Ancisturs Fransar sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thingeling
    • June 2012
    • 1

    Ancisturs Fransar sig

    Tänkte kolla med experter här om ni vet vad det kan vara.

    Mina Ancistrusars fenor fransar sig. Först var det på hanarna och tänkte jag att det nog var för revirtjafs (De kommer att separeras nästa nu i helgen som kommer) Men jag har även upptäkt att en del av honornas fenor har fransat sig.

    Rengör pumpen en gång i månaden och vattenbyte var tredje vecka.

    Är det endast revirskador? Kommer deras fenor att växa ihop och se fina ut igen? finns det något man kan göra för att hjälpa dem mer än att sätta in ännu fler gömställen till dem.
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Ursprungligen postat av Thingeling
    Tänkte kolla med experter här om ni vet vad det kan vara.

    Mina Ancistrusars fenor fransar sig. Först var det på hanarna och tänkte jag att det nog var för revirtjafs (De kommer att separeras nästa nu i helgen som kommer) Men jag har även upptäkt att en del av honornas fenor har fransat sig.

    Rengör pumpen en gång i månaden och vattenbyte var tredje vecka.

    Är det endast revirskador? Kommer deras fenor att växa ihop och se fina ut igen? finns det något man kan göra för att hjälpa dem mer än att sätta in ännu fler gömställen till dem.
    Jag tror orsaken är för dålig biologisk filtrering eftersom du har ett så pass dåligt/litet filter att du måste rengöra varje månad och därmed döda mycket nitrifieringsbakterier, samt du bör göra delvattenbyte varje vecka! Fixa mer eller bättre filter och gör vattenbyten! tillsätt 1dl salt/100L vatten tills fenorna ser fina ut igen, första gången beräknar du salt för hela karet därefter bara för det vatten du bytt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...