Mosaikguramihane som avmagrar och fjällar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    Mosaikguramihane som avmagrar och fjällar!

    Hej!

    Min mosaikguramihane har börjat se konstig ut både till sättet och utseendet. Det är som att hans stjärnfena inte har full rörlighet, stel på något sätt. Hans kropp på nedre delen ser ut som att den "fjällar" eller något och på hans huvud ser det nästan likadant ut som på kroppen fast där precis ovanför huvudet ser det även ut som om det är något genomskinligt som hänger, som hud. Han har även börjat smalnat av och ser riktigt mager ut, fast han äter med aptit 2ggr/dag. Han är inte slö eller så utan simmar som vanligt fast bara lite konstigt som om han inte orkar ibland. Det ser även ut som att han börjar tappa färg som i fläckar på huvudet.

    Akvariets storlek: 160l

    Vattenbyte: ca 25% varje vecka, bytte senast igår

    Akvariets ålder: tre år

    Växter: inte så många, några vallisneria och vattenpest, fast igår satt jag i nya för att de andra var algiga med tofsalger. Så nu har jag istället tre st Hygrophila augustifolia, tre st Echinodorus magdalenensis och två st vattenpest.
    Inga andra fiskarter i akvariet har blivit sjuka eller smittade och jag har endast två st mosaikguramisar och mosaikguramihonan ser väldigt välmående ut.

    Temperatur: 25-26 grader

    Preparat: Easy Life flytande filtermaterial 5 korkar/varannan- var tredje vecka
    Easy Life ProFito - 1 msk/vecka
    Easy Life EasyCarbo - 3ml/dag

    Utfodring: 2ggr/dag(flingfoder)

    Mosaikguramins ålder: 3 år

    Bilder på honom:







    Så nu undrar jag om någon vet vad som är fel på min mosaikguramihane? Om han har en sjukdom, hur kan jag i så fall bota den?

    Tacksam för alla svar jag kan få!

    //Sofia
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    #2
    Det ser ut som att han börjar bli mörkgråare på ryggen...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Tyvärr tror jag inte den kommer att klara sig, vad det beror på är svårare att gissa. En del exemplar är klenare än andra, och detta kan vara ett sådant måndagsexemplar...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        Det kan mycket väl vara ett utbrott av tarmflagellater. Många fiskar har dessa flagellater i en liten mängd i sitt matsmältningssystem utan att det leder till problem, blir fisken däremot försvagad av någon anledning (ex. dålig filtrering, fel kost, för få vattenbyten, all form av stress) så kan flagellaterna växa till antal och då stjäla all näring som fisken får i sig, fisken går en långsam svältdöd tillmötes... jag vet inte hur medicin fungerar med det finns iallafall! http://www.guldfisken.se/beta/catalo...acturers_id=10
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • water drop
          • April 2010
          • 243

          #5
          Tack så jättemycket! Det låter som utbrott av tarmflagellater, så jag får köpa den medicinen! Tror du man kan behandla fisken i det akvariet den är i nu med alla andra fiskar, eller måste jag flytta den till ett annat akvarie?

          Kommentar

          • water drop
            • April 2010
            • 243

            #6
            Bör jag mata honom under medicinering i ett annat akvarie?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13117

              #7
              Du bör nog behandla hela karet, kolla vad det står på beskrivningen till produkten. Matningen är det nog bra om man håller till ett minimum.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • water drop
                • April 2010
                • 243

                #8
                I en vecka prövade jag medicinen och lät den gå i karantärsakvariumet i ytterligare en vecka, sedan flyttade jag över den till huvudakvariet igen. Ingen annan fisk har fått samma symptom eller blivit sjuk, men mosaikguramin har inte blivit bättre och nu har det gått 6 veckor. Den ser lite smalare ut och har även på sistone fått som en vitgrå prick mitt på vardera öga och honan jagar honom hela tiden. Kan det vara någon annan sjukdom eller är det bara en långsam svältdöd den går till mötes?...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Som sagt, den kommer troligtvis inte att klara sig...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...