Döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linsie01
    • June 2012
    • 1

    #16
    Jag har samma problem fast med mina guppys.
    Jag köpte två hanar, fyra honor och en äppelsnigel.
    Efter tre dagar dog min snigel och efter några dagar dog den finaste honan.
    Nu har det gått några månader och jag har en hona och en hane kvar. Jag hade 40 yngel men nu har de börjat att dö!
    Jag har 6 yngel kvar och jag städar akvariet en gång i veckan och matar dem varje morgon de är inte feta eller smala.
    Vad ska jag göra!? :o

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      hur menar du med städar akvariet? du ska enbart byta 30 % vatten 1gång i veckan o rengöra filtret ENBART när det markant tappar flöde

      du får ge lite mer info. hur stort är karet. vad har du för filter? hur många liter i timmen pumpar det? vad har du för värden på temp, pH och nitrit?

      Kommentar

      • shalifa
        • April 2012
        • 27

        #18
        ytterliggare en är på väg att dö.Den ligger och frustar under en sten. Rör sig allt mindre. Nej Slöjstjärtar är inget för mig. Det får bli annat. Abborre ,Scalare eller Guppy

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          Ja, Abborre är nog ett bra val
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #20
            Hm, scalare funkar inte i 200 liter, behöver minst 250 liter. Fast jag har 250 liter och tycker att det är för litet för den enda scalaren som jag har kvar (den nästsenaste blev ihjälstressad av den som är kvar).
            Så satsa på guppy!

            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Shalifa: Att saga att pH och Nitrit är bra är ungefär som att säga vackert väder i dag mitt i natten.
              Vad visar dina tester och vilken sorts tester använder du?
              Vad har du för temperatur i akvariet? Om du tittar i artregistret så ser du att kardinaltetror och guldfiskar (slöjstjärtar) gillar tvärs om vatten. Så, trivs kardinalerna så vantrivs slöjstjärtarna och tvärs om.
              Kardinal tetra: pH 5,5-7,5, 23-28 grader. Men trivs bäst vid det lägre pH’t och den högre temperaturen.
              Slöjstjärt: pH 6-8, 18-25grader. Men trivs bäst vid det högre pH’t och den lägre temperaturen.
              Rent statistiskt borde båda överleva vid pH 7 och 25 grader men det är inte idealet för någon av dem.
              Fiskar är relativt tåliga för olika pH och temperaturer men då skall förändringarna ske ytterst långsamt och ju närmare vi kommer ändvärdena ju mer kritiskt blir det.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • shalifa
                • April 2012
                • 27

                #22
                Ursprungligen postat av bossep
                Shalifa: Att saga att pH och Nitrit är bra är ungefär som att säga vackert väder i dag mitt i natten.
                Vad visar dina tester och vilken sorts tester använder du?
                Vad har du för temperatur i akvariet? Om du tittar i artregistret så ser du att kardinaltetror och guldfiskar (slöjstjärtar) gillar tvärs om vatten. Så, trivs kardinalerna så vantrivs slöjstjärtarna och tvärs om.
                Kardinal tetra: pH 5,5-7,5, 23-28 grader. Men trivs bäst vid det lägre pH’t och den högre temperaturen.
                Slöjstjärt: pH 6-8, 18-25grader. Men trivs bäst vid det högre pH’t och den lägre temperaturen.
                Rent statistiskt borde båda överleva vid pH 7 och 25 grader men det är inte idealet för någon av dem.
                Fiskar är relativt tåliga för olika pH och temperaturer men då skall förändringarna ske ytterst långsamt och ju närmare vi kommer ändvärdena ju mer kritiskt blir det.
                Vatentemperaturen är runt 25. Detta är klart kallare än tidigare då jag sakta men säker lyckats sänka temperaturen från 29 grader.....lite för varmt ......Ph ligger på 6,5

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av shalifa
                  Vatentemperaturen är runt 25. Detta är klart kallare än tidigare då jag sakta men säker lyckats sänka temperaturen från 29 grader.....lite för varmt ......Ph ligger på 6,5
                  Nej, mycket för varmt för slöjstjärtar. Detta kan nog vara ett av problemen eller problemet. Mår inte de överlevande bättre nu? Eller i alla fall inte andas så fort?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • shalifa
                    • April 2012
                    • 27

                    #24
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Nej, mycket för varmt för slöjstjärtar. Detta kan nog vara ett av problemen eller problemet. Mår inte de överlevande bättre nu? Eller i alla fall inte andas så fort?
                    Jo kanske. Men det bästa är kanske att gå ner ytterliggare i temperatur? Om jag endast vill ha slöjstjärtarna kvar. Den som dog senast har varit med om hela resan från 29 grader till nuvarande. Det har sänkts på en månad. Så det kan väl inte vara för snabbt.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av shalifa
                      Jo kanske. Men det bästa är kanske att gå ner ytterliggare i temperatur? Om jag endast vill ha slöjstjärtarna kvar. Den som dog senast har varit med om hela resan från 29 grader till nuvarande. Det har sänkts på en månad. Så det kan väl inte vara för snabbt.
                      Nej då det är inga problem.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      Arbetssätt...