Hål i huvudet sjukan el svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Hål i huvudet sjukan el svamp?

    Min fjärilsciklidhane ser inte frisk ut, har försökt fota honom men han är inte stilla för en sekund och vänder hela tiden den bättre sidan till så har tyvärr ingen bild att demostrera med.

    Tycker porerna på huvudet har blivit fler/öppnare, ser vita prickar i någon/några av dem. Tycker även jag ser någon form av vitt ludd på överläppen. Dessutom har han en lite luddig fläck på ena sidan.
    Tycker även han andas kraftigar än mina andra fjärilar, även om jag tycker arten i sig generellt andas ganska kraftigt/snabbt.

    De går en till hane i akvariet och de har mätt sina krafter en del på sistonde, så fläcken på sidan kan vara efter ett bråk. Han hade nämligen ett sår på ungefär samma ställe för några veckor sen, när dessa båda hanar bråkade för första gången, men det läkte ihop fort.

    Vad tycker ni jag ska göra? Är rädd för att det han nu har är smittsamt, så borde jag ta bort honom från akvariet? Vill inte lägga honom i mitt andra akvarium heller så då är en hink ända alternativet, kan det funka?
    Tror ni det är något smittsamt?
    Och så klart, tips på hur jag ska få honom frisk?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är inte vad du vill höra, men jag hade med all sannolikhet tagit bort honom...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Då måste jag erkänna att jag är lite mesig, jag tror nog inte att jag klarar att ta livet av honom.
      Jag klarar med nöd och näppa att ta bort döda fiskar, tycker det är jätte läskigt/äckligt men vet att det är min plikt som akvarieägare så jag gör det.
      Men att ta livet av en fisk, det är nog över min förmåga... Då får jag försöka hitta någon som kan komma hit och hjälpa mig.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Visst kan du köpa medicin och försöka bota honom, men risken är ganska överhängande att den inte blir botad. Vissa mediciner kan även få karet i obalans, med viss risk att andra fiskar mår dåligt och kanske blir sjuka, därav mitt råd att ta bort fisken.
        Fjärilsciklider är ganska ömtåliga och svåra, och det din fisk drabbats av är inget ovanligt, det låter ganska sannolikt med HIH och även svampangrepp i öppna sår....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          #5
          Ja jag förstår problemet och visst vore det enklast att göra sig av med honom. Problemet är bara hur..

          Men jag undrar om det är väldigt smittsamt, är det stor risk att de andra fiskarna också insjunknar?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Är det HIH kan en orsak vara dålig vattenkvalité, men just Fjärilsciklider är känsliga och drabbas ofta av detta, tyvärr. Så anser du själv att du håller hyffsat god vattenkvalité i karet med dessa fiskarna kommer dina övriga fiskar troligen inte att drabbas, förutom då dina andra fjärilar som ligger mer i riskzonen.
            För säkerhets skull bör du isf medicinera med någon medicin mot flagellater såsom tex Octozin samt höjd vattentemp, men du får även se till att ha bra syresättning i karet då varmare vatten är mindre syrerikt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #7
              Okej, det var ju lättande att höra att det inte sprider sig som pesten.
              Jag tror jag har bra vattenkvalité, hade nyligen fjärilsyngel och dessa borde väl inte kunnat utvecklats och överlevt så pass länge som de gjorde om det var något fel på vattenkvaliten, tänker jag rätt där?
              (Sen så sköter jag mitt akvarium så noga jag kan, med vattenbyten varje vecka etc, så det skulle ju vara synd om jag har dålig vattenkvalité trots nogrann skötsel.)

              Detta är pappan, så antar att omsorgen av ynglena helt enkelt har stressat upp honom och gjort honom lättare mottaglig för sjukdomar, kan det stämma?

              Då avvaktar jag nog någon dag och ser hur det utvecklar sig, just svamp efter sår har jag sett på mina andra fiskar att det kan försvinna av sig själv, men är det hih-sjukan så lär det nog inte göra det.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det låter som en bra plan.
                Prova att tillsätta 0,5 dl salt/100 liter akvarium, vanligt bordssalt duger gott. Det hjälper fiskarna med självhjälp kan man kort säga, inget som man har i karet vid normala fall, men kan vara bra vid en del sjukdomsfall.
                Även en temphöjning till 28-29 grader är inte fel, om dina övriga fiskar tål det samt att du då har bra syresättning i karet.
                Meddela gärna hur det går...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...