Döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shalifa
    • April 2012
    • 27

    Döda fiskar

    Förutsättningar:
    Akvarie 200 Liter
    Vattenbyte var 14e dag
    Fiskar 6 slöjstjärtar
    10 Platy
    6 Guppy
    2 algätare
    samt nykomna välmående yngel
    Vattenstandard. Enligt nitrit och ph test perfekt.......

    Dödsfall ENDAST hos slöjstjärtarna. 3 stycken på 3 dagar.

    Jag noterar att dessa dödsfall inträffade på de senast köpta.

    Kan det helt enkelt vara dålig kvalitet på sändningen av fisk till akvariebutiken, eller någon mystisk sjukdom som drabbar just slöjstjärt?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Stress i ett överbefolkat akvarium är en trolig orsak.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • shalifa
      • April 2012
      • 27

      #3
      Jaha då kanske det är dags att arrangera emigration för fisk.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Jag tror att det mer beror på vattenkvalitén, de gamla fiskarna kan successivt vänja sig vid tvivelaktiga vattenvärden medans nya får mer av en schock och dör. Du bör nog göra delvattenbyten varje vecka eftersom slöjstjärtar äter mycket och smutsar då ner därefter. Har du en kraftfull filtrering i karet?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • shalifa
          • April 2012
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Jag tror att det mer beror på vattenkvalitén, de gamla fiskarna kan successivt vänja sig vid tvivelaktiga vattenvärden medans nya får mer av en schock och dör. Du bör nog göra delvattenbyten varje vecka eftersom slöjstjärtar äter mycket och smutsar då ner därefter. Har du en kraftfull filtrering i karet?


          Jag har ett filter för 250 lite i mitt 200 liters akvarium

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av shalifa
            Jag har ett filter för 250 lite i mitt 200 liters akvarium
            Det säger inte så mycket, tillverkare syftar bara på hur stora kar de klarar att cirkulera och inte hur mycket biolast de kan filtrera. Vad har du exakt för filter?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • shalifa
              • April 2012
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Det säger inte så mycket, tillverkare syftar bara på hur stora kar de klarar att cirkulera och inte hur mycket biolast de kan filtrera. Vad har du exakt för filter?
              Jag noterar att flera platy jagar skiten ur slöjstjärtarna....nu har jag utvisat alla platy ur akvariet. Kvar är tetra , två algätare och fyraslöjstjärtar. I 200 liter. Ser lite tomt ut.

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Ursprungligen postat av shalifa
                Jag noterar att flera platy jagar skiten ur slöjstjärtarna....nu har jag utvisat alla platy ur akvariet. Kvar är tetra , två algätare och fyraslöjstjärtar. I 200 liter. Ser lite tomt ut.
                Luuugn.. slöjisarna växer till sig och fyller upp lite av tomrummet. Vad har du för tetror och hur många? Sen kan du kanske fylla upp med några fina pansarmalar som går och rotar på botten.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • shalifa
                  • April 2012
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av MonkanS
                  Luuugn.. slöjisarna växer till sig och fyller upp lite av tomrummet. Vad har du för tetror och hur många? Sen kan du kanske fylla upp med några fina pansarmalar som går och rotar på botten.
                  Det är tio kardinaltetra. Jag kan kanske sätta dit några slöjstjärtar till??
                  Men nu skall de överlevande få det lugnt ett tag. Det som var trevligt med många guppy och platy var ju färgmixen.Men jag får väl öppna ett eget akvarium för platys/guppys. Sägas skall väl att det är ett antal yngel kvar i akvariet. Får väl se tiden an med dessa. Jag ska se hur pansarmal ser ut.

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Ursprungligen postat av shalifa
                    Det är tio kardinaltetra. Jag kan kanske sätta dit några slöjstjärtar till??
                    Men nu skall de överlevande få det lugnt ett tag. Det som var trevligt med många guppy och platy var ju färgmixen.Men jag får väl öppna ett eget akvarium för platys/guppys. Sägas skall väl att det är ett antal yngel kvar i akvariet. Får väl se tiden an med dessa. Jag ska se hur pansarmal ser ut.
                    Det räcker med de slöjisar du har. De växer till sig och blir stora ganska snabbt.
                    Läs gärna på om slöjstjärt här.
                    Pansarmal finns ett antal olika varianter. Väldigt trevliga fiskar.
                    Jag själv har denna trevliga metallpansarmal.
                    Du kan eventuellt fylla på med flera av kardinalerna så att du får ett större stim av dessa.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Det säger inte så mycket, tillverkare syftar bara på hur stora kar de klarar att cirkulera och inte hur mycket biolast de kan filtrera. Vad har du exakt för filter?
                      Anledningen till att jag undrar är att de flesta innerfilter inte klarar av att hålla vattenkvalitén när man har slöjstjärtar. Du kan behöva 2 innerfilter eller ett ytterfilter.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • shalifa
                        • April 2012
                        • 27

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Anledningen till att jag undrar är att de flesta innerfilter inte klarar av att hålla vattenkvalitén när man har slöjstjärtar. Du kan behöva 2 innerfilter eller ett ytterfilter.
                        Jag får kolla när jag kommer hem. Kanske man skulle kunna ha ytterliggare ett litet innerfilter.Men som tidigare sagt så är ju i alla fall vatten värdena på ph och nitrit alldeles utmärkta......enligt testet....

                        Kommentar

                        • shalifa
                          • April 2012
                          • 27

                          #13
                          Ursprungligen postat av MonkanS
                          Det räcker med de slöjisar du har. De växer till sig och blir stora ganska snabbt.
                          Läs gärna på om slöjstjärt här.
                          Pansarmal finns ett antal olika varianter. Väldigt trevliga fiskar.
                          Jag själv har denna trevliga metallpansarmal.
                          Du kan eventuellt fylla på med flera av kardinalerna så att du får ett större stim av dessa.
                          Ok jag ska se över de där malarna.

                          Kommentar

                          • shalifa
                            • April 2012
                            • 27

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Anledningen till att jag undrar är att de flesta innerfilter inte klarar av att hålla vattenkvalitén när man har slöjstjärtar. Du kan behöva 2 innerfilter eller ett ytterfilter.

                            Aquael

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Ursprungligen postat av shalifa
                              Aquael
                              Jaha ok den... Lycka till!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...