Sjukdom (vit trådlik avföring)! Nån som kan hjälpa mig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Sjukdom (vit trådlik avföring)! Nån som kan hjälpa mig?

    Nån som kan hjälpa mig? Fiskarna i ett av karen dör på löpande band! De har den där karaktäristiska vita/transparenta tunna avföringen. Det bör väl då röra sig om en inälvsparasit. Har kollat lite på nätet och det kan tydligen finnas flera olika orsaker till detta.
    Hur vet man vilken organism det är som är inblandad? Är det en mask (nematod) eller är det en flagellat (encelligt djur)? Man vill ju inte medicinera mot "fel" grej lixsom. Nån som har nån erfarenhet eller tanke kring detta?

    Kan tillägga att det är ellioti (maculipinnis)-yngel ca 1cm det rör sig om, det går även ancistrus i karet men de verkar inte ha drabbats än. Är inte heller alla fiskar som är drabbade men de insjuknar en efter en. De sjuka fiskarna spottar bara ut maten och ser lixsom avmagrade ut trots "fyllda" bukar.
    Fish for Life!!!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    De flesta tror att det beror på flagellater. Sera har en medicin som heter Flagellol som de säger skall vara speciellt framtagen mot just det. Om den funkar är en annan fråga.

    Just ancistrus verkar vara ganska motståndskraftiga när det gäller sådant där, orsak okänd för mej.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    Arbetssätt...