Min gurami sjuk...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piddor
    • August 2007
    • 22

    Min gurami sjuk...?

    Tjenare!
    Undrar om någon kan hjälpa mig?

    Art: Dvärgguramihane.

    Symtom: Tjock (nu snackar vi smällfet!), slö, simmar inte vågrätt utan lite snett uppåt, som om han bevakar ytan, nästan 45 graders vinkel (ser ut som om han är baktung). Håller sig mestadels i övre delen av akvariet, gärna nära ytan.
    Färgerna är det inget fel på och han äter.
    Att han blivit tjock har inte kommit "över natten" utan kommit gradvis...

    Har ett akvarium med lite blandad fisk, jag köpte akvariet begagnat med fisk och allt av en släkting.
    Akvariet bebos av 2 scalarer,2 juvelciklider, 7 sorgmanteltetror, 1 afrikansk klogroda, 1 Acistrus 15-20 cm stor, 1 pakistanbotia, 1 kuliål, 2 blå gurami, 2 dvärggurami.....något överbefolkat man det får gå tills mitt 540 är igång.
    Alla invånare i akvariet har gått ihop i ca 1 år, så ingen ny komposition.
    Har själv haft akvariet igång i ca en månad här hemma nu..
    Just nu sitter det ett innerfilter i akvariet (en koppling till ytterfiltret är sönder), AM top med 2000l/h max...går dock på minimum annars stormar det i akvariet ;-)
    Akvariet är på ca 170 liter.
    Har inte mycket mer info än detta.

    Någon som har en ide om vad det kan vara?
  • Piddor
    • August 2007
    • 22

    #2
    Har läst på efter "panikinlägget"....
    Guramisarna verkar vara känsliga för vattenkvalitén...så jag har gjort ett ordentligt vattenbyte.
    Om nu detta får effekt återstår att se...
    Antagligen höga nitritnivåer då akvariet helt saknar växter eftersom jag fick juvelyngel direkt efter hemkomsten och ville inte störa juvelparet (fanns inga växter när jag köpte karet)...nu är ynglen flyttade och jag kan ordna och fixa...men får antagligen skynda då juvelparet verkar vara i farten igen...
    En flock växter skall inhandlas så fort jag hittar några som passar och laga mitt ytterfilter...

    Kommentar

    Arbetssätt...