Bukvattensotsjuka följa med växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Bukvattensotsjuka följa med växter?

    Om man tror att en fisk kan ha dött i bukvattensot kan då bakterierna/parasiterna följa med växter som man vill flytta över till ett annat kar och sen smitta andra fiskar?
    Hur lång inkubationstid kan det vara för bukvattensot?

    Vill inte medicinera karet eftersom jag inte vet om det är detta den har dött av.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Jag har för mig att jag läst någonstans att parasiter dör efter 3-5 dagar om de inte hittar värddjur. Men enligt Schubert "Akvariefiskarnas sjukdomar" som nog får räknas som en mer tillförlitlig källa än mitt minne så står det på sid 53 att vid smittsam bukvattensot så måste "kärl steriliseras och fiskar och plantor kasseras". Om jag sedan fattar samma författare rätt så är bukvattensot en bakteriell sjukdom - han skriver "...tillsats av bakteriefagkultur. Bakteriefager är ett slags virus som angriper och förstör bakterier".

    I ditt fall så skulle jag nog vänta ett tag och sedan testa med en fisk som du kanske har till övers.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Ok, då får jag se hur jag skall göra.

      Tack för svaret!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det har jag aldrig hört talas om att bukvattensot skulle spridas via växter, det är ju t.o.m. så att det har rätt svårt att sprida sig mellan fiskar - så det tror jag inte alls på
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Hur är det med filtergojs? Kan sjukdomen följa med i detta om jag kramar ut gojs i det ny karet.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det har jag aldrig hört talas om att bukvattensot skulle spridas via växter, det är ju t.o.m. så att det har rätt svårt att sprida sig mellan fiskar - så det tror jag inte alls på
            OK - hur det är med spridning med växter så kan det ju vara helt fel. Schuberts bok är ju en gammal bok (tidigt 70-tal) så det kan ju vara förlegad information. Någon mer uppdaterad? Men varför skulle en flagelat inte kunna sprida sig i vatten?

            Att bukvattensot inte skulle vara smittsam är nog något du borde ha *hört* talat om (oavsett hur fel det må vara...)... Dels så säger ju ovannämnda bok så och dels finns det ett flertal sajter som säger det, exempelvis:




            Förstås, tillförlitligheten i dessa är ju inte särskilt starka - men det är ju underligt att det finns så olika ideer om denna sjukdom. Eller menar man kanske inte samma sjukdom?

            Några sajter som är mer tveksamma angående dess smittsamhet är:
            Do you have ill fish and you don’t know what disease it is and how to treat it? Here you can diagnose diseases using photos or identification keys and you can find out where they come from and how to treat them. By showing you over 500 photos to identify and cure fish diseases, we enable you to find a diagnosis and solution.



            Men finns det kanske någon skillnad mellan olika bukvattensot?

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              En ypperlig sajt där detta dryftats ofta är www.cikid.org gå in där och sök på ordet bukvattenssot.
              Detta med bukvattenssot var och är endast är ett problem framför allt bland Malawi och Tanganyika ciklider. Det kan ju kanske ha spridits till andra arter av fisk från andra lokaliteter men detta vet jag inte.
              Troligtvis rör det sig om likartade symptom men olika orsaker och typ av infektion.
              Hoppas alla kan läsa denna artikel:
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              Arbetssätt...