Hjälp! Rädda min kampfisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillasyrran
    • June 2012
    • 3

    Hjälp! Rädda min kampfisk!

    Hej! Jag har en kampfisk i ett 54 l akvarium där han bor helt själv. Han heter Einar och är världens bästa fisk (min första) Han flyttade in i akvariumet för ca 2 månader sedan, innan dess hade jag honom i ett mindre akvarium i ca 3 månader.
    Jag har en EHEM pump/filter som jag inte har igång längre på grund av att han brukade leka så mycket i inblåset så att hans fenor tillsut trasades sönder under en natt! Jag stängde av pumpen direkt för han fortsatte att leka i den, dessutom behöver han ju egentligen inte pumpen eftersom det är en kampfisk.

    Akvariumet har fungerat bra, jag har växter och lite gömställen för honom och han har trivts. Tills det kom en alginflation och höll på att ta över hela akvariumet! Efter att ha varit borta i 5 dagar då min syster kom över och matade honom så var det alger överallt! Men Einar mådde bra men eftersom att algerna växte så snabbt och var överallt så gjorde jag en grundrengöring. Jag vet att man INTE ska byta för mycket vatten på en gång men just då fokuserade jag på att få bort algerna så jag glömde bort det lite, idiotiskt av mig såklart. Han fick tillbaks lite av sitt gamla vatten men inte alls tillräckligt. Nu beter han sig jättekonstigt
    Han ligger och vilar hela tiden på bottnen, alltså inte på sidan men han är helt stilla och kippar lugnt med munnen. Då ser han faktiskt väldigt dålig ut och man tror nästan att han ska dö. Men helt plötsligt så kan han fara iväg upp mot ytan, hämta luft och simma omkring lite. Då ser han väldigt pigg ut men sedan åker han direkt tillbaka till bottnen och vilar. Han har aldrig gjort så här förut!

    Han har fortfarande samma blodröda färg men jag kan ana en vit strimma på övre fenan.
    Nu låg han precis sådär orörlig ovanligt länge och jag provade att ge honom några röda flarn och dom åt han direkt! Men sen simmade han till pumpen (avstängd) och ligger nu på den så han har bara några cm till vattenytan när han ska hämta luft.

    Normalt så ger jag honom mat 1 gång per dag och då växlar jag med röda flarn och vita torkade maskar.

    Jag älskar honom jättemycket och är jätteorolig, sitter mycket vid akvariumet så han inte ska behöva vara ensam, jag vill inte att han ska dö!
    Hjälp? Råd?
  • lillasyrran
    • June 2012
    • 3

    #2
    Glömde skriva att hans fenor läkte fint och blev helt återställda efter jag stängde av pumpen.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Ja jag kommer påstå att du ska använda en pump med filter om du vill att kampfisken ska stanna vid liv! Ingen fisk är immun mot dålig vattenkvalité och massa gifter i vattnet, vilket du lätt får i ett stillastående vatten som inte filtreras. Du får ordna ett filter som inte strömmar så starkt!
      ex: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...fb125b4dc77cbf

      http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-nano-innerfilter-p-9082?osCsid=b69908ff2da57710c5fb125b4dc77cbf


      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • lillasyrran
        • June 2012
        • 3

        #4
        Bra tänkt! Tycker det är konstigt att man inte kan reglera styrkan i pumpen. Den är alltså så stark att han måste kämpa för att inte blåsas in i glaset hela tiden.

        Så du tror alltså att det är vattenkvalitén i det nya kranvattnet som är dåligt? Då det är just nu efter vattenbytet som han påverkats. Jag har faktiskt inte tänkte på det utan Jag tänkte mer på att han fick någon form av vattenchock då de goda bakterierna i det gamla vattnet försvunnit när det var så mycket vatten som byttes. Dock var temperaturen exakt samma. Har ingen erfaranhet av det.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Byt filter till ett som inte är så starkt.
          Bakterierna finns inte i vattnet utan i filtret. När du stängde av det försvann troligen de flesta eftersom det blir syrebrist i ett avstängt filter.
          Om du fyllde på med vatten av samma temp som förut använde du väl varmvatten? Då kan det finnas koppar i vattnet från rören. Koppar är inte nyttigt.
          Glöm inte att göra rent filtret innnan du sätter på det.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • linea11
            • July 2012
            • 8

            #6
            Hej förlåt att jag råkar byta ämne jag har 6 vuxna det är 3 honor 3 killar och jag misstänker är att 2 av mina honor vänatar på yngel båda är tjock om magen vad ska jag göra

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Om det är yngel på väg borde väl hanarna bygga skumbo...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                .
                Bakterierna finns inte i vattnet utan i filtret.
                Jodå, nog finns de i vattnet alltid. Sen kryllar det av dem i botten, på all inredning och rutorna. Med mest bakterier bor det nog i filtret, eller i botten...

                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  luftdrivet fillter...

                  Kommentar

                  • linea11
                    • July 2012
                    • 8

                    #10
                    hur ser ett skumbo ut? ska jag ta mina 2 guppy som jag misstänker är dräktiga ska jag lägga dem i eget akvarium

                    Kommentar

                    • linea11
                      • July 2012
                      • 8

                      #11
                      2 guppy som jag tror är dräktig dem är orange nere vid buken och den ena har typ en liten fena som sticker ut vid buken

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Ursprungligen postat av linea11
                        hur ser ett skumbo ut? ska jag ta mina 2 guppy som jag misstänker är dräktiga ska jag lägga dem i eget akvarium
                        Tråden handlade om kampfisk så jag tog förgivet att du också hade det eftersom du inte nämde vilken art du hade! Nej guppy bygger inte skumbo...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Ariona
                          • March 2012
                          • 16

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Tråden handlade om kampfisk så jag tog förgivet att du också hade det eftersom du inte nämde vilken art du hade! Nej guppy bygger inte skumbo...
                          och man kan inte ha 3 kamphanar i samma akvarium... (?!)

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ariona
                            och man kan inte ha 3 kamphanar i samma akvarium... (?!)
                            Allt är relativt Ett akvarium som är uppdelat lär alltid funka om förutsättningarna är de rätta.

                            Jag lyckades att få upp tre hanar i en kull för rätt länge sedan, de gick ihop utan att slåss men det kan ju liksom sluta fungera när som..(Det är helt enkelt en kass idé)

                            Jag tog inga risker och de fick bo på var sitt håll i slutändan. Den finaste, med det roliga namnet Frans (döpt av ungen) bodde ihop med Blåcikliderna och Eldbukarna när det karet sattes igång. han var lite nervös ibland men han dog av ålderdom i slutändan
                            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 04 July 2012, 22:23.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • linea11
                              • July 2012
                              • 8

                              #15
                              okej ja jag ska gå och jämföra med mina gravida guppyisar men hur länge kan dem ha kvar i sin dräktighet när bör jag köpa ett yngel kar har redan ett yngelnät med 2 yngel i
                              Senast redigerad av linea11; 12 July 2012, 08:28.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...