Kardinaltetra med vit rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Kardinaltetra med vit rygg

    För två dagar sedan kompletterade jag mitt kardinaltetrestim med 5 kardinaltetror. Nu har en av de nya en vit fläck på ryggen(det ser ut som om den har blivit flådd) och simmar ganska ryckigt. Är det neonsjukan? Såhär ser den ut: http://www.janitasdesign.com/softspo...m/DSCF2706.JPG

    Vad ska jag göra? Kommer resten av kardinalerna att dö nu? Kan det drabba andra fiskar(pansarmal och ancistrus)?

    /Mona - som hoppas på snabba och kloka råd
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    #2
    Nu har jag satt den missfärgade kardinaltetran och en till som simmade konstigt i karantän.

    /Mona
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

    Kommentar

    • Alva
      • May 2003
      • 434

      #3
      ser det ut som om det är lite, vad ska jag säja, trådigt slemmigt svampigt, om du fattar? i sådana fall kan den kanske ha blivit biten och fått svamp men jag är ingen hejare på sjukdomar....
      <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        #4
        Nej, det ser ut som om den bara har tappat färgen. Och så simmar den konstigt, ryckigt.

        /Mona
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen skickat av Mona
          Nej, det ser ut som om den bara har tappat färgen. Och så simmar den konstigt, ryckigt.
          Ser det ut såhär?
          http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#NTD
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #6
            Som den första bilden, fast mer utbrett - det blåa är borta på 4-5 mm runt ryggfenan. Innebär det att alla kardinaltetrorna kommer att dö? Kan de andra fiskarna drabbas (ancistrus + pansarmal)?

            /Mona
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • Mona
              • October 2002
              • 840

              #7
              Nu har den första dött, en är kvar i karantän och inga av de andra visar tecken ännu. Förhoppningsvis så drabbar inte neonsjuka malar eller räkor, jag vill helst inte medicinera akvariet då jag vet att ancitrusar är känsliga för sådant. Såhär såg den som dog ut: http://www.janitasdesign.com/softspo.../Neonsjuka.JPG

              Om någon känner till om detta kan drabba malar så skulle jag verkligen uppskatta informationen.

              /Mona
              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

              Kommentar

              • Mona
                • October 2002
                • 840

                #8
                Nu har även den andra kardinaltetran i karantän dött. Ingen av de andra verkar ha fått det. Kan jag ha haft sådan tur, eller kan det dröja lite? Två av de fem nya har dött, de tre som är kvar ser friska ut.

                En annan fråga. Borde jag undvika att köpa fiskar i den akvarieaffären i fortsättningen, eller beror sånt här på stress pga ny miljö?

                /Mona
                Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  alla kan ha en dålig dag, han köper ju sina fiskar i sin tur, så tala om det för honom, så kan han kolla om det är fler som är sjuka / tala om för den han köpte dem av.. borde inte vara några problem att handla där igen, men kolla extra nog hur fiskarna mår innan..
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...