Kardinaltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriksdotter
    • June 2012
    • 33

    Kardinaltetror

    Hjälp!
    Jobbar i djuraffär och våra kardinaltetror har blivit lite sjuka... vi har ju givetvis våra kanaler för sjukdomar, men jag tänkte att det inte skadar att slänga ut en tråd här också för vi kan verkligen inte lista ut vad det är!

    Kardinaltetrona fick (över en natt verkade det som) små vita snirklar (inte prickar, inte utbuktningar, inte blåsor) på fenor, munnen, vid gälarna eller mitt på kroppen. Det vita ser ut som.. ja snirklar, tänk rosa-bandetform.. eller spiraler. Känns som en parasit på nåt vis.

    Vi har medicinerat med Myxazin, Multicura och Anti-Spot i en vecka utan förbättring. Nu har de även fått blåsliknande genomskinliga utväxter här och var. Vi har även tre guramis, några pansarmalar och några flying fox i samma kar. Vi vill inte att dessa ska drabbas, men de verkar oskadda än sålänge.

    Är det någon som har någon idé om vad detta kan vara? Det är säkert nåt jätteenkelt, men vi kommer inte på det!

    Tack sålänge!
    /Hanna
    Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Gasblåssjukan? Ser ut som vita snirkliga mönster på hud som sedan reser sig och blir genomskinliga blåsor. Det är vattnet som det är fel på. För hög koncentration på gaser i vattnet. Åtgärda genom att genomlufta vattnet ordentligt.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • eriksdotter
      • June 2012
      • 33

      #3
      Önskar jag kunde säga att det hjälpte att genomlufta vattnet... vi har nämligen två luftanordningar i just det akvariet - pumpen som luftar mha luftintag ovan vattnet, och en "vulkan" med bubbelanordning från luftblås. Med andra ord: det bubblar och luftar rejält.

      Regelbundna delvattenbyten genomförs givetvis.

      Kan det vara nåt annat? Symtomen verkar dock stämma helt på pricken!
      Senast redigerad av eriksdotter; 14 July 2012, 13:03.
      Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Annars har jag svårt att komma på något som stämmer in tyvärr. Men du kan ju testa hålla ner handen i akvariet och se om det bildas gasbubblor på din hud. Om det blir bubblor är vattnet gasövermättat. Om ni gör vattenbyte med kallt kranvatten med högt tryck kan det tom räcka för att ge fiskar gasblåssjuka. Kardinaler är en rätt känslig fisk så att de andra fiskarna inte har symtomen är kanske just pga deras känslighet. Vet inte hur era akvarium står, om de är täkta men ett mer öppet är att föredra vid luftning samt att det inte skall ske under starkt tryck.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tyvärr kommer ni troligen inte att klara av dessa fiskar, utan de kommer att smitta de som ännu är friska. Det är en parasit som mig veterligen ingen medicin verkade mot, och jag fick totalsanera det karet.

          Mitt scenario var identiskt, jag hade hand om akvariedelen i en affär för ett tag sedan, och fick in detta på 200 nyligen inköpta kardinaltetror. Jag provade de flesta medicinerna vi hade hemma, och under tiden blev kardinalerna bara färre och färre. Till slut tog jag bort de som uppvisade symptom, men eftersom det sakta kom krypande på de friska fiskarna var det till slut bara att ta bort allihop och sanera karet.

          Se till att ni inte använder samma håv i flera kar, då finns risken att smittan kanske sprider sig...
          Där gick även ett par andra sorters fisk i det karet, och de såg aldrig ut att ha fått skiten, men jag tog bort dessa med för säkerhets skull.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Minns du vad parasiten hette? Kan vara bra att lägga till i ens fisk sjukjournal i så fall.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nope, men det såg ut som små vita hårstrån på kanske någon cm sammanlagt som ofta krullade ihop sig. Sedan blev det en blåsa just där som parasiten levde i, och gärna runt munnen. Fisken slutade sedan att äta med avmagring som följd, och om det var parasiten eller frånvaron av foder som gjorde slut på fisken har jag inte en aning om....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Kan det vara Lernaea eller vad vi kallar "Ankarmask" du menar tro? Är väl synliga för blotta ögat. http://aquamir.by/wp-content/uploads...bdd0b5d18f.jpg


                Kom att tänka på iglar med. Men de är ju betydligt större...
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Nej, det var det inte, lernea har jag sett några gånger tidigare.
                  Jag har sett en och annan sjuk fisk genom åren, men aldrig något liknande som till 100% leder till döden och med såpass snabbt förlopp. Jag pratade med Mikael Håkansson på Imazo om detta, men då hade han inte någon aning...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Det viktiga är väl att när man får in nya kardinaler till en affär så skall man lägga dom i ett akvarie som är tomt och det är rätt nytt vatten. Går det fiskar där tidigare så brukar det inte gå så bra.

                    Har de sedan väl acklimatiserat sig så brukar det sedan gå bra att sälja dom utan problem. Kardinaler är känsliga den första tiden men har de väl acklimatiserat sig så är de sedan rätt tåliga.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • eriksdotter
                      • June 2012
                      • 33

                      #11
                      Ja suck. Idag är domedagen för de stackars små liven. Har de inte piggat på sig när jag öppnar idag måste vi tyvärr ta ihjäl dem. Men tusen tack för alla tips! Det måste ju vara gasen... Har sett bubblor på guramisarna i det karet..
                      Jaja... Tack ändå!
                      Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Tråkigt att dom måste tas bort men är det någon som råkat ut för gasblåsesjuka i akvarium?
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • eriksdotter
                          • June 2012
                          • 33

                          #13
                          nu har vi iefterhand fått reda på vad vi kunnat medicinera med (dock inte vad det var): sterazin...
                          Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...