HJÄLP! Sjuk Oscar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idaaforsling
    • June 2010
    • 27

    HJÄLP! Sjuk Oscar

    Vår ena Oscar, Hans, har varit dålig ett tag och nu har han börjat få konstiga "utslag" ocskå. Men jag ska ta det från början.
    För ungefär 1½ vecka sedan flyttade vi, då under 3 dagar ungefär var våra fiskar tvungna att bo hemma hos pappa i hans 150 L akvarie som var på tok för litet. Dom som bodde där var: 2 STORA oscar, 1 oscar omkring 15 cm, en gunthers mal på cirka 20 cm, 1 öronål, 1 gibbiceps och 3 ancistrus.Under sista dagen de va i det akvariet dog Hans partner (Greta) och gunthers malen.


    Efter att vi fick hem fiskarna som levde har Hans hela tiden varit dålig, mest legat på botten och knappt ätit något. Han blev pigg under en dag ungefär men sen gick han tillbaka till det dåliga tillståndet. Sen i söndags (idag onsdag) gick vår pump sönder och vi fick tillfälligt sätta i en pump för akvarier upp till 60-80L (akvariet är 400L). Men alla fiskar klarade sig och igår, tisdag, fick vi den nya pumpen.


    Men igår upptäckte jag att det börjat komma konstiga saker på stackars Hans. Först såg jag att hans högra "kind" är liksom uppsvälld som om han fått en redig smäll. Sen såg ja att ögat på samma sida är väldigt stort. Efter det upptäckte jag små konstiga vita beläggningar på kroppen, ser ungefär ut som vitt mögel. Sen imorse hade han en vit "knöl" på den svällda kinden.


    Vad kan detta vara och vad ska jag göra? Jag vill inte förlora honom också! Det enda karantärns akvariet jag har är det på 150 L.


    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0732.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,8 KB
ID: 2183211

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0731.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,0 KB
ID: 2183212

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0733.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,0 KB
ID: 2183213
  • åheim
    • April 2006
    • 13120

    #2
    Ja det där ser inte roligt ut... Antagligen är svullnaden varfylld och det vita är troligen svampbildning på såröppningar. Man kan bara gissa vad det är och hur det uppkommit, men stress av olika former (som i ditt fall flytt och filterproblem och ihopträngda i litet kar) leder obönhörligen till problem. Tyvärr ser det mörkt ut. Du skulle ju kunna prova att behandla den separat i ditt 150L med ex. bactopur http://www.akvariumkungen.se/6-6-606...pur-100ml.html! Vänta inte utan action direkt isåfall.
    Senast redigerad av åheim; 08 August 2012, 13:19.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • idaaforsling
      • June 2010
      • 27

      #3
      Hej!
      Tack för svar. Hur stor är chansen att han klarar sig om jag köper det där? Vill ju inte att han ska plågas i onödan. Om jag måste avliva honom, hur gör ja detta på humanaste sätt? Det är ju en stor fisk.

      Försöker ladda upp en bild på hur han ser ut i nuläget.

      Kommentar

      Arbetssätt...