Vitt runt munnen och trasiga fenor. Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sur_som_en_scalare
    • April 2012
    • 46

    Vitt runt munnen och trasiga fenor. Hjälp!

    Mina två skalarer har bråkat och det är speciellt den stora som varit på den mindre och bitit den så den har fått lite märken/sår på kroppen. Dess fenor ser ut att ha blivit klippta i med sax, typ kluvna, de är inte fransiga dock. Den lille skalaren var trött igår och gömde sig i andra änden av akvariet, bakom pumpen. Och idag är båda två slaka och står mest stilla. De är också vita runt munnen och flämtar.

    Är det sviter efter slagsmålen eller har de drabbats av sjukdom? Munsvamp? Fenröta? Annat? Jag har pansarmalar i karet tillsammans med dem, och jag därför inte vågat lägga i salt i vattnet. Ska jag köpa medecin, isåfall vilken? Är saltbad bättre? Hjälp, jag vill inte de ska dö, de är stora och fina och även om jag bara haft dem ett par månader så är jag fäst vid dem.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    sviter från slagsmålet förmodligen. ta det lugnt o låt dom vara. att hålla på med saltbad o grejjer stressar fisken ännu mer så det gör mer skada än nytta oftast. låt dom vara o läka

    jag har 6 st jämnstarka scalarer i min kub. 3 par är det desutom så de bråkar rätt ofta.

    Kommentar

    • Sur_som_en_scalare
      • April 2012
      • 46

      #3
      Tack snälla hannesc för snabbt svar. Då ska jag ha lite is i magen och hoppas att de piggar på sig. Undrar just om det inte är två hannar jag har, så som de muckar med varandra. Och aldrig har jag sett dem leka heller. Tror du det skulle bli lugnare om jag skaffade fler skalarer som får gå tillsammans med dem? Fast en fullvuxen skalar kanske inte vill leka med en som är mycket mindre/yngre, och de man köper är väl alltid rätt små. Hu r ofta leker dina skalar-par?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        scalarer är ju stimfiskar så jag tror det skulle funka bra med flera.

        men först. hur stort kar har du?

        mina leker lite då o då. beror lite på vilket foder jag kör med. mina är ju lite specialscalarer. inte vanliga 45kronors scalarer.

        Kommentar

        • Sur_som_en_scalare
          • April 2012
          • 46

          #5
          200 liter har jag så det är kanske i minsta laget för fler skalarer.

          Kommentar

          Arbetssätt...