Är detta "hål i huvudet" på min fjäril?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Är detta "hål i huvudet" på min fjäril?

    Har upptäckt en vit prick på min fjärilsciklid hona. Den sitter mellan ögonen så jag misstänker att det är "hål i huvudet"-sjukan. Jag köpte paret för 4 dagar sedan så jag är inte helt säker på om det har uppkommit nu eller om hon hade det tidigare. Det var inget jag sett tidigare åtminstone men sedan var de ju också ganska skygga de allra första dagarna. Har bifogat några bilder nedan (länkar) men först lite förhandsinfo.

    Mitt akvarium är på 120 L, i det går 2 pansarmalar, 1 liten guld ancistrus, 10 kardinaltetror, 6 rosentetror, 4 amanoräkor och så mina två fjärilsciklider. Jag har gått om växter i akvariet och de växer och frodas. Kör med DIY CO2 (ca 1 bubbla/10 sekund), halv dos EasyCarbo och gödning 1 gång i veckan.

    Jag tog vattentester igår:
    Nitrit: mindre än 0,3 mg/L
    pH: 6,5-7,0
    GH: 2,5 dH
    KH: 1,5 dH

    Jag byter 30% av vattnet 1 gång i veckan.

    Akvariet har varit igång i drygt 4 veckor och jag tycker att det fungerar bra. Jag matar sparsamt och alla fiskar tycks må bra. Även den här fjärilsciklidhonan uppvisar ett normalt beteende tycker jag. Hon äter, är nyfiken och går ihop med hanen. Kan också tilläggas att mina rosentetror är ganska aggressiva mot varandra men det är inte omöjligt att honan fått sig en törn i deras strider. Så vad tror ni med erfarenhet, är dett h-i-h eller är det ett annat sår eller något helt annat? Är det någon ytterligare information jag missat så be om det, jag vill gärna ha hjälp med detta!

    Om det nu är h-i-h ska jag ta bort henne så fort som möjligt då eller vad tror ni?

    Akvariet
    Honan till höger
    Honan närbild
  • Charliena
    • September 2011
    • 300

    #2
    Jag tycker det liknar det min fjärilshane fick. Jag har valt att medicinera mot det 3dgrs behandling med tabletter man spär ut i akvarievatten som man sedan häller ner i akvariet. Är på tredje dagen idag och tycker att det verkar bli bättre. Medicinen kostade 139kr och det kan det ju vara värt tycker jag.

    Kolla in bilden i min tråd och jämför:

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Tycker inte riktigt att det ser likadant ut på din hane som på min hona. Dina hane verkar ha flera små grå, lite matta, fläckar. Min hona har en vit fläck. Men självklart så kan det se olika ut så jag kanske ska göra som du och behandla. Var fick du tag på behandlingen och vad heter den?

      Låt mig gärna få veta hur det gick för din hane efter behandlingen, hoppas såklart på det bästa!

      Kommentar

      • Charliena
        • September 2011
        • 300

        #4
        Ursprungligen postat av johnsson_82
        Tycker inte riktigt att det ser likadant ut på din hane som på min hona. Dina hane verkar ha flera små grå, lite matta, fläckar. Min hona har en vit fläck. Men självklart så kan det se olika ut så jag kanske ska göra som du och behandla. Var fick du tag på behandlingen och vad heter den?

        Låt mig gärna få veta hur det gick för din hane efter behandlingen, hoppas såklart på det bästa!
        Köpte på Arken Zoo


        Änsålänge lever han men får väl se vad som händer nu när jag slutar medicinera. Det började med ett vitt "märke" på hans huvud som fort blev fler. Han har ett hål för tillfället och de andra är bara vita, jag tycker dock att de börjar försvinna/ljusna. Men det kanske bara är psykologiskt....

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ok. Hoppas att han klarar sig. Behandlade du hela ditt akvarium eller tog du bort honom från de andra fiskarna innan du startade behandlingen?

          Kommentar

          Arbetssätt...