Vad är problemet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lorvimorven
    • August 2011
    • 146

    Vad är problemet?

    Hej!

    Jag har problem i mitt akvarium för jag har haft fiskar som har dött då och då. Jag kan inte förstå vad det är eftersom det finns flera fiskar som aldrig verkar ha drabbats. Jag byter vatten och tvättar pumpen regelbundet, temperaturen i vattnet är som den ska och växlar inte. Jag kan inte förstå vad som är problemet. Har någon någon aning vad som händer i mitt akvarium?

    MVH,

    Sofia.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Ömh, lättare att svara om du ger lite mer info...

    Hur stort är karet, vad finns för fiskar, hur många har dött och hur ofta, symtom osv..

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hur ofta rengör du pumpen? det ska du enbart göra när den markant tappar flöde. dvs kanske var 3e månad om det är ett innerfilter o kanske 1 gång per år om det är ytterfilter.

      du får nog ge lite mer info som sagt. vad har du för temp? vad har du för värden på vattnet? pH? Nitrit?

      när startade du det etc.

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Det skulle helt klart kunna vara så enkelt som det som hannes skriver, att du fått för dig att pumpen är "elaka" bakterier och måste göra rent den. Det behöver du alltså inte, inte sålänge den inte tappar i flöde (som sagt).

        Men det kan vara bra att ge mycket mer information. Du kanske har ett litet kar tillsammans med för stora fiskar, tillsammans med för litet filter och för nogrann rengöring. Då känns nitrit en ett problem som lätt uppstår. Läs på om det!

        Kommentar

        • lorvimorven
          • August 2011
          • 146

          #5
          Hej! Tack för alla svar! Jag har ett kar som är 120 liter. Temperaturen ligger på ungefär 26 grader. Jag har 3 platy, neon tetra, 3 botior, 3 otocinclus och en mal. Nyss dog en otocinclus och en black molly bebis mina andra black mollysar dog av vita prick för några månader sen. Jag startade mitt kar i augusti så jag har haft det ett bra tag nu. Jag bytte vatten i helgen för det var tid för det. Jag tänkte att jag också skulle rengöra pumpen när jag ändå höll på så att jag skulle få det gjort. Vanligtvis brukar jag bara rengöra pumpen när den verkar blockerad. Låter som om nitrit skulle kunna vara problemet. Vad ska man göra åt det?

          MVH,

          Sofia.

          Kommentar

          • Gobi112
            • December 2011
            • 229

            #6
            Nitrit = byt vatten, vänta en vecka, byt vatten igen, testa vatten för Nitrit

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av Gobi112
              Nitrit = byt vatten, vänta en vecka, byt vatten igen, testa vatten för Nitrit
              Nja vattenbyten gör man ju varje vecka. Om du har nitrit så byt 50% varje dag i en vecka. O kolla sen värdena

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

              Kommentar

              • Gobi112
                • December 2011
                • 229

                #8
                Det var så jag menade , visste bara inte hur jag skulle utrycka det så bra som du gjorde

                Kommentar

                • lorvimorven
                  • August 2011
                  • 146

                  #9
                  Tack! Det ska jag göra! Hoppas att inte fler fiskar dör Men om de börjar se dåliga ut ska jag flytta över dem till en annan "skål"?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Nej det stressar fiskarna ännu mer. Låt de va kvar men se till att få Ordning på vattenvärdena

                    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      men.....kar igång sedan augusti.....nitrit nu ????????????


                      då måste man ju ha antingen drattat ner en extrem mängd ny fisk, eller så har man dödat alla
                      bakterier i pumpen genom en alldeles för noggrand rengöring,,,,,,''''



                      me no understand.....



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • lorvimorven
                        • August 2011
                        • 146

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        men.....kar igång sedan augusti.....nitrit nu ????????????


                        då måste man ju ha antingen drattat ner en extrem mängd ny fisk, eller så har man dödat alla
                        bakterier i pumpen genom en alldeles för noggrand rengöring,,,,,,''''



                        me no understand.....



                        .
                        Jag tror att jag gjorde rent pumpen när jag inte skulle.. Visste inte att det kunde vara så skadligt.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          hur gjorde du rent filtermatrialet ???
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • lorvimorven
                            • August 2011
                            • 146

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            hur gjorde du rent filtermatrialet ???
                            Jag tog isär pumpen och bara sköljde igenom filtermatrialet. Det kanske blev så rent eftersom jag bor i Luxemburg och här har vi klor i vattnet. Man dricker inte kranvatten som man gör i Sverige. Gör jag fel när jag tvättar pumpen? Har du något förslag?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13119

                              #15
                              ...Ta bort kloren med ett vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte och rengör alltid filtret i en hink med vatten från akvariet
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...