Simmar konstig...problem med simmblåsan ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hellmut
    • October 2005
    • 160

    Simmar konstig...problem med simmblåsan ?

    Hej har en kul med kampfiskar ca 40 st och dom är runt 1-1.5 cm och 3 veckor gamla men har nu märkt att runt 15 st av dom har börjat få problem med sina simblåsor och simmar med huvudet mer uppåt och kroppen mer neråt.
    1. Kan det vara så att simblåsan inte växt klart än ?
    2.Eller kommer dom simma så här hela livet?
    3.Är det ärftligt?
    Väldigt frustrerande att se på när dom simmar

    Har dom i ett 100L
    Runt 27 grader
    och dom får nykläckt artemia 3 gånger om dan

    Mvh Emil
    Senast redigerad av hellmut; 27 April 2012, 16:32.
  • Sillyway
    • October 2010
    • 38

    #2
    Jag har läst lite om fiskodling och mycket spelar roll om hur fisken växer upp. De viktigaste dagarna i fiskens liv är trots allt från rom till färdigutvecklad fisk, dvs tills den dag då dom har utvecklat färdigt sina vitala organ.
    Det behöver naturligtvis inte vara ärftligt då andra faktorer som temperatur kan spela stor roll. Hur många grader hade ynglen/rommen? Tyvärr kan små temperaturskillnader ha stor betydelse. Rom kläcks beroende på "dygnsgrader". Med andra ord, ju varmare du har desto snabbare kläcks rommen. Men högre temperatur såväl låga medför även problem för fiskens utveckling. Jag vet tyvärr inte den optimala temperaturen för någon fisk då alla är olika. Man kan nästan tänka sig som i Guldlock och de tre björnarna, det är antingen för varmt eller för kallt, men det finns även något där emellan som är det optimala för fiskens utveckling.
    Hur ofta har du gjort vattenbyten? För att en odling skall vara optimal krävs väldigt bra filtrering. Nu vet jag även att Kampfisken inte vill ha för strömt då de bygger skumbon. Har även för mig att de är väldigt tåliga då de ute i det naturliga inte lever i ett "rent" vatten. Eller har jag fel?

    Foder påverkar såklart fiskens utveckling också. Vad för mat, hur ofta och hur mycket har du matat dem?

    Kommentar

    Arbetssätt...