Svärdbärare, magrar med vit, trådig avföring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trilobite
    • December 2005
    • 60

    Svärdbärare, magrar med vit, trådig avföring

    Akvarium:
    50 liter (temporär lösning som varat sedan starten för fyra månader sedan, blir större svärdbärarkar nästa månad), filter: Överrinning med filtermatta och fem biobollar. Rätt tattplanterat baktill, nån slags Ludwigia. Kalksten.

    Vatten:
    Rätt hårt vatten i akvariet och kranvattnet.
    30% var tredje vecka har det nog blivit vattenbyte.


    Fisk:
    Ursprungligen tre par svärdbärare (Xiphophorus montezuma), 20 – 25 yngel 3 cm. En endlerhybrid som fått flytta in p g a fenbitning i sitt eget kar. Även många posthornssnäckor och någon sandgrävande snäcka.


    Mat:
    finfördelat flingfoder en gång om dagen (för ynglen, de får ingen artemia längre), på kvällen flingfoder varannan dag, frysmat varannan dag. Cyklops, bosmider, mysis, vuxen artemia, röda mygglarver etc. Varvar lite olika.


    Sjukdomsförlopp:
    Upptäckte att en hanne magrade kraftigt och att en hona såg lite klen ut. Flera vuxna fiskar och många yngel har vit, trådig avföring.. Har avlivat fiskar som börjat magra, så att de inte skall smitta ned andra fiskar, men jag började med det först efter att den första hannen blev riktigt risig. Har avlivat två honor också som började magra av, nu är det bara två hannar och en hona kvar. Har inte sett några döda fiskar.

    Det känns olustigt med så många med avföringsproblem, risken är ju att hela gruppen är smittad med något. Guppys som gått med de första sjuka fiskarna i början har inte drabbats (än).
    Uppsala Akvarieförening
    Finns också på Facebook
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Prova att tillsätta ett par msk salt i karet, det funkar med vanligt bordssalt.
    Orsaken kan vara flera, dålig vattenkvalité ex. pga överbefolkning, ålder, inavel, enahanda kost osv. Vet du hur gamla fiskarna är?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • trilobite
      • December 2005
      • 60

      #3
      Den hanne som hastigt magrade först var en ung hanne, sedan ser jag avföringsproblem hos ynglen också, som jag skrev. Kosten är varierad, men rätt animalisk.
      Uppsala Akvarieförening
      Finns också på Facebook

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Ursprungligen postat av trilobite
        Akvarium:
        50 liter (temporär lösning som varat sedan starten för fyra månader sedan, blir större svärdbärarkar nästa månad), filter: Överrinning med filtermatta och fem biobollar. Rätt tattplanterat baktill, nån slags Ludwigia. Kalksten.

        Vatten:
        Rätt hårt vatten i akvariet och kranvattnet.
        30% var tredje vecka har det nog blivit vattenbyte.


        Fisk:
        Ursprungligen tre par svärdbärare (Xiphophorus montezuma), 20 – 25 yngel 3 cm. En endlerhybrid som fått flytta in p g a fenbitning i sitt eget kar. Även många posthornssnäckor och någon sandgrävande snäcka.


        Mat:
        finfördelat flingfoder en gång om dagen (för ynglen, de får ingen artemia längre), på kvällen flingfoder varannan dag, frysmat varannan dag. Cyklops, bosmider, mysis, vuxen artemia, röda mygglarver etc. Varvar lite olika.


        Sjukdomsförlopp:
        Upptäckte att en hanne magrade kraftigt och att en hona såg lite klen ut. Flera vuxna fiskar och många yngel har vit, trådig avföring.. Har avlivat fiskar som börjat magra, så att de inte skall smitta ned andra fiskar, men jag började med det först efter att den första hannen blev riktigt risig. Har avlivat två honor också som började magra av, nu är det bara två hannar och en hona kvar. Har inte sett några döda fiskar.

        Det känns olustigt med så många med avföringsproblem, risken är ju att hela gruppen är smittad med något. Guppys som gått med de första sjuka fiskarna i början har inte drabbats (än).
        Som första åtgärd tycker jag du ska dra ner kraftigt på frysfodret och ge absolut inga röda mygglarver (känt för att ge problem hos många fiskar)! Ge flingor/granulat och sen del vegetabiliskt flingfoder! Prova detta tycker jag
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...