sjuk tetra.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    sjuk tetra.

    Min tetra, som jag inte minns namnet på och jag hittar den inte här. ser ut som kongotetra men röd stjärt och ryggfena med en blå rand längs ryggen, simmar på snedden. Den rätar upp sig ibland. Alla andra fiskar är friska och alla värden är bra, vattnet bytt för ca 2 v sedan och inget har varit annorlunda i foder eller i pumpen. Vad kan ha drabbat denna lilla fisk?1/ Hur stort är akvariet?
    2/ Vilken filtrering använder du? Vanlig pump

    3/ När startade du akvariet? För ett par år sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? inte aktuellt
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 2 st diamanttetra, 8 st svart neontetra, 3 st tetror varav den ena är sjuk, typ kongotetra. 1 st ancistrus.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? kalla minns inte namnet, typ kalla 7 st i varierande stl. mossa.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Minns inte men allt såg mkt bra ut, annars hade jag trott det var det
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Byter ca 10liter varannan månad.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? 2v sedan 10liter
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?Nope
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? inga nya
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nix
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. 1g/dag flingfoder, tablett till ancistrus 1g/v
    15/ Har du nyligen bytt foder? No
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Idag, simmar på tvären och rätar upp sig ibland. inga synliga skador el förändringar.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? nix
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. nix
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? nejOm så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Endast en är dålig
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja, men har inte haft några döda fiskar på väldigt länge.




    Vad kan det vara, tacksam för svar!
  • Christer5

    #2
    Hur många liter är akvariet på ?

    Kommentar

    Arbetssätt...