Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svenne
    • March 2003
    • 3

    Diskus

    Hej!!
    Jag har ett lite mystiskt problem.. jo det är så att några av mina diskusar kliar sig i bland men också får fenerna frispel typ de som det är någon som iretar dem... och inbland får de små ryck som de blir jagade. Nu e det så att jag bytar vatten vart 5 dag 25%. har kört lite mer med salt typ 0.5 dl på 100 liter men nu har jag gått ner till 0.1 per 100liter. och så har jag testat med seras mycopur.
    De är väldigt aktiva annars äter som bara den och ser må bra ingen synliga prickar förutom detta med fenerna får fri spel..
    Vet någon vad det kan vara.. jag tänkte att det kan vara någon hudparaist.. men de brukar väl dö ut med salt och mycopur.
    miná seimesiska algätar kliar sig som jätte mycket ibland men det verkar ha blivigt bättre...
    skall jag öka saltet? brukar väl vara den bästa medcinen eller?

    /Johan
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Attdom kliar sig låter som om det är parasiter. Jag medicinerar själv aldrig mot parasiter. Om diskusen är frisk, äter bra och går i bra vatten såär detta sällan ett problem. Om man tänker sig att odla så kan det vara bra att medicinera mot parasiter innan man sätter dom till lek, detta för att ynglen inte klarar dom lika bra som föräldrarna. Många odlare medicinerar innan varje lek. För parasiterna kommer tillbaka det är bara en tidsfråga.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...