Fiskdöd. Behöver hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • duccen
    • February 2012
    • 22

    Fiskdöd. Behöver hjälp!

    Postade på diskusforumet också men har inte fått några tips än. Nu har även den första diskusen dött.

    Har haft diskusarna någon månad nu. Det gick ganska bra i början och de åt och mådde bra. Några veckor senare fick jag vita pricken på några av mina fjärilsciklider som jag medicinerade mot. En av fjärilarna dog strax därefter och ytterligare en efter någon vecka till. Diskusarna verkade inte påverkade på något sätt utan käkade bra.

    När den andra fjärilen dog slutade 9 av 10 att äta och de står bara i ena hörnet och gör inget alls. Inte ens oxhjärta som de kastat sig över bryr de sig om. Jag kan inte se något på fiskarna som ser fel ut. Mina dropptester visar inte på någon nitrit eller ammonium alls. Jag har gjort vattenbyten en gång i veckan och nitratnivåerna har varit låga.

    Jag har kört med UV 6h per dag förutom när jag medicinerade mot prickarna. Bytte vatten i lördags och sedan dess har jag kört UV hela tiden. Tänkte ifall det är någon parasit eller något kanska man kan hindra spridning.
    .
    Vad ska jag göra? Tacksam för alla tips.... Jag börjar bli orolig för dem.



  • duccen
    • February 2012
    • 22

    #2
    1. Vatten värden ( Ammoniak/Ammonium, Nitrit, Nitrat, Ph, Temp, KH, etc) ink vilket filter med material bör anges.
    Tester gjorda med JBL dropptest. Gjorde 50% vattenbyte i lördags. Satte igång UV dygnet runt.
    NH4 - <0,05 mg/l (lägsta mätvärdet)
    NO2 - 0,05 mg/l (Denna var har konstant varit noll men det verkar som när man kör UV 24/7 går nitriten upp lite.)
    NO3 - 5 mg/l
    PH - 7,5
    Temp - 29
    FE - 0
    KH - 5

    Filter är FX5 med svamp (orginal) och makaroner. Rengjordes efter medicinering

    2. En full beskrivning på syntom, ink tids förlopp.
    Se ovan. Discusarna är allmänt skygga. De trycker i ena hörnet. Alla utom en matvägrar. Ser för övrigt friska ut men jag har ingen erfarenhet.

    3. Vattenbytes rutiner med % angivet.
    Sedan jag skaffade diskusen har jag bytt 25-30% per vecka.

    4. Några kemikalier i vattnet så som vattenberednings medel, mediciner.
    PMDD. JBL vattenberedning

    5. Vilka övriga fiskar som går i samma akvarium.
    3 gibbicepsar, 2 palettcyklider+ 4 yngel ca 2-3 cm, 2 bruna bågfenscyklider, 30 rödmunstetror. 10 corydoras sterbai pansarmalar. 4 scalarer.

    6. Storlek på akvarium.
    540l - 150x50x50

    7. Har du nyligen införskaffat nya fiskar eller växter till akvariumet.
    4 fjärilscyklider varav 2 är döda

    8. Fiskarnas historia med tidigare sjukdomar de senaste halv året.
    Vita prickar vilket troligen kom med fjärilarna.

    9 - Vad får fiskarna för olika sorters mat.
    3 ggr Aquatic nature discus energy grow + 1 tärning i frimärksstorlek (ca 0,5cm tjock) med oxhjärta.

    Kommentar

    Arbetssätt...