Försöker behandla Munsvamp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #16
    Sådär då, 2 veckor och 2 dagar gick det utan ett enda symptom.
    Nu har ena Koppartetran vitt ovanför munnen.

    Jag som trodde allt var bra nu, blir så less. Har gjort flera vattenbyten sedan sist, haft i kol, inga symptom alls. Förrän nu.
    Har låtit det vara för att skona de känsliga fiskarna men nu känns det som att det är dags att hälla i starkare grejer.
    Det jag tycker är så svårt med akvarium/fiskar är att man inte kan gå till veterinären och få svar. Istället är det bara googla, läsa, läsa lite till, skriva en tråd, prata med djuraffärer... och alla ger olika svar.

    Ursäkta min deppiga text, blev lite "knäckt" nu. Trodde verkligen allt var bra nu.
    Osäker på om jag ska avliva den eller inte, i övrigt verkar den må toppen men jag vill absolut inte att det ska spridas vidare till någon annan.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #17
      Ursäkta att jag drar igång denna igen men upptäckte att ena Neontetran har en prick/bubbla på underläppen! Det har ju varit helt fritt i 2 månader nu. & den är jättepigg och kry annars så känns så trist att behöva ta livet av den...
      Funderar på att skaffa ett karantänakvarium för mer intensivbehandling men är osäker på hur lönt det är...

      Eller är det bara att acceptera att det här, vad det nu är, kommer och går i akvariet? Fasar för den dagen någon av "favoriterna" blir drabbade.
      Men att köra igång en ny behandling för akvariet känns också lite meningslöst. Eller?
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        Hej Azur och Likan, har ni provat kaliumpermanganat (aka PP) mot columnaris, någon av er?

        Kolla gärna: http://www.cichlid-forum.com/article...is_disease.php
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #19
          Har jag inte provat, ska kika
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          Arbetssätt...