Ektozon mot vita pricksjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Ektozon mot vita pricksjukan?

    Hej! Misstänker att jag fått vita prick i karet. Observerat några vita prickar på några fiskar. Går det att behandla detta med EKTOZONSALT? Har nämligen detta hemma. Eller behöver jag ge mig ut imorgon och försöka på tag på Protozon mot det här. Någon som provat ektozon mot det här med framgång?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej - det funkar inte med Ektozon mot vita pricksjukan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nej - det funkar inte med Ektozon mot vita pricksjukan
      Ok, vet du vad som funkar? Protozon?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det finns flera mediciner som funkar mot vira prick - fråga i akvarieaffären
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Exit är vettigt, fauna moor eller vad fasiken det heter funkar också. Har bara provat en gång och då rök hela besättningen ändå..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • LillaRosa
            • April 2012
            • 18

            #6
            Hade vita prick alldeles nyligen, använde Fauna mor-P. Det är som tepåsar som du hänger i karet och låter dom vara så fördelas medicinen konstant. 7 av 11 fiskar överlevde och var helt prickfria efter 17 dagar.

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Jag hade ett utbrott nyligen, började behandla med faunamor men tyckte inte det hjälpte. Bytte till Protozin, höjde temperaturen till 28 grader och tillsatte 1dl salt per 125L vatten. Medicinerade varje dag på inrådan av han jag köpte medicinen av.
              Resultatet blev bra, jag bytte vatten en gång under behandlingen för att minimera dom frisimmande maskarna (dom det tydligen rör sig om) och såg till att salthalten höll sig på samma nivå.
              Nu kommer jag låta salthalten sjunka i takt med vattenbytena.

              Trots att mitt utbrott var ganska kraftigt (vissa av kardinaltetrorna va mer vita än röda/blå) så gick det "bara" åt 4st, tyvärr blev deras fenor ganska hårt åtgångna också men dom verkar återhämta sig bra.

              Enda nackdelen jag har märkt är att medicinerna färgar av sig, jag har en silikonsträng mellan bakgrund och glas som blivit ganska kraftigt missfärgad.
              Senast redigerad av KristianE; 28 April 2012, 21:19.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              Arbetssätt...