Någon som vet vad detta är?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elvan
    • April 2012
    • 22

    Någon som vet vad detta är?

    Hej!!

    För 1 dryg v sen den 19/4 så startade vi ett akvarium på 54 liter.......det hade fått stå nån dag innan men den 19:e så släppte vi ner våra 5 första fiskar.
    Det var 1 ancistrus.....2 kopparbarb en hane & 1 hona......2 kilfläcksrasbora 1 hane & 1 hona.
    I torsdags så matade jag dom med flingfoder, mkt lite & då såg allt bra ut, det enda jag tänkte på var att han-barben var inne i ett gömställe så jag tyckte lite synd om han för att han inte han vara med på matningen men inte mer med det. I fredags innan vi reste bort var jag & kollade till dom & allt såg bra ut, men i em då vi kom hem hade han tappat allt pigment & låg död.....vad 17 har hänt?......jag tog bort han på en gång.
    Eftersom akvariet är nytt så har jag inte bytt vatten, inte satt i några nya fiskar eller så, jag har försökt att göra allt rätt men nu är jag rädd att jag har gjort nåt fel.......tror ni det är nåt fel så dom andra oxå kan gå samma väg?

    Skulle bifoga 2 bilder men fattar inte hur......jag kanske kan maila dom?
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Kolla Nitritvärdet, gärna med ett dropptest som du kan köpa på din närmsta djuraffär
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Elvan
      • April 2012
      • 22

      #3
      TACK!! Jag har köpt ett test & det låg på o,o5 så nu tömmer jag karet på 50% i en vecka så får vi se

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av Elvan
        TACK!! Jag har köpt ett test & det låg på o,o5 så nu tömmer jag karet på 50% i en vecka så får vi se
        Hur menar du? Skall du ha det stå med bara 50 % vatten i en vecka eller byta 50% var dag i en vecka?
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Haha, Bosse!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • SCB
            • November 2011
            • 134

            #6
            Fast.. nitrit på 0.05
            Nu står det ju inget om vilken enhet det är men om man antar att det är den "vanliga" mg/l så är ju 0.05 ingenting.
            //Olof
            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Jo, det är 0,05. Det är just 0,05.

              Den ska visa 0,00..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Håller med herr Mathias. Nitrit ska vara noll

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • SCB
                  • November 2011
                  • 134

                  #9
                  Visst "ska" testet visa 0 men av det jag har läst om nitritens skadeverkningar så finns det en del utrymme för positiva värden innan det börjar påverka "normal"fisk.
                  Somliga test har ju en mätskala som börjar en bit över 0. mitt Tropicaltest t.ex börjar på 0.3 mg/l
                  0.05 är mer än 0 men är det verkligen tillräckligt mycket för att man ska börja vidta åtgärder? Är 0.05 mg/l tillräckligt för att döda fisk?
                  Det kan ju vara så att det är inom felmarginalen för testet eller att man har läst av och uppskattat fel. Vi vet ju inte vilket test det handlar om och hur stor noggrannhet det har och framför allt, hur lätt det är att (fel)tolka resultatet.

                  Det kan ju vara något annat fel också, t.ex stress från en dålig/obefintlig inkoppning, eller så var den döda fisken i så dåligt skick från affären att den var döende redan innan den såldes.
                  //Olof
                  230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Nu skall jag sparka lite på Nitrit poliserna!

                    0,05 mg/l är acceptabelt och vid nystart faktiskt bra. Värden under 0.3 mg/l är helt acceptabelt och som SCB säger så börjar många tester där. Hur har det låga värdet uppmätts och med vad? Jag misstänker att det är en felskrivning och att det skall vara 0.5 mg/l.
                    Vid detta värde kan det kanske vara ide att byta en del vatten. Titta dock på lite teorier i den här tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=152480 där sticker jag ut hakan och påstår att det kan vara mer skada än nytta att byta en massa vatten om man har lite nitrit.

                    Både Wärmlänningar och Smålänningar får gärna dunka mig i skallen!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Elvan
                      • April 2012
                      • 22

                      #11
                      Det visade 0,05 mg/L.....jag fick rådet att tömma det på 50% vatten varje dag i en v & inte mata nåt...

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Elvan
                        Det visade 0,05 mg/L.....jag fick rådet att tömma det på 50% vatten varje dag i en v & inte mata nåt...
                        Jag förstår inte! Har du akvariet halvfullt eller har du bytt hälften av vattnet? Vilket nitrit test använder du?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Elvan
                          • April 2012
                          • 22

                          #13
                          Jag har akvariet helt fyllt men byter hälften av vattnet.....testet heter Nitrit NO2 & är ett dropptest

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            istället för att göra vattenbyte och störa de bakterier som kommit, så tillsätt istället mer bakterier. häll i en dos nitrivec och se om det inte blir bättre då
                            jag kör alltid nitrivec på helt nystartade kar för att hjälpa bakterierna att växa till i karet och filtret.

                            jag tycker det är helt galet av affären att säga att du ska göra 50& vattenbyten var dag i en vecka när nitriten bara är 0,05! det gör säkerligen bara mer skada än nytta.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Elvan
                              Jag har akvariet helt fyllt men byter hälften av vattnet.....testet heter Nitrit NO2 & är ett dropptest
                              Det var ju bra! Du får ursäkta att jag var påstridig om de 50 % men det kan bli riktigt tokigt om man antar saker och ting. Försök att vara tydlig när du skriver här så får du ofta bra hjälp. Exempelvis så kan man skriva ”byter 50 % av vattnet” i stället för ”tömmer 50 %” som du ser så blev det 100 % i det ena akvariet och endast 50 % kvar i det andra.
                              Samma med dropptesten. Det finns olika märken exempelvis Tetra och JBL skriver du det så vet man vad du använder. Att bara skriva Nitrit NO2 ger oss ingen information alla Nitrit tester är just Nitrit NO2. Det kan ju vara bra att skriva ut det eftersom många blandar ihop Nitrit och Nitrat men i alla fall.
                              Försök att vara mer inkluderande än exkluderande så är du snäll. Tänk på att andra med liknande problem kanske läser din tråd och om det blir bra frågor och svar kanske vi tillsammans kan hjälpa dem.


                              Ursprungligen postat av freddi36
                              istället för att göra vattenbyte och störa de bakterier som kommit, så tillsätt istället mer bakterier. häll i en dos nitrivec och se om det inte blir bättre då
                              jag kör alltid nitrivec på helt nystartade kar för att hjälpa bakterierna att växa till i karet och filtret.

                              jag tycker det är helt galet av affären att säga att du ska göra 50& vattenbyten var dag i en vecka när nitriten bara är 0,05! det gör säkerligen bara mer skada än nytta.
                              Jag tror inte på dessa magiska bakteriekulturer på flaska. Vad dessa troligen innehåller är "mat" till bakterier vilket man ju har om det blivit Nitrit. Dessutom så innehåller de något som binder ammonium och då kommer hela processen troligtvis att gå saktare. Troligtvis bygger dessa preparat på principen att binda en del av Kvävet samtidigt som man säkerställer nog med näring tills den naturliga processen kommer i gång. Men några bakterier tror jag inte de innehåller.
                              Då tror jag det är bättre att man tillsätter något bra vattenberedningsmedel eller till exempel askorbinsyra/C-vitamin. Detta för att inte ha i en massa klor som tar död på bakterierna och skadar fiskarna. Det är ofta bättre att tänka ta bort i stället för att sätta till. Tyvärr har vi kulturellt lärt oss att är något sjukt så sätter man till medicin och då blir det bra.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...