Hur man klarar sjukdomarna bäst och håller dem borta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iqaluk
    • April 2011
    • 6

    Hur man klarar sjukdomarna bäst och håller dem borta

    Texten är borttagen av personliga skäl
    Senast redigerad av Iqaluk; 18 April 2013, 15:49.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Jaha.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Rent allmänt om sjukdomar.

      1/ Sköt vattenbytena.
      2/ Mjukstarta akvarium (få fiskar under inkörningsperioden)
      3/ Köp in nya fiskar väldigt sällan (varje gång nya fiskar kommer ner i akvariet är ett riskmomnet)
      4/ Håll få arter, men många av varje
      5/ Håll alltid nyinköpta fiskar i karantän

      Jag vet inte när jag medicinerade senast - men det är säkert mer än 10 år sedan och då har jag ändå ca. 10 akvarier igång.

      Sjukdomar får man inte om man gör rätt - om fiskar skulle bli sjuka så är det alltid ens eget fel och då är det viktigaste att ta reda på vad man gjorde för fel.

      De som svarar på internet - svarar utifrån sina egna förutsättningar och kan mycket väl vara rätt för den som svarar men det behöver ju inte alls vara samma förutsättningar (vattenvärden, sammansättning i akvariet, vilket filtersystem, vilka och hur många växter etc etc.) som det är i ens eget akvarium.

      Så internet är en väldigt bra kunskapskälla, men för att kunna värdera svaren måste man ha en hel del erfarenhet, samtidigt som man måste känna till sina egna vattenvärden.

      Själv varken frågar eller svarar jag på frågor om sjukdomar eftersom det egentligen inte går att ge ett riktigt bra svar utifrån de förutsättningar som finns. För att kunna veta vilken sjukdom det handlar om så är åtmintone ett minimikrav att man gör en mikroskopundersökning och hur många gör det?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ja men vad bra! Då ber vi Kjell att stänga ned det här forumet och hjälper inte det så får vi stänga ned Internet.
        Då kan vi alla roa oss med att upfinna hjulet var och en! Va smart!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          ...Jag tror nån är i puberteten och har just börjat förstå att den är en egen individ och därmed vill göra ett statement
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Kjell låt reklamen för Gucci vara kvar! Det är mer relevant än detta dravel.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Du kommer få samma bemötande igen om du stannar kvar..

              Stoppa huvudet i akvariet och fråga om de är förkylda vettja!
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Iqaluk
                @bossep Detta handlar om sjukdomsfrågor
                @Kjell begriper inte hur du menar, kan bero på att jag är skåning

                Som sagt - prata med fisken, bara DEN kan säga dig hur sjuk den är och använd ditt eget förnuft.
                Experter som Kjell är nog bra, men det är sådana svåra frågor att ens eget förnuft funkar bättre
                Man måste vara expert själv, låt inte någon annan vara det åt dig

                Deras beteende kan däremot diskuteras bättre i de andra trådarna, men det är en HELT annan sak
                Hur korrekt svar man kan få om man frågar om sjukdomar i ett forum beror på
                1/ hur erfaren den är som svarar
                2/ hur noggran man varit när man frågat. T.ex. att man fyllt i den mall som finns på Zoopet http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927

                Är den som svarar mycket erfaren och man fyllt i mallen mycket noggrant så är kanske chansen att man får ett korrekt svar 50%.

                Vill man att procenten så skall man undersöka fiskarna i mikroskop och skicka dom till SVA för odling. Då ökar kanske chansen till 75%.

                Att tro att man är expert själv är rätt naivt att tro - inte ens de som verkligen ÄR experter (har doktorsexamen) i ämnet skulle aldrig uttala sig tvärsäkert utan att mikroskopundersöka eller odla på bakterier.

                Jag är själv definitivt inte expert på sjukdomar (trots 40 års efarenhet av akvariefiskar i rätt stor skala) men som jag skrev ovan så blir inte fiskarna sjuka om man inte själv klantar sig och det var det jäkligt länge sedan som jag gjorde.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Stoppa huvudet i akvariet och fråga om de är förkylda vettja!
                  Ja men måste hålla huvudet kvar minst 3 minuter och inte spotta ut termometern! Annars funkar det inte!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Som man ropar i skogen får man svar.
                    Svenskt ordspråk.

                    Annars tror jag Åheim har mest rätt.

                    Jag känner flera skåningar och några av mina bästa vänner är skåningar, men jag har aldrig märkt att de har svårt att förstå skriven text......
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Sjukdomar får man inte om man gör rätt - om fiskar skulle bli sjuka så är det alltid ens eget fel och då är det viktigaste att ta reda på vad man gjorde för fel.
                      Det är väl lite hårt att säga att det alltid är ens eget fel om fisk blir sjuka. Inälvsparasiter t ex kanske inte visar sig föränn efter ett tag. Tar man sig tid en stund och tittar på fiskarna i affären så upptäcker man kanske någon hängig/konstig. Om det så bara är en köper iaf jag inte ur det akvariet.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Det är väl lite hårt att säga att det alltid är ens eget fel om fisk blir sjuka. Inälvsparasiter t ex kanske inte visar sig föränn efter ett tag. Tar man sig tid en stund och tittar på fiskarna i affären så upptäcker man kanske någon hängig/konstig. Om det så bara är en köper iaf jag inte ur det akvariet.
                        Det borde kanske ha stått "alltid" - dvs inom citationstecken.

                        men som du skriver tittar man på fiskarna beteende i affären, köper rätt fiskar samt alltid håller dom i karantän innan man släpper ner dom i huvudakvariet så är chansen extremt liten (vi talar om låga promille) att man får sjuka fiskar i huvudakvariet.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Zuz
                          • February 2006
                          • 112

                          #13
                          Mata inte trollet så försvinner det

                          Kommentar

                          • robidobban
                            • March 2009
                            • 652

                            #14
                            Och hur hade du tänkt att man ska gör för att prata med fisken? Visst, du kan ju prata med den men jag tror inte du får några svar tillbaka...

                            Kommentar

                            • Peomass
                              • March 2012
                              • 9

                              #15
                              Hej allihopa!
                              Som ny inom akvarie är jag helt förvånad över vilken ton det finns i en del diskussioner.
                              Jag känner inte igen detta från några andra forum än akvariesidor där det verkar vara små påhopp, syrliga kommentarer med mera i tid och otid. Har själv precis svarat på ett inlägg som kändes lite konstigt. Jag gjorde ett inlägg om grottor till akvarium där en medlem frågade om just detta. En annan medlem svarade mig då med "vad dillar du om". Inlägget jag gjorde var efter egna erfarenheter och då jag är ny inom ämnet är dessa inte så stora. Vore det inte på sin plats att försöka ha en vänlig och respektabel ton i diskussionerna på forumet då det är ett otroligt bra forum för oss alla, fram för allt för oss nya medlemmar som inte kan så mycket. Risken är att en hel del lämnar sidan på grund av obefogade kommentarer och syrliga pikar. Jag vet inte vad igaluk har fått för bemötande tidigare eftersom han lämnade forumet under ett år men misstänker att han kände sig påhoppad av en del personer som tycker sig vara bättre än andra. Själv har jag haft en enorm nytta av Zoopet så jag hoppas verkligen att denna sida ska fortsätta och även få ökat medlemsantal. Så SNÄLLA, försök ha en vänlig och respektabel ton i diskussionerna på forumet. Det blir nog bäst för alla och fram för allt blir det en mycket trevligare läsning.
                              mvh Per-Olof Halmstad Nyligen intresserad av akvarium och villig att lära.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...