Vitaprick sjukan i sjö, kan man göra nåt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bonanza
    • July 2012
    • 5

    Vitaprick sjukan i sjö, kan man göra nåt?

    Hej!
    Min mor har en stor damm/konstgjord sjö, som är en hektar (10 000m2) och med ett medeldjup på ca 1.5m.
    Det har blivit mer och mer växtlighet i den för varje år och nu för ett tag sedan gjorde jag slag i saken och köpte Gräskarp samt några guldidar och satte i. Sedan tidigare fanns massvis med mört, samt ev nån enstaka överlevande regnbåge (fiskljusen var extremt hård på dem).

    Iaf, nu ca 3 veckor efter att jag släppte i 12+6 fiskar så är mörten helt översållade av vita prickar, av de isatta fiskarna har jag bara sett en (en orange guldid), både idarna och karparna är omöjligt att säga om de är kvar eller ej då dammen är väldigt stor.

    Finns det något man kan göra? Jag kan INTE höja tempen, byta vatten osv, och om vi pratar om att tillsätta salt på 0.3% så räcker nog inte ens allt salt i Värmland!

    Hjälper en luftpump något? Jag har en bra sådan med stor kapacitet.

    Andra förslag?

    Nån som vet dödligheten på mörten? Klarar de sig hanske utan min inblandning och kommer ut som starkare och mera livskraftiga fiskar?

    Dör parasiten över vintern, eller lever den kvar i någon form?

    Vad tror DU?

    Mvh Mathias
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Nu har du brutit ett antal lagar och får skörda resultatet av det. Har du skickat in vita prick i systemet så lär den bli kvar tills sjön har varit fisktom under några månader. Jag antar att du köpt din fisk från något garden center och då rör det sig troligtvis om illegalt importerad gräskarp. För att få sätta ut fisk krävs det tillstånd och för gräskarp krävs godkänd odlingsanläggning i Sverige och det är bara en anläggning vad jag vet som har det godkännandet. Kan nu bara hoppas att din sjö inte har någon förbindelse med något viktigt vattendrag utan att angreppet stoppar upp där du är och inte sprir sig vidare. Salt hjälper inte på vita prick och luftpumpen skall du låta stå still. Vita prick har en ett stadium där parasiten cystar sig i bottenslammet och från en parasit kommer det sedan en svärm av nya parasiter. Öka inte chansen för dem att hitta ny värdfisk och se till att ingen smittad fisk flyr från din "sjö" nedströms.

    Det är för att hindra sådant här som det finns krav på tillstånd vid utplanteringar - faktiskt även för en liten trädgårdsdamm.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Bonanza
      • July 2012
      • 5

      #3
      Min gräskarp köptes hos en zooaffär med gott rykte, fisken skulle dessutom ha suttit i karantän innan den kom till dem, enligt konstens alla regler. Jag skall ta ett snack med dem på måndag.

      Jag skulle tro att merparten av ALLA som bygger trädgårdsdamm, stor som liten, INTE ansöker om tillstånd för att sätta ut guldfisk, koi osv. Jag kan ha fel i detta och det är ingen ursäkt att "andra inte gör det". Att söka tillstånd och köpa stora fina fiskar ifrån leverantören du talar om vore förstås det bästa, men efter att ha sett priser, samt redan sett fiskljusen flyga iväg med fisk för 10 000kr i två olika omgångar så finns det helt enkelt inte ekonomiskt utrymme för detta, tyvärr.

      Jag har aldrig någonsin, (och jag har funderat på Koi och Guldfisk till damm i många år) hört talas om att de skulle kunna vara smittade av vitaprick sjukan, och att denna skulle kunna smitta ned vattnet i så hög grad att alla fiskar dör ut. Då hade jag skitit i det, och även skitit i att sätta ut nya guldfisk i min lilla damm efter att de gamla dött av fåglar/ålder och kyla. Det kan ju inte vara värt risken för NÅGON som har en damm som är för stor att behandla.

      Med de enorma risker som finns så borde det ju inte ens få säljas "dammfisk" utan endast "akvariefisk".
      Eftersom (efter vad jag har förstått) fiskarna kan vara smittade utan att visa några symptom så fungerar ju inte ens karantän(?) Möjligtvis om man sätter dem ihop med en av sina gamla fiskar och hoppas att inte den också är resistent...

      Det är också möjligt (men inte troligt) att fiskarna varit sjuka sedan förut, men att det brutit ut nu i samband mitt bygge av en brygga (i impregnerat virke), sänkt kalkhalt i vattnet pga det extrema regnandet, samt sämre vatten/höjd nitrithalt pga igenväxt, som var anledningen till att jag satte i gräskarp till att börja med. Om jag inte sätter i karp så KOMMER det att växa igen helt och det liv som finns i den kommer långsamt att dö, kanske inte förrän om 10-15 år, men iaf.

      Det låter alltså som om det är 100% dödlighet på fiskarna? Isf är det ju bättre att jag rensar dammen själv på dem så det går fortare, och är mera humant. Det borde dessutom vara bättre att ta upp dem innan prickarna ramlar av. Är detta korrekt?

      Dammen har inte utlopp till andra vattendrag.

      Tack för ditt svar.

      Mvh Mathias (som heller inte är ung nog att veta allt)

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Jag ser fram emot Lasses svar på det här men jag tror du har planterat in gräskarp av fel anledning.
        Har du hög nitrit halt i vattnet beror det på annat än ökad växtmassa. Just hög nitrithalt brukar kunna vara en utlösande faktor på vita prick samma gäller förändringar i miljön. Eller så är det bara så att dessa två saker samanfaller.
        Jag tar ganska ofta in vilda fiskar och håller dessa i akvarier eller dammar. Oftast med betydligt renare vatten än det de kom från. I samtliga fall har jag fått ett utbrott av vita prick även i helt steril miljö. Detta tyder på att parasiten kan finnas latent hos fisken men bryter bara ut vid förändringar i vattenkvaliten. Det intressanta är att jag inte sätt några återfall om dessa fiskar efter behandling flyttas till andra miljöer om dessa miljöer inte är infekterade.

        Hur stor är dammen i fråga?
        Vart får den sitt inflöde ifrån?
        Hur dräners den?
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          FIFS 2011:13

          10 § Tillstånd krävs inte för utsättning av egentliga fiskarter i en särskilt anlagd och avloppslös trädgårdsdamm
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Bonanza
            • July 2012
            • 5

            #6
            Hej, jag skall förtydliga mig, jag har inte mätt nitrit halten, vattnet däremot är ganska grumligt och det är mycket växtmassa i kanterna och på botten pga att den växer igen mera och mera för vart år som går. Det är väl främst igenväxandet som är problemet, inte halter eller vattnets grumlighet. Dammen är väl en 30år eller så, så den är inte färsk men både mört och regnbåge har trivts bra.

            Att såsmåningom ha en grupp 10-15 kilos fiskar som äter sin egen vikt per dag var för bra för att inte prova. Med facit i hand så var det inte värt det.

            Dammen är en hektar och bevattnas av kallkällor i botten samt av regnvatten ifrån de omgivande bergen. Avrinningen går till ett sumpområde och ned i marken. Vattentempen ligger på ca 22 i ytan och ned emot 10 grader (?) vid källorna på botten.

            Jag antar att jag skulle kunna håva upp flera hundra mört, behandla dem och sätta tillbaka dem sedan vattnet är ok igen. Är detta att föredra från att sätta i "färska" mört. Och JA, jag har lärt mig, och NEJ jag kan inte låta bli att sätta i fisk och ha en steril myggfarm på 10 000m2!

            Riskerar de att bli sjuka igen tror du, är de MINDRE benägna att bli sjuka igen eller är det bara dumt att ha kvar de som är/varit smittade ifall det bryter ut igen senare?

            Jag måste anta att smittan kom in med de nya fiskarna, men att den kanske bröt ut pga att det är mycket lägre kalkhalt i vattnet än de är vana vid. Det är typ "skogsvatten".

            Om du säljer fisk, hur vet du då att den inte är bärare? eller är det inga problem?

            Tack för ditt svar!

            Mvh Mathias

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Nitrit är en form av kväve det hamnar i vattnet när ammonium oxideras till just Nitit. Detta oxideras sedan till Nitrat. Troligvis kommer kvävet och andra näringsämnen ned i dammen med regnvattnet då det passerar marken på väg ned i dammen. Där tar allehanda vattenväxter hand om det och när de dör bryts de ned och bakterier börjar bearbeta dessa och det hela går tillbaka. Så den egenproducerade näringen + den tillförda näringen gör att mängden vegetativ biomassa kommer att öka med tiden.

              Om du i en dam med mycket vegetativ biomassa stoppar i fisk typ gräskarp kommer du att öka mängden näring i vattnet då karpens mage kommer att producera en stor mängd bajs. Bajset är i det fallet ren gödning. Om det inte finns bakterier eller andra växter som kan tillgodogöra sig den näringen kommer det med största sannorlikhet att ersättas av alger. Om du på något sätt kan minska näringsinflödet till dammen exempelvis genom minskad gödning av marken mellan bergen och dammen kommer växtligheten att avstanna. När det har skett kan du försiktigt mekaniskt ta bort en del biomassa. Exempelvis kan du skära ned och ta bort vass. Men då skall du kapa vassen en bit över vattenytan annars dör den. Vart vasstrå du tar bort på det viset medför att du lyfter ut näring ur vattnet.

              Mina erfarenheter av fisk och vitaprick: Skall du introducera nya fiskar bör du skapa en karantän med samma vatten som fisken sedan skall vara i. Skall du släppa tillbaks vattnet kan du exempelvis döda av parasiterna med ett bra UV filter. Du kan kanske också låta det rinna ut på en plats som gör att det inte rinner tillbaks. Blir dina fiskar sjuka kan du då enkelt behandla och sedan fortsätta karantänen någon vecka. Hor man gör med dammen och den befintliga populationen vet jag inte riktigt. Hoppas Lasse har något bra svar på det.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Bonanza
                • July 2012
                • 5

                #8
                Om jag förstår dig rätt då Bosse så är vitaprick något som handlare har accepterat, men inte varnar för när de säljer fisken då den de facto är "frisk" vid försäljningen. Man kan alltså ALDRIG vara säker på att en fisk är helt ren, utan kan ha sjukdomen latent? Är det så? (jag hugger inte här utan bara undrar =)
                Jag säger inte att detta är fel, men det vore ju bra att veta som köpare, då kanske man hellre har färre fiskar, än tar stora risker att ha i några till.
                Jag tänker främst på dammar nu, akvarium verkar vara väldigt handterbart.


                Riskavfall?
                ------------
                Vart gör ni som fått vita prick i era dammar/akvarier av vattnet vid vattenbyte?
                Det kan ju ställa till stora problem om det åker ned i tex dagvattenbrunnen på gatan, eller om du som har egen avloppsbrunn häller ut det i toan. Vita prick borde ju komma ut i naturen med väldigt jämna intervaller.


                Åter till dammen
                ---------------------
                Upptagningsområdet på berget är nog mindre än en halv hektar, och det mesta av vattnet går ned i marken innan det kommer i dammen, om jag skulle höfta till det så är nog ca 85-90% vatten som kommer via regn/källorna och max 10-15% via berget. Det är klart att det kommer in en del näring den vägen, men det är inte så mycket jag kan göra åt då det är grannens mark. Det är mest barrskog så marken är ganska näringsfattig.

                Dammen håller inte på att växa igen i snabb takt, men det blir mer och mer grönska för varje år. Vi har hållit efter växtligheten manuellt i många år och det är slitigt och klippaggregatet blåser ut en massa avgaser och lämnar oljeringar
                på ytan. Några fiskar som går och tuggar i godan ro lät som ett bättre alternativ...
                Det vore också kul att veta att det fanns iaf några stora fiskar i dammen och inte bara små mört. Just Karp är väl en av de arter som teoretiskt skulle kunna klara sig undan fiskljusen längst tid då de går på bottnen.

                Om denna röran ordnar sig skall jag söka tillstånd för att återinsätta fisk, och kanske även köpa några 750kronors läckerbitar till ljusen...

                Jag får kolla upp hur allt hänger ihop och kanske mäta halterna i vattnet innan jag gör något nytt.
                Alger är ju ännu tråkigare än "vanlig" grönska!


                Vita prick?
                -------------
                Jag är heller inte säker på att det är vitaprick. Skall ringa Statens Vetrinärmedicinska Anstalt och skicka in prov. Det skulle kunna vara nån annan svamp som kommit in endera med bekantas fiskeredskap som de fiskade med ungerfär samtidigt som fisken släpptes i (det var visst sju veckor sedan, inte tre, tiden går!) eller med någon av alla fåglar som frekventerar dammen. Jag är inte så dum att jag INTE tror att det kom med fisken, men man kan aldrig veta. Såg idag att någon enstaka fisk hade fått sår på huvudet också.

                Här är en bild på prickarna iaf:


                Fullstorlek om det funkar:



                Jag skall prata med myndigheterna imorgon måndag få se vad de säger.

                // Mathias

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Jag tycker du skall skicka in ett prov!
                  Sedan tycker jag inte det där liknar vita prick utan kanske in svampinfektion men det är svårt eller omöjligt att se. Har du hittad några många döda fiskar?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Bonanza
                    • July 2012
                    • 5

                    #10
                    jag tycker det ser ut precis som vita prick sjukan enligt de bilder som finns på nätet, men jag vet inte.

                    jag har bara sett några skadade fiskar, ingen död än så länge, men inom en dag eller två börjar väl de skadade flyta upp.
                    de simmar runt som vanligt och äter med vanlig aptit. de står/simmar mycket i ytan, och hoppar upp ur vattnet som om de vore jagade. kanske för att komma undan klådan... jag har inte sett att de gnider sig dock.

                    jag skall ringa sva imorgon.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...