Någon som vet vad detta är?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Elvan:
    Om du nu har ett så bra test så du kan uppmäta 0,0 5 ml/l eller ppm. Så tycker jag att du skall styra dina vattenbyten med det. Sätt en gräns vid låt oss säga 0,3 Mg/l och byt vatten när du kommer dit. På det viset triggar du snabbare i gång de bakterier som omvandlar Nitrit till Nitrat.
    OBS var säker på tiopotentialerna har du fel på det kommer dina fiskar att dö innan du når 0,3 för då är det egentligen 3 mg/l.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Elvan
      • April 2012
      • 22

      #17
      Förlåt att jag inte var så tydlig men allt är nytt för mig & jag vill bara göra rätt........märket på dropptestet är JBL.
      Igår när jag tittade till dom på morgonen var allt bra men på kvällen låg kopparbarbs-honan död, kan dom ha varit sjuka redan från början eller vad kan det vara?....jag är rädd att förlora de 3 som är kvar (1 ancistrus, 2 kilfläcksrasboror)
      Bör jag kolla om det är nåt annat i vattnet än nitrit?......kollar nitritvärdet varje dag & det ligger stadigt på 0,05mg/l.
      Hur får jag tag på bakteriekultur.....kan jag ta lite vatten från min kompis akvarium?

      Kommentar

      • Christer5

        #18
        Är det någon skillnad på JBL och Tetras dropptest för nitrit ?
        Senast redigerad av Gäst; 10 May 2012, 10:49.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av Elvan
          Förlåt att jag inte var så tydlig men allt är nytt för mig & jag vill bara göra rätt........märket på dropptestet är JBL.
          Igår när jag tittade till dom på morgonen var allt bra men på kvällen låg kopparbarbs-honan död, kan dom ha varit sjuka redan från början eller vad kan det vara?....jag är rädd att förlora de 3 som är kvar (1 ancistrus, 2 kilfläcksrasboror)
          Bör jag kolla om det är nåt annat i vattnet än nitrit?......kollar nitritvärdet varje dag & det ligger stadigt på 0,05mg/l.
          Hur får jag tag på bakteriekultur.....kan jag ta lite vatten från min kompis akvarium?

          värdet är inte skadligt, och bör sjunka över tid med normala vattenbyten / vecka. Verja dag = onödigt.

          Mata dock bara var 2.e eller var 3.e dag närmaste 2-3 veckorna.

          att ta lite vatten från ett annat kar ingen nytta.

          du kan köpa flytande bakteriekultur i vilken akvariebutik som helst.

          men med det värdet så tycker jag att det är lite overkill.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • SCB
            • November 2011
            • 134

            #20
            Saker som kan vara bra att veta för felsökningen:

            Kommunalt vatten/egen brunn?

            Filterlösning?

            Vilken typ av inredning har du? t.ex köpegjrejer från zoobutik eller stenar, grus och rötter från trädgården?

            Vattentemperatur?
            //Olof
            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av bossep
              Jag tror inte på dessa magiska bakteriekulturer på flaska. Vad dessa troligen innehåller är "mat" till bakterier vilket man ju har om det blivit Nitrit. Dessutom så innehåller de något som binder ammonium och då kommer hela processen troligtvis att gå saktare. Troligtvis bygger dessa preparat på principen att binda en del av Kvävet samtidigt som man säkerställer nog med näring tills den naturliga processen kommer i gång. Men några bakterier tror jag inte de innehåller.
              Då tror jag det är bättre att man tillsätter något bra vattenberedningsmedel eller till exempel askorbinsyra/C-vitamin. Detta för att inte ha i en massa klor som tar död på bakterierna och skadar fiskarna. Det är ofta bättre att tänka ta bort i stället för att sätta till. Tyvärr har vi kulturellt lärt oss att är något sjukt så sätter man till medicin och då blir det bra.
              Nja det är nog olika mellan hur olika bakteriekulturer fungerar. Jag har t.ex. använt dubbeldos av Dupla Bacter och det reducerade på 2-3 timmar nitriten i ett akvarium från direkt dödlig för fiskarna till 0.
              Sedan vet jag andra bakteriekulturer som fungerar mer långsiktigt - så under alla omständigheter så tycker jag att bakteriekulturer är väldigt bra att använda för de gör att ett akvarium kommer igång betydligt snabbare än om man inte använder en bakteriekultur.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...