Vad är det här? Sår? Sjukdom? (BILDER)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Vad är det här? Sår? Sjukdom? (BILDER)

    Guramihanen "Hitler" (avelsform av blå gurami) ser inte riktigt ut som han borde. Det ska tilläggas att Hitler heter som han gör av en anledning, typ att han lider av storhetsvansinne titt som tätt och kan vara rejält le på sina medboende.

    Kort bakgrund så gick han förr i kar med 'blandade fiskar' och det gick bra. Funkade till och med med den kampfiskhane som bodde där. Sen från dag till annan fick guramin storhetsvansinne och slogs med allt och alla och höll på att ta kål på hela karet innan jag fick ommöblerat. Sen fick Hitler gå med sina två fruar, ett ancistruspar och äppelsnäckor. i 150 liter. Det gick utmärkt. Han kan trakassera fruarna mellan varven men mest så han jagas lite så är det bra sen.

    För några veckor sedan så ändrade jag om, så att han fick bo i 180 liter, med fruarna, ancistrusar, pansarmalar, siamensis och äppelsnäckor. Det har gått alldeles utmärkt och han har inte varit minsta elak på malarna eller siamensisarna. (Han har tydligen en soft spot för 'algätare').

    I fredags såg han normal ut, jag kan inte svära på att han gjorde det i lördags för jag KAN ha sett bara ena sidan. Igår jobbade jag dygn, och idag såg han ut SÅHÄR... Vad är det, är det sår efter att ha bråkat (frågan är då med vem, och vem som lyckats 'besegra' honom??), eller är det någon sjukdom/bakterieangrepp?

    Övriga invånare i karet mår bra, förutom att några av de största äppelsnäckorna tackat för sig - det kan dock bero på ålder antar jag (hur gammal BLIR en äppelsnäcka?). Inga andra fiskar i karet verkar må konstigt eller har liknande sår/utslag.

    Hitler själv äter som han ska, simmar runt som han ska och så vidare. Han är dock uppfiskad och placerad i ett 30-literskar tills jag vet vad det är. Bilderna är från det och han är INTE lycklig över det hela. Han simmade runt med normala fenor i stora karet, inte så knipt som på bilderna. I karantänkaret står han dock och 'rycker' fram och tillbaka. Svårt förklara, men står inte still utan 'gungar' fram och tillbaka men en cm fram - en cm bak - en cm fram??

    Bilderna, på båda sidor - den ena ser normal ut, den andra har konstiga sår/utslag.
    Kanske svårt se på bild, men det är som röda sår, fjällen är borta. Närmsta tanken är som skavsår på människor ser ut om man tar bort blåsan över.



Arbetssätt...