Sjuk eller köldskadad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jocke.u
    • August 2012
    • 6

    Sjuk eller köldskadad?

    Jag har 2st eldbuksciklider som är lika gamla, i fredags gjorde jag ett vattenbyte på ca 25% innan jag skulle åka iväg ett par dagar. Det blev lite stressigare än normalt och med en 2-åring som hjälp blev det full fart med kallt vatten från slangen utefrån. Jag såg efter bytet att den ena cikliden blivit väldigt mörkgrå/svart, men kan inte säga säkert att hon(?) inte såg ut så tidigare under dagen.
    Kan det uppstå en sådan skada av en köldshock vid vattenbyte eller är det mer troligt att det är något annat? Karet är på ca 320L, ph drygt 7, äter fryst räkmix och vanligt flingfoder. Alla andra fiskar ser friska ut.
    Cikliden har blivit mycket skyggare och kommer helst bara fram när den andra signalerar att det är mat på gång och betér sig allmänt konstigt, men äter som den ska.
    Kommer den att repa sig och är det någon idé att behandla den på nåt sätt om det är pga vattenbytet?

    Den mörka: http://imageshack.us/f/607/20120807091405.jpg/
    Den jämnstora partnern som ser normal ut (den färgen de alltid haft): http://imageshack.us/f/502/20120807091228.jpg/
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Köldskadad är kanske att ta i, men visst kan ett vattenbyte med för kallt vatten vara stressande för fiskar. Nu tror jag knappast det är så i ditt fall, utan isf mer vattenbytet i sig som stressat upp fisken. Byter du 25% vatten sjunker inte tempen så mycket, om du inte kör i väldigt kallt vatten som inte är så troligt denna årstiden.

    Däremot tycker jag den ser ganska mager ut, och det blir den inte efter bara någon dag. Bråkar eller slåss de mycket?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      byter alltid med kallt vatten.

      när det är som kallast i Jan-Feb så blir det kanske 8-9 gradigt vatten.

      då sjunker tempen i 240 liters med 20% byte från 26 till cirka 24.

      så inte katten skadar kallt vatten.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Jocke.u
        • August 2012
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Köldskadad är kanske att ta i, men visst kan ett vattenbyte med för kallt vatten vara stressande för fiskar. Nu tror jag knappast det är så i ditt fall, utan isf mer vattenbytet i sig som stressat upp fisken. Byter du 25% vatten sjunker inte tempen så mycket, om du inte kör i väldigt kallt vatten som inte är så troligt denna årstiden.

        Däremot tycker jag den ser ganska mager ut, och det blir den inte efter bara någon dag. Bråkar eller slåss de mycket?
        Ok, jag tänkte om den blivit träffad av den relativt starka strålen från slangen på 10-15 grader. Men det kanske inte är något som skadar dem så utan snarare allmän stress? Grejen är ju att den gick från bild 2 till bild 1 från en dag till nästa (efter bytet) Tempen i hela karet sjönk bara till ~20, inte mycket som du sa.

        De är mycket fredligare än jag väntade mig, men ja, det händer att de får ett ryck och den som nu är mörk blir jagad en halvmeter då och då. Grejen är ju att den var helt frisk och kry nån dag innan, mycket social och orädd. Och borde den inte börja repa sig nu 4 dagar efter?

        De har båda bra aptit och jag får känslan av att jag nästan matar för mycket ibland, de äter flera tussar med räkmix om dagen plus de flingor som inte ytfiskarna äter upp, de har nog dessutom ätit en hel del körsbärsräkor som är spårlöst försvunna under de senaste veckorna.

        Men din åsikt är att det är stress och det enda jag kan göra är att se till att miljön är perfekt och hoppas på det bästa eller?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nja, skulle jag personligen haft den fisken i min ägo skulle jag nog tagt en funderare på vad som är fel. Om du kollar på bilder ser du att magen är insjunken på den ena fisken, medans den andra ser mer "normal" ut. Detta är inget som kommer på 4 dagar, utan har troligen pågått lite längre tid fast du troligen inte uppmärksammat det.
          Vad orsaken kan vara är svårare att sia om, stress, gruff osv...de har inte revirstrider?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Jag Byter ofta med en del kallt vatten nu under sommaren för att få ner tempen i karet MEN man måste vara försiktigt och se till att det blandas ordentligt. Det kalla vattnet skiktar sig och lägger sig på botten och kan allvarligt skada fisk! När vattnet väl har blandats så sjunker inte tempen så mycket precis som kensa säger, men innan så kan det uppstå allt för kalla områden och det kan också ge upphov till vita prick sjukan! Tycker vissa kan ha en lite nonchalant attityd till dessa kallvattensbyten, man bör vara lite försiktig, jag häller precis vid utblåset med med vattenkanna som har "strilmunstycke" för en jämn distribuering!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Om man bortser från själva vattenbytet, temperaturskillnaden som vid det här tillfället möjligtvis har sjunkit en aning drastiskt (som de borde klara hyfsat), och analyserar det allmäna tillståndet hos de här två Eldbukarna, så vore en helhetsbild på karet intressant.
              Eldbukar brukar kunna infinna sig ganska gott även i miljöer som kanske inte är de allra mest optimala - ungefär som Zebraciklider och liknande. Det vore alltså, som sagt, intressant med en helhetsbild på miljön i karet.
              När jag ser de två bilderna på dessa Eldbukar, och speciellt bilden på den som sägs vara "normalt" färgad så ser jag två individer som inte riktigt visar upp sig från "sin bästa sida", det verkar vara stress och otrivsel helt enkelt.
              Detta kan bero på miljön, vattensammansättningen och det enkla faktum att dessa är av samma kön - där den ena är mer dominant, och den som är underordnad alltmer tacklat av.

              En inredning med stenar, rötter och en del växtlighet är en god förutsättning - kanske kan du släppa i ett antal Eldbukar till, så får de en chans att gruppera sig och para ut sig på lite naturlig väg. Det här är ju en ciklid som verkligen är praktfull, med djupt mättad grå färg, mörka ränder och röda färgfält.

              Kolla om du kan dra in en bild på hela karet!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Jag har lyckats ta livet av ett par fiskar med kallvatten men då var det ett nästan totalt vattenbyte kombinerat med att nåt gick galet med kranen så det blev bara kallvatten i stället för tempererat som tänkt var. Noterbart är då att trots att det då blev minst sagt radikal temperatursänkning så klarade de flesta fiskarna av det, de såg olyckliga ut ett tag men fixade det. Och jo det var klantigt i överkant men sånt där kan hända när man försöker göra för många saker på en gång.

                Annars så är det inget märkligt att en fisk i samband med vattenbyte eller andra förändringar reagerar med att tappa färg och hålla sig undan ett tag. Inget konstigt så långt, en annan sak är ju att firrarna kanske inte ser helt välmående ut i övrigt heller och det är ju nåt som bör begrundas.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Jocke.u
                  • August 2012
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Om man bortser från själva vattenbytet, temperaturskillnaden som vid det här tillfället möjligtvis har sjunkit en aning drastiskt (som de borde klara hyfsat), och analyserar det allmäna tillståndet hos de här två Eldbukarna, så vore en helhetsbild på karet intressant.
                  Eldbukar brukar kunna infinna sig ganska gott även i miljöer som kanske inte är de allra mest optimala - ungefär som Zebraciklider och liknande. Det vore alltså, som sagt, intressant med en helhetsbild på miljön i karet.
                  När jag ser de två bilderna på dessa Eldbukar, och speciellt bilden på den som sägs vara "normalt" färgad så ser jag två individer som inte riktigt visar upp sig från "sin bästa sida", det verkar vara stress och otrivsel helt enkelt.
                  Detta kan bero på miljön, vattensammansättningen och det enkla faktum att dessa är av samma kön - där den ena är mer dominant, och den som är underordnad alltmer tacklat av.

                  En inredning med stenar, rötter och en del växtlighet är en god förutsättning - kanske kan du släppa i ett antal Eldbukar till, så får de en chans att gruppera sig och para ut sig på lite naturlig väg. Det här är ju en ciklid som verkligen är praktfull, med djupt mättad grå färg, mörka ränder och röda färgfält.

                  Kolla om du kan dra in en bild på hela karet!
                  Bild på hela karet, inte färdiginrett men en tillfällig lösning i väntan på andra växter. http://imageshack.us/f/204/20120807130238.jpg/

                  Ganska dålig bild, men såhär såg de ut direkt från affären, trodde att de var färglösa för att de är så unga? Antog det iom att alla i det karet såg så ut. http://imageshack.us/photo/my-images...726130717.jpg/ Ska vara en av varje kön enligt butiken.

                  Sen är kameran inte alls rättvis på dessa bilderna, man ser inte de svarta ränderna på den och buken är rödare i verkligheten, men de är inte i närheten av så färgstarka som de ska vara enligt bilder på nätet.

                  Eldstjärten som är i karet bryr sig inte alls om dem eller tvärt om, det enda bråket är mellan de två cikliderna ibland, vet inte vad som anses normalt, men den dominanta jagar bort den andra ibland när den är för närgången.
                  Det är dock ett jävla liv mellan eldstjärten och siameserna när de inkräktar på "hans" alger.

                  Sen en fråga som inte har med ämnet att göra, men någon kanske kan identifiera denna 25cm långa malen? http://imageshack.us/f/20/20120731151631.jpg/

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jocke.u
                    Bild på hela karet, inte färdiginrett men en tillfällig lösning i väntan på andra växter. http://imageshack.us/f/204/20120807130238.jpg/

                    Ganska dålig bild, men såhär såg de ut direkt från affären, trodde att de var färglösa för att de är så unga? Antog det iom att alla i det karet såg så ut. http://imageshack.us/photo/my-images...726130717.jpg/ Ska vara en av varje kön enligt butiken.

                    Sen är kameran inte alls rättvis på dessa bilderna, man ser inte de svarta ränderna på den och buken är rödare i verkligheten, men de är inte i närheten av så färgstarka som de ska vara enligt bilder på nätet.

                    Eldstjärten som är i karet bryr sig inte alls om dem eller tvärt om, det enda bråket är mellan de två cikliderna ibland, vet inte vad som anses normalt, men den dominanta jagar bort den andra ibland när den är för närgången.
                    Det är dock ett jävla liv mellan eldstjärten och siameserna när de inkräktar på "hans" alger.

                    Sen en fråga som inte har med ämnet att göra, men någon kanske kan identifiera denna 25cm långa malen? http://imageshack.us/f/20/20120731151631.jpg/

                    Ah, bra med helhetsbilden där. Ditt kar har alla förutsättningar inredningsmässigt att hysa en välmående grupp Eldbukar.
                    Ja, dina eldbukar har inte färgat ut riktigt, och trots att bilderna kanske inte riktigt gör verkligheten rättvisa, så ser de lite "bleka" ut. Detta behöver i och för sig inte betyda att de är sjuka, utan kanske att de är unga och inte riktigt har kommit igång ännu.

                    Nu har du köpt två stycken individer som enligt akvarieaffären skall vara en hona och hane... det är inte alltid så lätt att avgöra detta, speciellt inte om de är unga. Generellt kan man säga att hanens fenstrålar är längre. Det här är en ganska vag, men vanlig detalj man brukar använda sig av när det gäller könsbestämning - och passar bäst in på större, vuxna individer.

                    Nu skulle jag vilja analysera "läget" i ditt kar; Rent utseende- och inredningsmässigt finns det inget som hindrar god hållning av Eldbukar. Jag är dessutom tveksam till att det vattenbyte du gjorde hade någon egentlig betydelse för hur den ena av dessa blev sämre - det här är ganska tåliga ciklider och brukar klara av några graders temperaturskillnad.
                    Då återstår att kolla om det kan vara någon obalans i vattnet. Jag vet inte hur länge Eldbukarna har gått i karet, men om de är nyintroducerade kan det såklart vara detta som gör/gjort att de inte riktigt har kommit igång ännu.

                    Det finns ganska många ciklider som är "lätta" att köpa "ett par" av, alltså att man plockar ut en tydlig hona och hane och enbart sätter in dessa i karet. Eldbukar brukar i de flesta fall tillhöra dessa ciklider. En annan ciklid som jag nämnde i mitt förra inlägg är Zebracikliden, som man väldigt lätt kan "para ut" redan i affären, släppa i karet - och tre timmar senare har man lek på dom.
                    Eldbukar uppför sig dock lite annorlunda och har en något mer komplicerad utparningsstruktur i sitt beteende. Det är alltså inte alls säkert att en köpt hona och hane automatiskt parar ut och bildar ett lekpar. Det kan bli ett ointresse dessa emellan som resulterar i bleka färger, jagande och senare ett allmänt kringsimmande i karet.
                    Oavsett om detta nu är "ett par" eller inte - det skulle alltså kunna röra sig om två fiskar av samnma kön - så ser det på bilderna ut som att de inte riktigt är igång, speciellt den ena av dom.
                    Vi förutsätter nu att du har ok parametrar i karet - likaså förutsätter jag att du är intresserad av friska välmående ciklider, kanske med lek och yngelvård framgent, eller hur?
                    I ditt kar, som ju är ganska stort, kan du lätt ha, åtminstone, två Eldbukar till. Skaffar du två till eller fler så är jag ganska övertygad om att du kommer att få se ett helt annat scenario; grupperingar och utparningar, revirhävdande och säkerligen lek. Det här är ändå en robust ciklid som är relativt enkel att hålla - och dessutom ordentligt vacker med ett mycket intressant lek- och yngelvårdande beteende.

                    Lycka till nu!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 August 2012, 13:28.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Mats tankar är som vanligt helt lysande

                      Jag håller dessa ciklider men jag har lite andra förhållanden än de du beskriver. Jag håller dem ihop med ett par Blåciklider som konstant ynglar och tack vare detta så måste det finnas ordentligt med gömställen. Lägger in en bild på mitt kar + en av cikliderna.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1344342344.785018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,8 KB
ID: 2141910Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1344342364.418992.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,4 KB
ID: 2141911

                      Det är förmodligen inte en klockren biotop men setupen ger dem goda
                      Möjligheter att dona runt, även om det finns arga blåciklider i karet.

                      Mat är viktigt, bra vatten är även det väldigt viktigt.

                      Så, bra mat, ordentligt vatten och lite möjligheter att ta sig undan har fungerat bra här.

                      Vattenbytet är nog inte boven..
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ja, det var bra att Mathias kom in här - jag hade faktiskt tänkt lägga en länk till Mathias tråd, just ang. Eldbukarna.
                        Just så ser välmående Eldbukar ut - det vill du väl uppleva, eller hur Jocke?

                        Kommentar

                        • Jocke.u
                          • August 2012
                          • 6

                          #13
                          Ja självklart är det detta jag vill uppnå, fick upp intresset för ett par veckor sedan och bestämde mig för att skaffa lite mer intressanta fiskar än de räkor och guppys jag hade, fastnade snabbt för bland annat eldbuken med sina fina färger och sitt lugna men ändå bestämda betéende.

                          De är ganska nya i karet, bara några veckor, deras vardagliga betéende är att de gärna simmar tätt brevid varandra, ibland i långsamma cirklar, nästan stryker sig mot den andra osv. vilket ser "kärleksfullt" ut iaf, men från ingenstans börjar den ena nafsa och jaga den andra fram och tillbaka för att sedan gå tillbaka som inget hänt, normalt? Funderar på att skaffa några fler så de kan bilda par själva som du säger, kan säkert bli intressanta scenarion i akvariet.

                          Ang. vattenkvalité så kan jag bara mäta pH (digital) och temp, men jag gör vattenbyten varje vecka, tillsätter "kranvatten neutraliserare" göder växterna med PMDD och försöker håva upp ev. matrester.

                          Anledningen till att jag fastnade för vattenbytet var att jag inte trodde en fisk ändrade färg så snabbt, är ganska säker på att den inte såg ut så innan iom. att jag reagerade direkt på hur mörk den var när jag var klar.

                          Men tack för dina tankar och åsikter, ska ta med ett vattenprov till butiken för att utesluta vattnet och i så fall ta hem ett par till och bygga fler gömställen samt variera maten lite mer.
                          Jag hoppas jag får ordning på det och kan njuta av vackra välmående fiskar snart

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jocke.u
                            Ja självklart är det detta jag vill uppnå, fick upp intresset för ett par veckor sedan och bestämde mig för att skaffa lite mer intressanta fiskar än de räkor och guppys jag hade, fastnade snabbt för bland annat eldbuken med sina fina färger och sitt lugna men ändå bestämda betéende.

                            De är ganska nya i karet, bara några veckor, deras vardagliga betéende är att de gärna simmar tätt brevid varandra, ibland i långsamma cirklar, nästan stryker sig mot den andra osv. vilket ser "kärleksfullt" ut iaf, men från ingenstans börjar den ena nafsa och jaga den andra fram och tillbaka för att sedan gå tillbaka som inget hänt, normalt? Funderar på att skaffa några fler så de kan bilda par själva som du säger, kan säkert bli intressanta scenarion i akvariet.

                            Ang. vattenkvalité så kan jag bara mäta pH (digital) och temp, men jag gör vattenbyten varje vecka, tillsätter "kranvatten neutraliserare" göder växterna med PMDD och försöker håva upp ev. matrester.

                            Anledningen till att jag fastnade för vattenbytet var att jag inte trodde en fisk ändrade färg så snabbt, är ganska säker på att den inte såg ut så innan iom. att jag reagerade direkt på hur mörk den var när jag var klar.

                            Men tack för dina tankar och åsikter, ska ta med ett vattenprov till butiken för att utesluta vattnet och i så fall ta hem ett par till och bygga fler gömställen samt variera maten lite mer.
                            Jag hoppas jag får ordning på det och kan njuta av vackra välmående fiskar snart

                            Det låter bra Jocke!
                            Jag tror att du inom kort kommer att få ordning på det hela. Byt runt 25% vatten ungefär en gång i veckan, i ett kar med ett väl fungerande filter - så att en jämn balans infinner sig i karet, skall det inte behöva uppstå några problem alls.
                            En annan faktor till stress och otrivsel är om man ofta bökar runt i karet - möblerar om, rycker upp och planterar om växter o.s.v. Försök att hålla detta till ett minimum. Mata även endast så mycket att du ser att fiskarna äter upp maten på några minuter - det är ingen fara om det blir några matkorn kvar på botten - det har du ju fiskar i karet som lätt tar hand om. Alltså, undvik även att fara omkring med håven i karet alltför mycket och ofta. Har du Eldstjärt och Siameser i karet och du ändå behöver håva upp överbliven mat, ja då matar du antagligen lite för mycket...

                            Fiskar ändrar färg otroligt snabbt - och detta ser man tydligt vid otrivsel, stress eller upphetsning av olika typer. Utan att ha sett din "kassa" fisk agera i karet är det givetvis svårt att säga exakt vad dess beteende beror på. Att de simmar "kärleksfullt" bredvid varandra kan bero på "kärlek" men också lika gärna kraftmätningar sinsemellan - ofta av individer av samma kön. Detta är, om man har lite öga för beteende, ganska lätt att avgöra - men svårt såhär i en tråd med endast knapphändig information att gå efter.

                            Åter igen, lycka till - och, som sagt, jag tror du kommer att få se helt andra scenarier om du adderar några exemplar till!

                            Kommentar

                            • Jocke.u
                              • August 2012
                              • 6

                              #15
                              Från en timme till en annan, http://img560.imageshack.us/img560/4595/img8723em.jpg hade ingen aning om att de ändrade färg så snabbt utan yttre påverkan, syns verkligen om allt inte står rätt till. Övertygad om att de snart blir rikigt fina =)
                              Mycket svårt att få en fin bild på den nu, rör sig mer bland växterna så ursäkta bildkvalitén, fick zooma ganska ordentligt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...