ till 540 liter som alldeles för lite. Det må vara att den pumpar en tillräcklig vattenvolym, men själva filterkapaciteten är alldeles för liten. Sen är väl inte heller filtervadd det optimala mediet eftersom det sätter igen för fort. Ett ytterfilter med biobollar/makaroner är vad jag själv skulle ha till ett akvarium i den storleken.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #8
                Ja jag menar Ancistrus , okej ja, jag har tänkt på o skaffa ett ytterfilter men dom i fiskaffären (när vi skaffade pumpen) sa att den skulle räcka gott och väl men det läskiga med ytterfilter är ju ifall det går sönder så pumpar det ju ut allt vatten .

                Jag har använt just filtervad pga att det var väldigt grumligt ett tag så bara för att få bort det minsta och sedan varvat med ett vanligt filter som sagt.

                Tackar för svaret, nu tror jag att alla har dött tyvärr men kan det hända med gibbicepsen också?

                Kommentar

                Arbetssätt...