Problem i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MicaelaG
    • June 2012
    • 5

    Problem i akvariet

    Hej jag är ny här och ganska ny till akvarie fiskar. Tänkte jag tar allt från början hoppas de inte blir för mycket:
    (Detta började i jan/feb)
    Min syster hade inte längre råd med att uppehålla sina fiskar och frågade om jag kunde tänka mig att ta över, tänkte att de skulle vara en kul ny erfarenhet med fiskar trodde dock inte de skulle vara så mycket kunskap i det. Min bror kom på morgonen och lämnade ett 54l akvarium med stenar, pump med filter, doppvärmare, magnetrensare och termometer, så hällde vi i vatten och så åkte vi iväg till min syster, hade inte direkt läst på innan för jag litade på att min syster visste. Men vi hämtade fiskarna som var: leopard pansarmal, en annan mal som vi inte direkt vet namnet på, 2 silver molly hane och hona och en gurami. Samtidigt hämtade vi lite växter och bark bitar som de hade i sitt akvarie.
    Allt var bra och så, bara att den andra malen verkade och är fortfarande väldigt skygg.
    Någon dag efter ville vi ha finare stenar i som botten och någon mer fisk som kändes var "våra" och köpte 2 guppy en hona och en hane. Allt fortsatte att vara bra, tills guramin började jaga molly honan så att hon ständigt gömde sig, och läste då på att gurami vill oftast har större akvarie och kan vara fientliga i mindre, så vi gav bort den till en djuraffär i närheten. Mollyn kom fram och fick tillbaka sin silver färg som hade blivit mörk. Mellan detta köpte vi 2 räkor, en bakgrund. Silver mollyn blev sen lite aggressiv vid matningen mot guppyna men de verkade inte bry sig så vi såg de inte som något direkt fara. Guppy honan fick 4 yngel efter 1 månad, efter ca en månad så gick hon bort vi såg inget ytligt på henne och tänkte de va sen födseln. En månad efter det så gick molly honan bort, hon la bara på botten och andades häftigt och försökte simma lite. Den andra mollyn gick bort ca 2mån efter samma som mamman (den var yngel till den andra mollyn) då började jag undra vad har gått så fel allt verkade så bra. I måndags tog jag och köpte test på vattnet (sera quicktest) och medicin (ektozon) för säkerhetsskull det var hon i djuraffären som sa att det skulle vara bra och skulle inte vara någon fara för vår pansarmal som jag har läst är känsliga mot salt. Alla värden verkade bra, förutom att KH ligger på 3 och NO3 runt 25.
    Följde instruktionerna för medicinen och hällde i 2msk upplöst i vatten i akvariet. Dagen efter dog ena räkan, vet inte om de va medicinen eller om Guppy hanen som är kvar med ynglena hade naffsat för mycket för den hade inga ögon eller ben när jag hittade den.
    2 dagar nu i rad har jag också behandlat guppy hanen mot fenrötan jag tro att de är, den har röda prickar på stjärtfenan när prickarna försvinner, försvinner den biten av stjärten med. Nu ser jag också att ena ynglet ligger på botten och typ "vilar" den är lite missbildad kroppen är formad som ett utvecklat v. Den är annars pigg när jag väl lyckas locka fram den till rutan och har ätit så mycket den kunnat. Kan de vara så att den är handikappad eller håller den också på att dö? Sen är ju frågan om de verkligen är fenröta på guppyn?
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för hela texten men tänkte de är bäst jag berättar hela historien så ni kan lättare hjälpa mig. Fråga gärna om något är oklart eller om ni vill ha bild på de.
    Mvh Micaela

    Ps Glömde säga att senare så såg jag att de foder jag fått av min syster hade gått ut i feb kan vara en anledning? Kastade så klart maten så fort jag upptäckte de. Ds
    Senast redigerad av MicaelaG; 07 June 2012, 16:55.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Nej, anledningen är att du har extremt höga nitrithalter i ditt akvarium och det är därför dina fiskar och räkor dör. Ektozon är vanligt salt i snoffsig förpackning och är inte någon medicin. Salt lindrar skadeverkningarna av nitriten på gälarna men gör ingenting för att åtgärda nitriten.
    NO3 är visserligen nitrat men alla symptom tyder på nitritförgiftning. Man brukar försöka hålla nitriten på max 0,5.
    Det här är en bra tråd som kommer ge dig svar på alla dina frågor.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • MicaelaG
      • June 2012
      • 5

      #3
      Ok kanske kan vara de då för jag vet kanske att jag har varit lite slarvig med vattenbyten och har inte direkt tänkt på följderna för de (dumma mig ) men får hålla koll på nitrit halterna ett tag då och tänka mer på regelbundna vattenbyten som jag brukar försöka göra 1gång/vecka, men när jag testade i måndags och tisdags då var de inga problem med nitrit ska göra vattenbyte på söndag tänkte då göra ett 50%byte för säkerhetsskull. Men ok jag vet inte vad som är bra medicin eller så, jag gick in i affären och litade på henne i kassan berättade om symptomen och att jag ville ha något som kunde iaf rena vattnet på ev sjukdomar och förhoppningsvis få bort (vad jag tror är) fenrötan på guppyn och de sa hon den skulle. Har inte sett någon förbättring direkt på fenan, finns det något mer jag kan göra eller hur länge måste jag salt behandla han?
      Tack så mycket för svar.

      Det röda där bak är det jag menar, jag vet fenröta brukar vara vit men jag hittar inget annat som kan stämma på det :S
      Senast redigerad av MicaelaG; 07 June 2012, 23:07.

      Kommentar

      Arbetssätt...