Fiskarna ligger på botten och flämtar, En död i det nya akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JP!
    • March 2012
    • 61

    #16
    Ok tack för all info!

    Jag förstör ändå inte varför fyra st Placidocromis Blue Otter dör på två dagar, När 12 Mbunas och fyra Ancistrus fortfarande lever och ser pigga ut när jag har så höga halter av ammoniak i karet?

    Kommentar

    • Mia Gustafsson
      • April 2012
      • 36

      #17
      Ursprungligen postat av ecco
      Förutom att flytta nästan allt från gamla karet hade du i något vattenberednings medel??
      Blev ju nämligen ett vattenbyte på över 50% när du fyllde på med nytt vatten..
      Har du utblåset riktat så det krusar sej på ytan eller inte??
      Kan ju vara så att det helt enkellt inte kommer ner tillräckligt med syre i vattnet..
      Växter?? har du några??
      Utblåset från pumpen - jag som är nybörjade undrar - hur ska man vinkla utblåset?
      Mia - nybörjare med Juwel Vitt Lido 120 akvarium.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av JP!
        Ok tack för all info!

        Jag förstör ändå inte varför fyra st Placidocromis Blue Otter dör på två dagar, När 12 Mbunas och fyra Ancistrus fortfarande lever och ser pigga ut när jag har så höga halter av ammoniak i karet?
        Olika individer och olika arter är mer eller mindre känsliga. Någon art brukar alltid dö först.

        Håller visserligen med de andra om ammoniaken men har ändå lite svårt att köpa att det skulle komma så snabbt (inom ett dygn i ett 540 liters akvarium). Det har jag aldrig hört talas om innan.

        Jag tycker det mer låter som om det är något inredningsdetalj i akvariet som har förgiftat fiskarna eller om det nyligen har gjorts ett stort vattenbyte i akvariet så kan det ha varit något utsläpp i kranvattnet eller hög kloraminhalt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #19
          Oj mycket intressant läsning. Jag visste faktiskt inte om detta med ammoniak, har aldrig testat för det, men däremot haft full kontroll på nitrit med dropptest. Jag gjorde en omstart av mitt 720 liters akvarium för snart 2 månader sedan, och jag blev av utrymmesskäl, tvungen att flytta tillbaka en stor del fiskar till karet, samma dygn som jag gjorde omstarten, men än har det inte visat på några problem, jag har haft 2 dödsfall sedan omstart, och det var 2 mindre scalarer som gick åt, hade ingen Nitrit då, men jag kollade aldrig ammoniak eftersom jag inte visste om att det kunde vara det.

          Men tack för den infon, skall köpa dropptest mot ammoniak att ha hemma, ifall det blir problem, och jag inte kan peka på Nitrit eller annan känd orsak.

          Förlåt att jag kapade tråden JP!
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • JP!
            • March 2012
            • 61

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Olika individer och olika arter är mer eller mindre känsliga. Någon art brukar alltid dö först.

            Håller visserligen med de andra om ammoniaken men har ändå lite svårt att köpa att det skulle komma så snabbt (inom ett dygn i ett 540 liters akvarium). Det har jag aldrig hört talas om innan.

            Jag tycker det mer låter som om det är något inredningsdetalj i akvariet som har förgiftat fiskarna eller om det nyligen har gjorts ett stort vattenbyte i akvariet så kan det ha varit något utsläpp i kranvattnet eller hög kloraminhalt.
            Jag ifrågasätter absolut inte ammoniakteorin Jag är nybörjare och har bara haft akvarium i ca 3 månader. Men har känslan av att dom har blivit förgiftade/stressade av flytten fram och tillbaka. Jag bor i Halmstad och har ringt till kommunen och pratat med Magnus Vinberg på vattenverket och i det kommunala vattnet förekommer varken klor eller kloraminer. Vattnet PH buffras däremot till 8. Huset är byggt på 50 talet så ledningarna bör vara väl inkörda och inte släppa ifrån sig speciellt mycket koppar. Kanske är jag för oerfaren för att hålla Placidocromis Blue Otter?

            Ciklidtok det är bara bra att fler tillför till tråden
            Senast redigerad av JP!; 05 May 2012, 08:50.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av JP!
              Kanske är jag för oerfaren för att hålla Placidocromis Blue Otter?
              Knappast - det finns väl egentligen inte någon malawi som är riktigt känslig.

              Vattenverk vet jag dock att de kan släppa ut saker (som är ofarliga för människan, men inte för fiskar) utan att de talar om det, ens när man frågar. Det kan vara något så enkelt som att de har spolat rent en ledning.

              Sedan kan man ju också undra vad de använder när de "buffrar". Jag vet förresten inte om "buffrar" är rätt ord - pH buffras ju normalt bara så länge det är kvar i ledningarna men definitivt inte när det hamnar i akvariet. Där är det synnerligen obuffrat.

              Nåväl - ofta får man aldrig reda på orsaken till varför något går fel utan man kan ju bara spekulera.
              Dock som sagt - de enda gåger som jag varit med om att fiskarna slås ut så snabbt så har det berott på
              1/ "transport-skadad/stressad" fisk
              2/ Något i akvariet som förgiftar
              3/ Något i kranvattnet efter ett vattenbyte
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • JP!
                • March 2012
                • 61

                #22
                1/ "transport-skadad/stressad" fisk
                2/ Något i akvariet som förgiftar
                3/ Något i kranvattnet efter ett vattenbyte
                Ja det känns som att det är någon utav dom anledningarna, Min sista Otter ser faktisk rätt kry ut. Går ensam i "karantänkaret" som jag mörklagt totalt. Lever den imorgon kanske jag provar att ge den lite lite mat bara för att se om den är intresserad. Överlever den så får jag väl få tag på några nya artfränder till den? Den kan ju inte bo ensam med massa Mbunas. Tack för svar Kjell

                Kommentar

                • JP!
                  • March 2012
                  • 61

                  #23
                  Så nu har jag en Otter kvar i karantänbaljan, Den ser faktiskt kry och pigg ut. Men vad ska jag göra med den? Jag kan väl inte släppa tillbaks den ensam till mina Mbunas. Ska jag försöka få tag på två tre nya? Eller ska jag försöka göra mig av med den. Den är ju en riktig kämpe!

                  Kommentar

                  • JP!
                    • March 2012
                    • 61

                    #24
                    Ursprungligen postat av JP!
                    Så nu har jag en Otter kvar i karantänbaljan, Den ser faktiskt kry och pigg ut. Men vad ska jag göra med den? Jag kan väl inte släppa tillbaks den ensam till mina Mbunas. Ska jag försöka få tag på två tre nya? Eller ska jag försöka göra mig av med den. Den är ju en riktig kämpe!
                    Bumpar denna fråga, Hoppas det är ok, Men jag har verkligen kraftig beslutsångest. Jag vågar inte släppa tillbaka den lilla stackaren i det stora karet. Rädd att mina mbunas kommer jaga runt den. Vad hade ni gjort? Göra sig av med den och bara köra mbunas? Eller försöka skaffa nya. Tycker synd om fisken när den får vara ensam i ett mörklagt litet akvare. Men den äter och ser pigg ut.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...