Vitaprick på slöjor men glömde en viktig detalj......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazzze63
    • May 2012
    • 7

    Vitaprick på slöjor men glömde en viktig detalj......

    Hej!
    Jag har ett gäng slöjor som fått vitaprick, har behandlat med faunamor. Är inne på dag två men kom på att jag glömde stänga av filtret.
    Är stängt nu, men har jag tappat dag ett helt? Nu cirkulerar jag endast vattnet. Det har inte blivit någon större förbättring efter dag ett.
    Ska jag kör en dag extra, eller hoppas på det bästa?
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av Mazzze63
    Hej!
    Jag har ett gäng slöjor som fått vitaprick, har behandlat med faunamor. Är inne på dag två men kom på att jag glömde stänga av filtret.
    Är stängt nu, men har jag tappat dag ett helt? Nu cirkulerar jag endast vattnet. Det har inte blivit någon större förbättring efter dag ett.
    Ska jag kör en dag extra, eller hoppas på det bästa?
    Varför i hela friden stängde du av filtret? Nu har nog alla bra bakterier dött så gör rent det ordentligt och starta upp det igen med medicin i akvariet.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Mazzze63
      • May 2012
      • 7

      #3
      Ursprungligen postat av bossep
      Varför i hela friden stängde du av filtret? Nu har nog alla bra bakterier dött så gör rent det ordentligt och starta upp det igen med medicin i akvariet.
      Tack för svaret. Är rent förvirrad vad som är rätt.
      Enligt andra sidor och bruksanvisning så ska man köra helt utan filter men lufta ordentligt. Så rensa filter och starta upp igen är det rekommenderade? Jag har stoppat cirkulationen på ytterfiltret och kör just nu endast en cirkulationspump samt luftpump.

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Ja, det är inte alltid lätt att veta vilka råd man skall följa !

        Kommentar

        • Mazzze63
          • May 2012
          • 7

          #5
          Så nu är allt igång igen. De har en hel del prickar kvar på slöjorna men de ser ut att blivit av med det mesta på kroppen. Men det är väl bara att köra vidare. Har vattentemp på 28 grader, det är väl ok. Har två små malar också så jag vågar inte testa på saltmetoden. Det var troligtvis malarna som utlöste allt.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Fauna Moor avlivar bakterierna i filtret enligt tillverkarna. Jag har bara provat det läkemedlet en gång och jag körde då filtret under hela perioden.

            Du gjorde rätt om du följer anvisningarna, dock så gör de flesta som så att de kör filtret hela tiden ändå. Det blir liksom lite meckigt att pilla med filtret (som ändå måste rengöras om det plockas bort)

            Detta finns det inte några vinster med i något av fallen, det är bara att köra på. Faunamoor är en storslägga, inför framtiden skulle jag kolla närmare på Exit som enligt många är ett ypperligt läkemedel.

            Kör på, hoppas att de blir friska. Kör bara på som vanligt med filtret, aktivt kol kan hjälpa dig efter genomförd behandling.

            OBS!!! Du gör INTE fel när du läser bruksanvisningarna, det vill jag påstå att man skall göra!
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mazzze63
              • May 2012
              • 7

              #7
              Tack för stödet!
              Jag tittade på Exit men blev rekommenderad av personalen att ta Fauna. Man skulle nog kollat här innan man körde igång allt!
              Men fick panik, första gången jag stött på detta. Nybörjare som ni förstår. Slöjorna är väldigt trötta och ligger mest och vilar. Men det känns ändå lite bättre.
              Inget annat man ska tänka på?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Höj tempen lite, det kan hjälpa. I övrigt så är det bara att medicinera och vänta
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Jag fick rådet att höja temperaturen till 28grader när jag hade vita prick, enligt utsago ska livscykeln hos parasiten vara 8-10dagar när temperaturen är runt 22-23 grader medan den sjunker till 4-5 dagar vid 28 grader. Eftersom medicinen inte tar parasiterna när dom sitter på fiskarna så måste man medicinera minst 1varv på livscykeln hos alla parasiter och då hjälper det ju avsevärt om man har så kort livscykel som möjligt.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Jag tittade på faunamors rekommendationer och du har gjort rätt enligt det. De flesta andra rekommenderar att man tar bort eventuellt aktivt kolfilter. Kanske en felskrivning i faunamors beskrivning. Jag rekommenderar också att plocka bort kolfilter då det tar bort de verksamma ämnena i medicinen. Däremot är aktivt kol bra på att ta bort rester av medicin efter behandling.
                    En gammal förklaring på att bota vitaprick är att man inte kurerar fisken utan hela akvariet, inklusive filtret. Tittar man på hur vitaprick fungerar med dess olika stadier förstår man varför.
                    Salt kan vara bra tillsammans med höjd temp som andra rekommenderar. Saltet hjälper till med läkningen av såren efter prickarna, vilka ofta leder till sekundära infektioner annars. Temperatur höjning gör att behandlingen går snabbare.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mazzze63
                      • May 2012
                      • 7

                      #11
                      Ja, men jag kör på din expertis nu. Ni har varit med ett tag och kan mer än jag.
                      Jag har ingen aktiv kol i mitt filter endast EHEIM SUBSTRATpro och EHEIM bioMECH och filtermattor.
                      OM det finns prickar kvar dag tre osv hade ni fortsatt att medicinera eller hade ni väntat till dag sju som man ska?
                      Jag har ju trixat en del med mina filter så jag har nog tappat lite medicin. Samt att prickar finns det kvar.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mazzze63
                        Ja, men jag kör på din expertis nu. Ni har varit med ett tag och kan mer än jag.
                        Jag har ingen aktiv kol i mitt filter endast EHEIM SUBSTRATpro och EHEIM bioMECH och filtermattor.
                        OM det finns prickar kvar dag tre osv hade ni fortsatt att medicinera eller hade ni väntat till dag sju som man ska?
                        Jag har ju trixat en del med mina filter så jag har nog tappat lite medicin. Samt att prickar finns det kvar.
                        Efter vad andra säger här så knäcker man även bakterierna i filtret med din medicin. Då föreslår jag att du gör rent filtret ordentligt och sedan betraktar det hela som nystart. Ett filter med en massa döda bakterier blir snabbt en ammonium/nitrit fabrik. Så häll koll på detta. Det är inte mycket bevänt med att bota vitaprick om man sedan förgiftar fisken i all välmening.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Mazzze63
                          • May 2012
                          • 7

                          #13
                          Nej det klarar man sig utan. Tror ni att man kan slänga i några droppar idag också eller är den så kraftig så att det är risk för att man tar livet av fisken om man kör mer än dag ett, två och sju?

                          Kommentar

                          • Lumiz
                            • May 2012
                            • 13

                            #14
                            Hänger inte riktigt med här.
                            Behandlar just nu mot vitaprick med faunamor och har tagit ut filter insatsen och lagt den i blöt för att bevara bakteriekulturen.
                            Men som det ser ut så överlever ju parasiterna fler en 7 dagar om det är rumstempererat och borde därför också överleva i filtret eller är jag helt ute och cyklar?
                            Kan man skvätta i några droppar i burken med filterinsatsen eller dör parasiterna i filtret ändå?
                            Luftar just nu bara akvariet.

                            Mvh Lumiz

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mazzze63
                              Nej det klarar man sig utan. Tror ni att man kan slänga i några droppar idag också eller är den så kraftig så att det är risk för att man tar livet av fisken om man kör mer än dag ett, två och sju?
                              Följ anvisningarna. Medicinen verkar bara när prickarna ramlar av och parasiten blir frisimmande. Du kan bara snabba upp det hela med ökad temp. Glöm inte saltet!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...