Hur länge härjar vitaprick sjukan och är den farlig för människan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paalm
    • May 2012
    • 39

    Hur länge härjar vitaprick sjukan och är den farlig för människan?

    Hej har fått vitpricksjukan i mitt akvarie och har börjat behandla den är på dag 2/3, men tänkte bara kolla med er hur lång tid det tar innan man får ett akvarie i "balans" igen (vet att det är en definitions fråga) men när kan man se fram mot en del nya fiskar som tyvärr dog =(.

    Är vitaprick sjukan något farligt för människan om man kommer i kontakt med vattnet, sedan kanaske en töntig fråga men till alla er som använder Exit som botemedel jag råkade få två små droppar på mitt finger.... stark färg i den tappa inte den på någon tröja eller dylikt då e det kört. Kan det t.o.m vara farligt att få på sig som människa?

    Tacksam för svar å go´kväll på er
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Troligen får du köra 2-3 behandlingar på raken, eftersom ingen medicin tar kål på alla livsstadier parasiten har. Köp inga nya fiskar under tiden behandlingen pågår. Vita prick eller de mediciner som används är inget farligt för människor, om man inte skulle hinka i sig en hel spann av det.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Paalm
      • May 2012
      • 39

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Troligen får du köra 2-3 behandlingar på raken, eftersom ingen medicin tar kål på alla livsstadier parasiten har. Köp inga nya fiskar under tiden behandlingen pågår. Vita prick eller de mediciner som används är inget farligt för människor, om man inte skulle hinka i sig en hel spann av det.
      Hej okej och med 2-3 behandlingar då så skall jag köra då behandinlinge och då i mitt fall 3 dagar x 2-3 då dvs 6 eller 9 dagar. Skall man ta allt i ett sträck eller låta vattnet vila någon dag?

      En till fråga angående vitaprick, kan vattnet bli väldigt "dammigt" och lite grummligt det ser ut som massa vitt dam som yr runt lite ?

      Kommentar

      Arbetssätt...