Hur hjälper jag min risiga scalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sur_som_en_scalare
    • April 2012
    • 46

    Hur hjälper jag min risiga scalare?

    Jag skrev här för ett tag sedan om mina två scalarer som inte längre kommer överens. Den lite större har blivit en riktig buffel, muckar gräl hela tiden och har sargat den mindre. Vid det första "slagsmålet" fick båda två skador, den store, hannen, läkte dock rätt snabbt. Men den mindre (som jag alltid trott varit en hona, men nu vet jag inte längre) drog sig tillbaka till den andra delen av karet och har nu hållt sig gömd i en veckas tid, och inte ätit. Den har fortfarande sår på ena bröstfenan och munnen är vitsårig ännu. Det fladdrar dessutom ut någon liten slemflärp ur munnen på den ibland... Vid några tillfällen har den kommit fram vid matning och gjort något litet halvhjärtat försök att nafsa i sig något, men den store kommer då genast och jagar iväg den.

    Jag tror att det hela har börjat med att den store blivit rejält leksugen men inte fått någon respons. Och fråga inte mig om han har "lekt" själv eller något, för han har nu utvecklat värsta puckeln på pannan och ser i det närmaste ut som en smäcker piraya just där..

    Men som sagt, hur hjälper jag den mindre scalaren nu. Ska jag ta ut den till ett eget litet kar (får bli plastbytta med liten pump isåfal för det är det enda jag har) så att den får friskna till och få aptit utan sällskap? Medecin? Salt?

    Jag har bara dessa två scalarerna och de går tillsammans med pansarmalar och två ancistrus. Dessutom gästspelar två slöjstjärtar i deras kar eftersom jag renoverar deras balja just nu.

    Hjälp från alla erfarna fiskexperter här på zoopet mottages gärna och tacksamt!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Gör du inget ganska snart så riskerar h*n att dö, så attflytta den till ett eget kar/balja är en bra idé. Tillsätt ett par msk vanligt salt i baljan, så hjälper det till att skalaren tillfrisknar lite snabbare.
    När den väl blivit frisk bör du ha bra koll när du flyttar tillbaka den, blir det samma visa igen bör du nog fundera på att byta bort den ena av individerna...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Sur_som_en_scalare
      • April 2012
      • 46

      #3
      Nu är hackkycklingen flyttad till ett sjukkar med lite salt i. Var redigt stressad i början men rör nu på sig mer och mer. Jag lade en flinga foder på ytan, när den sakta sjönk så simmade stackaren fram mot den men tog den ej i munnen. Undrar om den har ont i sin mun eller nåt? Vinner fisken på att jag häller i nåt antibiotika i vattnet eller tror ni saltet räcker?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        I nuläget bör du inte göra någonting, vare sig medicinera eller mata. Fisken bör lugna ner sig ett par dagar innan du matar, och om du ska medicinera, vad ska du då medicinera mot?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Sur_som_en_scalare
          • April 2012
          • 46

          #5
          På rätt väg! Han börja pigga på sig nu, och har mumsat i sig en några småbitar sen igår. Tror nog vi klarar honom!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Gott!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              litet tips när den har repat sig och skall ner i karet igen.

              börja med att röra runt ordentligt i karet, flytta på blommor, stenar, rötter och allt annat krafs.

              medans du håller på och "inreder" på nytt, så koppar du ner den.

              den ganmle har inte kvar sitt revir då, det är ju borta, vilket blir lite som
              att börja om, och då kanske det är lättare för den lille att finna sin plats.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Sur_som_en_scalare
                • April 2012
                • 46

                #8
                Tack för alla goa tips och uppmuntrande tillrop!
                Nu är han back in business den blyge scalaren! Frisk och hel i alla fenor och mun och har kommit igång med maten också. Han är nu nedsläppt i det sprillans nya karet tillsammans med en nyinköpt liten femkronas-buse, och det verkar som om ungdomligt sällskap har fått igång honom en del. Den gamle buffelhannen går kvar i gamla karet, jag har ännu inte vågat lägga ner honom i det nya. Tänkte att den blyge skulle få boa in sig ordentligt där först. Jag har funderat på att lägga ner några fler småttingar i det nya karet och sedan försöka ta dit buffeln också. Om det finns lite fler scalarer i karet så blir kanske aggressionerna lite mera utspridda. Och funkar inte detta så får jag försöka omplacera någon av dem., eller nåt... för ha ihjäl en fullvuxen tjusig firre känns inte helt lockande. Jag kanske är för blödig för att hålla på med fiskar...

                Kommentar

                Arbetssätt...