Bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariasupernova
    • February 2012
    • 25

    Bukvattensot?

    Hej,

    Skall försöka fatta mig kort.. Skaffade mitt första akvarie i början av året. Köpte 3 guppy och 3 glasmalar. Efter första veckan var jag tvungen att byta akvarie då det började läcka. Vid flytten upptäckte jag att ena guppyn dött.

    Allt var bra i ett par mån, sedan skaffade jag två silvermolly. Varav den ena bajsade långa trådar blandat med vanlig avföring. Tyder på bukvattensot då hon även var rund om magen. En vecka senare kom det bebisar från henne, efter det slutade den konstiga avföringen.

    Tyvärr överlevde inte bebisarna då pumpen fick ett ryck och bara gick på max. Veckan efter märkte jag att en guppy var borta, ett par dagar senare var båda borta. De visade inga som helst tecken på att vara sjuka, de åt och var aktiva.

    1 april kom 6 silvermollybebisar som överlevde i yngelkasse.

    Skaffade en kampfiskhona för en mån sen. Har haft henne ömsom med kamphanen och i stora karet. Senaste veckan i stora karet. Såg igår att hon var jätterund om magen, trodde det var rom. Men såg även att fenorna såg slitna ut, hon har alltså INTE varit fritt med kamphanen. Idag hittade jag henne på botten död, helt blek och med jätterund mage. (Se bild). Tycker även att hon ser lite glosögd ut? Kamphanen har också "utåtstående" ögon, om man tittar på honom uppifrån så ser det ut som han har genomskinliga linser.

    Har jag någon sjukdom i karet jag bör behandla? Mina växter är lite bruna i kanten dessutom.

    Har ett 60literskar med en mal och en äppelsnäcka också.

    Bild på död kamphona: http://i.imgur.com/j7r0I.jpg
Arbetssätt...