Var finns Nematol och ska jag vänta med fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Var finns Nematol och ska jag vänta med fisk?

    Mina fiskar har fått den otäcka och framförallt jobbiga parasiten camallanus , röd mask i analen, och har läst runt på forumet för att verkligen förstå hur man botar den (verkar svårt). Har till slut bestämt mig för att imorgon åka och inhandla Sera Nematol, då det sägs vara effektivt! Yaay!

    Någon som vet om den säljs på Hornbach i Malmö eller kanske på Akvariepiraten eller liknande? Den kanske är sällsynt ute i affärer men vanligare på webshopper? Undrar i samband med detta också ifall det går bra att köpa nya invånare till akvariet innan man påbörjar behandling eller under behandling? Tänkte nämligen köpa både fisk och medicin imorgon, två flugor i en smäll så att säga, men det kanske är olämpligt (kan fisk utan parasiten ta skada av medicineringen?)?

    Hoppas på svar snart! Ha det bra
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag har också haft Camallanus, och lyckades få bort det med Sera Nematol. Jag fick be "min" butik ta in det, efter att jag först köpt en annan medicin, som verkade påverka maskarna, men de försvann inte. Men de försvann som sagt av Nematol. Du kan behöva be dem ta in den medicinen. Andra fiskar tar nog ingen skada av medicinen (om man inte överdoserar), men jag skulle nog vänta med att köpa fiskar, dumt om de också blir smittade, om du inte lyckas få bort masken.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • CarroAnn
      • August 2011
      • 110

      #3
      Great!

      Tack! Känns bra att höra att det fungerade för dig! Ja, du har nog rätt att jag bör vänta med fisk! Imorgon blir det till att ge sig på jakt efter medicinen!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Lycka till
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • CarroAnn
          • August 2011
          • 110

          #5
          Fick beställa det på internet istället och fått hem det idag. Nu sitter jag med medicinen handen, full utav frågor (egentligen bara tre)! Det står att malar kan reagera, innebär det att de kan dö? Jag har noterat att min ancistrus också har camallanus så jag MÅSTE ju behandla henne, annars kommer hon fortsätta sprida masken i akvariet...

          Det står även att ryggradslösa djur inte alls tål medlet, innebär det att sådana små snäckor som förökar sig jättesnabbt i karet försvinner? (Har i princip inga, såg en idag, men undrar av nyfikenhet )

          Hos guppies som väntar yngel, kan ynglena påverkas negativt? Måste behandla, har inga alternativ, men det var bara en fråga som dök upp...

          Jättetacksam för svar då jag tänkte börja medicinera innan jag lägger mig! Ger dem mat precis innan, för sen är det väl inte lämpligt att mata dem under de tre dagarna som det ska hållas?

          Kommentar

          • CarroAnn
            • August 2011
            • 110

            #6
            Nu kör jag!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Kör försiktigt Och lycka till.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Lycka till! Jag såg ingen effekt på snäckor när jag använde det med det är väldigt giftigt för räkor.
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • CarroAnn
                  • August 2011
                  • 110

                  #9
                  Tack! Vet ni, vattenbytet gjort idag, och INGA tecken på någon mask längre! Den fisken som verkade mest drabbad (man såg alltid de otäcka små djuren sticka ut ur henne) är precis som ny! Var faktiskt ganska skeptisk till om det verkligen skulle fungera, men där ser man! Dessutom verkar alla fiskar ha ny energi, fast det kanske bara är som jag inbillar mig... Aja, tänkte bara säga det. Glad midsommar!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...