Vit och transparent avföring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    Vit och transparent avföring

    Hejsan allihop.


    Jag har ett litet bekymmer jag tänkte se om ni har några bra råd på .

    Vi har 10st Diskus som nu är runt 10-12cm stora , fram till för 1 vecka sedan åt allihop bra och de var inte det minsta skygga , efter det upptäckte jag att 2st började hålla sig undan lite mer än vanligt samt att de inte ville fram och äta.

    Jag såg att avföringen var vit nästan slemmig och frågade runt , tipset var flaggelater vilket även jag trodde att det var.
    Medicin införskaffades och jag körde kuren som det är tänkt , på andra dagen hade en av diskusarna vad som såg ut som en mask som kom ut ur den ( trodde att det var något som kunde ha med medicineringen att göra ) efter detta så äter fortfarande inte våra 2 diskus de är dock ute och simmar runt lite mer nu än innan men inte som de andra 8 .

    Är det någon som har en bra idé på vad detta kan vara , kan det vara så att de har mask och behöver medicin mot detta ?

    ska även tillägga att ett par av de andra fiskarna även har vitaktig nästan transparent avföring men de äter som hästar och är inte det minsta skygga .
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    Kolla in den här sidan; http://www.bldiscus.com/
    Klicka in på "webshop", sedan "mediciner" - och där kan du läsa utförliga beskrivningar om symptom och sjukdomsförlopp, och pinpointa vad discusarna har och välja effektiv medicin utefter det.
    Lycka till!

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      #3
      Tack för länken Mats , det verkar som att våra diskus har mask , medicin är beställd och kommer hem på Måndag sen är det bara att starta medicineringen , har hört att man bör köra en dubbel kur första gången man behandlar mot mask på diskus är det något ni hört talas om också ?
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av woodlund
        Tack för länken Mats , det verkar som att våra diskus har mask , medicin är beställd och kommer hem på Måndag sen är det bara att starta medicineringen , har hört att man bör köra en dubbel kur första gången man behandlar mot mask på diskus är det något ni hört talas om också ?
        Ja, du bör nog upprepa kuren två till tre gånger - och sen hålla koll på dom. Går dom i ett sjukkar?
        Hoppas det ordnar till sig.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          #5
          Nej dom går inte i en sjukkar då vi först trodde att det var flaggelater det var frågan om och behandlade mot det , har läst att om en av fiskarna har mask är det högst troligt att resten av diskusarna i karet har det också så vi måste behandla hela karet iallafall eftersom vi inte vet till 100% hur många av fiskarna som har mask , tack för ditt svar gullefjun medicinering kommer att ske 2-3 gånger med start imorgon
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          Arbetssätt...