Vitaprick på slöjor men glömde en viktig detalj......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Lumiz
    Hänger inte riktigt med här.
    Behandlar just nu mot vitaprick med faunamor och har tagit ut filter insatsen och lagt den i blöt för att bevara bakteriekulturen.
    Men som det ser ut så överlever ju parasiterna fler en 7 dagar om det är rumstempererat och borde därför också överleva i filtret eller är jag helt ute och cyklar?
    Kan man skvätta i några droppar i burken med filterinsatsen eller dör parasiterna i filtret ändå?
    Luftar just nu bara akvariet.

    Mvh Lumiz
    Bakterierna i dit filter måste ha cirkulerande vatten för att få syre. Får de inte det blir de till en belastning i stället.
    Troligtvis can cystor överleva i filtret och du kan få tillbaka det hela.
    Så med reservationen att jag aldrig använt just det här preparatet så föreslår jag att du gör rent filterinsatsen ordentligt och stoppar tillbaks den. Håll koll på Nitrit.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Lumiz
      • May 2012
      • 13

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      Bakterierna i dit filter måste ha cirkulerande vatten för att få syre. Får de inte det blir de till en belastning i stället.
      Troligtvis can cystor överleva i filtret och du kan få tillbaka det hela.
      Så med reservationen att jag aldrig använt just det här preparatet så föreslår jag att du gör rent filterinsatsen ordentligt och stoppar tillbaks den. Håll koll på Nitrit.
      Stod i bruksanvisningen att man skulle göra så men tyckte också det verkade väldigt skumt!
      Blir att göra rent filtret extremt noga och hoppas på att akvariet återhämtar sig så snabbt som möjligt.
      Uppe i fyra döda fiskar nu.

      Ännu en fråga, (Förlåt Mazzze63 om jag lånar tråden lite).
      Behandlar fenröta och vita prick samtidigt.
      Behandlar med Antibiotika och faunamor, han i akvariebutiken sa att det gick bra att blanda men i bruksanvisningen står det att man inte ska göra det så tänkte bara dubbelkolla om det går bra?

      Mvh Lumiz

      Kommentar

      • Mazzze63
        • May 2012
        • 7

        #18
        Någon som rekommenderar någon speciell vattentillsats när man gör vattenbytet dag åtta?
        Det är lugnt Lumiz, jag lär mig samtidigt.. Lider med dig!
        Allt har lugnat ner sig hos mig, sedan igår är det full fart på alla fiskar igen och prickarna verkar borta.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Lumiz
          Stod i bruksanvisningen att man skulle göra så men tyckte också det verkade väldigt skumt!
          Blir att göra rent filtret extremt noga och hoppas på att akvariet återhämtar sig så snabbt som möjligt.
          Uppe i fyra döda fiskar nu.

          Ännu en fråga, (Förlåt Mazzze63 om jag lånar tråden lite).
          Behandlar fenröta och vita prick samtidigt.
          Behandlar med Antibiotika och faunamor, han i akvariebutiken sa att det gick bra att blanda men i bruksanvisningen står det att man inte ska göra det så tänkte bara dubbelkolla om det går bra?

          Mvh Lumiz
          Du skall nog fråga dig varför du fick både vitaprick och fenröta om det nu är det du har. Båda tycks vara indikatorer på att fiskens motståndskraft blivit nedsatt.
          Jag använder aldrig antibiotika så kan inte uttala mig. Men jag kan nog garantera att du utrotar alla nyttiga bakterier med den blandningen.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Mazzze63
            Någon som rekommenderar någon speciell vattentillsats när man gör vattenbytet dag åtta?
            Det är lugnt Lumiz, jag lär mig samtidigt.. Lider med dig!
            Allt har lugnat ner sig hos mig, sedan igår är det full fart på alla fiskar igen och prickarna verkar borta.
            Salt och kanske något som binder klor.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Lumiz
              • May 2012
              • 13

              #21
              Ursprungligen postat av bossep
              Du skall nog fråga dig varför du fick både vitaprick och fenröta om det nu är det du har. Båda tycks vara indikatorer på att fiskens motståndskraft blivit nedsatt.
              Jag använder aldrig antibiotika så kan inte uttala mig. Men jag kan nog garantera att du utrotar alla nyttiga bakterier med den blandningen.
              Skulle tippa på en kombination av en ny mal (eventuellt sjuk), för hög nitrit halt pga av att akvariet är nystartat och för slarviga vattenbyten under dessa tre-fyra veckor.
              Har bytit ca 20% varje vecka dock.
              Är det någon som har några mer förslag på vad det kan vara så säg gärna till är öppen för förslag.
              Ska göra allt jag kan för att få fart på akvariet igen och aldrig mer inhandla fisk från den djuraffären.
              Kan det vara värt att köpa en färdig bakteriekultur eller ska man invänta och se om akvariet klarar av att återhämta sig utan hjälp?

              Mvh Lumiz

              Kommentar

              Arbetssätt...