Sjukdom eller inte?! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Sjukdom eller inte?! Hjälp!

    Hej!
    Idag när jag kom hem så såg jag att en utav mina 4 påfågelciklider såg riktigt riktigt sjuk ut, den simmade inte utan låg bara på sidan och såg verkligen döende ut, Tror ni detta är en sjukdom? eller beror det på att han var den svagaste utav dom 4 individerna? Dom har nämligen bråkat med varandra rätt vilt.


    Länk:
  • JP!
    • March 2012
    • 61

    #2
    Oj den ser verkligen illa åtgången ut! Är tyvärr nybörjare på fiskar så jag kan inte säga vad det är. Hoppas det går bra!

    Kommentar

    • jocks
      • March 2008
      • 210

      #3
      Tyvärr så dog fisken här under kvällen.
      Dom andra 3 påfågelcikliderna har betett sig lite konstigt här under dom senaste dagarna. Jag tycker att dom alla 3 har bleknat lite i färgerna samt att dom alla 3 har verkat mera "skygga" än tidigare. Förut när man kom fram till akvariet så har dom simmat fram till rutan allihopa och hetsat om mat. Nu simmar dom dock o gömmer sig, när jag försöker locka med mat så simmar dom fram, tar 1 pellet o simmar sen undan igen.

      Bör jag vara orolig????

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av jocks
        Bör jag vara orolig????
        Ja det skall du! När de har dött eller hälst innan de gör det tycker jag du skall läsa på hur man sköter och handhar sina fiskar.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • jocks
          • March 2008
          • 210

          #5
          Ursprungligen postat av bossep
          Ja det skall du! När de har dött eller hälst innan de gör det tycker jag du skall läsa på hur man sköter och handhar sina fiskar.

          Självklart har jag försökt ta reda på vad detta beror på, dock utan framgång. Därför vänder jag mig till er. Om du har en tanke kring vad det kan vara, snälla dela med dig utav den

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Den led av någon form av svamp eller bakterieinfektion. Exakt vad det är kan jag inte säga. Detta kan ha kommit från slagsmål men den primära orsaken är oftast dålig vattenhygien. Detta indikeras också av det beteende du beskriver hos de andra fiskarna.

            Hur stort är akvariet? Hur stort skall det minst vara för dessa fiskar?
            Vilken temperatur har vattnet? Vilken temperatur skall de ha?
            Vad har du för pH? Dropptest. Vilka värde gillar dessa fiskar.
            Hur mycket Nitrit har du? Dropptest
            Hor ofta byter du vatten och hur gör du?
            Hur är ditt akvarium inrätt? Bild på hela akvariet
            Alla dessa frågor är stressrelaterade då din fisk troligtvis dog av stress som grundorsak. Du måste rätta till det först och främst.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Har jag rätt om att du har ett rio 300? Jag vet inte ett dugg hur du sköter karet idag så jag skjuter från höften Du måste byta omkr. 30% vatten varje vecka. Inte röra filtret i onödan(juwel originalfilter?). Ta det lugnt med maten. Den snabba åtgärden i dagsläget är ett vattenbyte på ca 50% och i med en dubbeldos bakteriekultur (ex nitrivec) och 1dl salt/100L vatten, pronto! Testa det och återkom med rapport
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • jocks
                • March 2008
                • 210

                #8
                Imorse när jag vaknade gjorde jag precis som du sa Åheim, böt 50%, Dubbel dos bakteriekultur och 1dl salt per 100 Liter vatten.
                Om nu detta skulle hjälpa, när bör jag se någon skillnad ? Har försökt googla men inte hittat något som passar in på hur mina fiskar beter sig:S

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #9
                  Ursprungligen postat av jocks
                  Imorse när jag vaknade gjorde jag precis som du sa Åheim, böt 50%, Dubbel dos bakteriekultur och 1dl salt per 100 Liter vatten.
                  Om nu detta skulle hjälpa, när bör jag se någon skillnad ? Har försökt googla men inte hittat något som passar in på hur mina fiskar beter sig:S
                  inom 1-3 dar borde du se effekt.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...