Hjälp! Guppyn ser gräslig ut!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kung Carl Jonsén Strand
    • April 2012
    • 42

    Hjälp! Guppyn ser gräslig ut!

    Det börja igår när jag vakna så kolla jag akvariet och på botten låg det en död hon guppy. Tänkte inte så mycket på det för honorna dör ju oftare efter som dom föder så mycket vad jag förstått?!
    Sen idag dog det en hane. Han har inte mått så bra dom senaste två veckorna. Ryggen har bara blivit mer krökt och han håller sig på samma ställe så där tänkte jag att åldern har sin rätt?!
    Sen kikade jag lite mer noggrant och kolla så alla andra fiskar mår bra men då såg jag en han guppy som hade helt trasiga fenor. För två dagar sedan såg han helt frisk och praktfull ut. Så kan det vara fenröta eller är det någon fisk som äter på stackarn? Jag har 8-9 st sorgmanteltetror som kan va boven i dramat men jag har inte sett dom gå på någon fisk än.
    Sen till sist har vi en hona som är smal som en pinne. Hon blev smal efter hon födde men nu har det gått mer än två veckor så jag börjar undra om det kan vara något fel på henne med eller om det är normalt att dom är så magra länge innan dom ska ha nästa kull?

    Bilder kommer här.

    På den smala honan ----> http://www.flickr.com/photos/carl-jo...in/photostream
    På hanen med de trasiga fenorna. Det syns inte så väl men dom är helt trådiga och slitna. ---> http://www.flickr.com/photos/carl-jo...n/photostream/
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Kan du se om de trasiga fenorna har som en vit kant eller om de simmar med fenorna ihop dragna/wobblar fram? Kan i så fall vara bakteriell infektion (både inre och yttre) och bör behandlas med tex Sera Bactopur eller eSHa 2000.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Kung Carl Jonsén Strand
      • April 2012
      • 42

      #3
      Alla fiskar simmar som vanligt nu när jag titta efter. Men den som mår dåligt och har trådiga fenor låg still på botten men nu när jag pika på rutan så börja den simma lite tafatt. Men den har utsträckt fena som en frisk men den är helt trådig och sönder.

      Bilder-----> http://www.flickr.com/photos/carl-jo...in/photostream


      Han har ju krökt rygg med. Vad beror det på? Den simmar oxå lite på sidan.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        den krökta ryggen beror nog på inavle, ganska vanligt på dom.

        resten av dåligheten låter / ser ut som en baktriell infektion.

        mitt råd.....

        Avliva den.

        Även om den skulle repa sig från bakterierna, så repar den sig aldrig från den krökta ryggen,
        och du vill nog egentligen inte föra dom taskiga generna vidare.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Inaveln hos dagens guppy är en seglivad myt som verkar totalt outrotlig!! Men bra att ta till istället för att inse fakta, dålig akvarieskötsel....

          Det troligaste är att dina guppy har en infektion, men tyvärr har nog Kensa rätt i boten. Avliva dem.

          Gör nu vattenbyten ordentligt, plantera mycket växter, minska matningen.
          Hur stort akvarium har du och hur mycket fisk?
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Som Kensa nämner så kommer guppysarna aldrig bli bra med sin krökta rygg. Man kan säga att den "gått av". Den hårde odlingen idag på guppys har gjort dem klena. Man vill ha dem slanka med stor stjärt fena vilket resulterar i att kroppen inte orkar med belastningen kan man säga. Ett tips där är att tillsätta vitaminer och ha lite mer kalk i vattnet hos framför allt guppys. Har gjort ett test personligen där jag tillsatte vitaminer samt hade i malet äggskal i akvariet hos ett gäng guppys. Dessa "höll" mycket längre än de utan vitaminer och skal som kroknade ihop och dog.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            Arbetssätt...