vitaprick och fenröta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dampe83
    • February 2010
    • 48

    vitaprick och fenröta

    för ca 3 veckor sedan startade jag ett 54L kar till min son (jag sköter det och övervakar matning).
    karet fick stå med vatten, sand, pump, värmare och det sista av nitrivec jag hade i en vecka innan fiskarna flyttade in.

    grabben fick 10 st platys.

    pumpen jag använde tyckte jag värkade aning för stark då fiskarna for runt som vantar om dom simmade in i strömmen och verkade stressade. jag bytte till en svagare som jag hade i ett annat akvarium.

    i förgår såg jag att två fiskar hade en vit kant på stjärtfenorna och vad som såg ut som lite vitt ludd på kroppen.
    igår dog dom två och jag såg då att en till hade en vit kant och en skadad fena och några vita prickar.
    bytte ca 30% vattnet då.

    idag ser jag vita prickar på flera.

    har testat nitrit varje vecka vid vatten byte och fått noll som resultat.

    vad kan ha gått fel?
    kan det va stressen av pumpen?

    det är inte helt omöjligt att grabben stoppat i nått när jag inte sett för jag såg spår av vällingpulver på locket till akvariet en gång.

    vad gör jag medicinera?
    ska man medicinera mot vitaprick eller fenröta eller båda? kan man medicinera mod båda samtidigt.

    nu är det ju inte så att det är några dyra fiskar så det går ju att köpa nya och börja om men det är just det att det är grabben själv som valt dom själv och vad gör man inte för att göra sina barn glada?

    pris för medicin är i stort sett de samma som nya fiskar och jag skulle vilja rädda dessa för sonens och mitt samvetes skull.
  • dampe83
    • February 2010
    • 48

    #2
    glömde att jag även kramade ur ett filter från mitt stora akvarium i det nya också.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Det var bra att du kramade ur ett fungerande filter! Uppstarten blev lite galen annars tycker jag. nitrivec ska i ca 24 tim innan fisken, annars fungerar inte nitrivec eftersom det inte finns nån "mat" och i ditt fall hade den ingen fuktion alls. Det hade också varit bra om du kört det nya filtret i ditt stora kar i en vecka istället för i ett tomt nytt akvarium. Men gjort är gjort! Medicin är inget jag sysslar med eftersom det kan få ödesdigra konsekvenser. Fortsätt krama ur ett fungerande filter varje dag och tillsätt 3-4 dl upplöst salt till akvarievattnet (bara 1 gång, sen finns det kvar tills du byter vatten).
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • dampe83
        • February 2010
        • 48

        #4
        har läst lite om salt och sett att folk säger att man kan ha vanligt salt med jod samtidigt som andra säger utan jod.
        ska jag prova med det jag har hemma i skafferiet med jod?
        3-4 dl låter väldigt mycket?

        Kommentar

        • dampe83
          • February 2010
          • 48

          #5
          låt säga att alla fiskarna stryker med finns det då risk att ev nya fiskar blir smittade?
          tänkte ifall sjukdomen finns kvar i karet?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Ursprungligen postat av dampe83
            har läst lite om salt och sett att folk säger att man kan ha vanligt salt med jod samtidigt som andra säger utan jod.
            ska jag prova med det jag har hemma i skafferiet med jod?
            3-4 dl låter väldigt mycket?
            Oops får skylla på att det var mitt i natten Det ska vara 1 dl per 100L vatten! Går bra med vilket salt som helst när det ska vara sån liten mängd och under en kort tid!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • dampe83
              • February 2010
              • 48

              #7
              Ok. Hur länge ska jag vänta innan jag byter vatten? Och hur mycket?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av dampe83
                Ok. Hur länge ska jag vänta innan jag byter vatten? Och hur mycket?
                Du bör alltid byta ca 30% varje vecka och gör likadant i detta fallet. När du byter nästa gång så får du avgöra om det blivit en förbättring och ska du fortsätta med salt så tillsätter du salt för det vatten du bytt (10L ca 1 msk salt)
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...