Mina sjuka neontetror med olika syntom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria822
    • May 2010
    • 24

    Mina sjuka neontetror med olika syntom

    Jag vet inte varför jag får sjuka fiskar. Brukar ge en bra blandad fodermix bestående av mygglarver, artemia och armtemiaräkor, grönsaksfoder, algawafers, tabimin, tubifex, gvgmix, foder för färgstarkare fiskar. Jag tror de snart fått smaka på hela sortimentet från akvarieaffären.

    Och byter varje vecka. Har i både aquasafe och easybalance plus extozonsalt.

    Och ändå så får jag risiga neontetror. En har vita prickar på fenorna, en har ett utstående öga och en har krokig rygg och 2-3 st har bulor i munnen. en stor böld på mungipan så den har öppen munnen pga bulan är så stor.

    Jag vet inte vad jag gör för fel. Någon som vet?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Du vet inte kvalitén på frysfodret och tubifex ryser jag när jag hör! Nu tycker jag du slutar med alla dessa foder och kör sera vipan granulat (vet är bra!) Rakt av bara och ser om det kan bli ett stopp på detta! Biofilter och delvattenbyten är också A och O!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Maria822
      • May 2010
      • 24

      #3
      okej. fick rådet på djuraffären att man ska köra med blandat. Dvs 50% grönsaker och sedan ett foder med 50% kött. Så jag köpte därför blandade foder. Annars är det som att ge havregrynsgröt varje dag om man köper ett foder med grönt och kött i samma sa de.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Maria822
        okej. fick rådet på djuraffären att man ska köra med blandat. Dvs 50% grönsaker och sedan ett foder med 50% kött. Så jag köpte därför blandade foder. Annars är det som att ge havregrynsgröt varje dag om man köper ett foder med grönt och kött i samma sa de.
        Neontetra är allätare men bör ges övervägande animaliskt foder! Att säga att ett helfoder är som att ge havregrynsgröt varje dag är väldigt okunnigt! Är snarare som att göra köttbullar på rotfrukter, fisk, kött, grönsaker, frukt, spårämnen, vitamniner, ris, spannmål mm.mm, äter du det så får du i dig vad
        du behöver, eller hur

        Att du endast skulle köra ett torrfoder nu var för att utesluta att det är nåt foder som orsakar sjukdom!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...