Fenröta? Och vad gör jag sen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noulja
    • April 2012
    • 19

    Fenröta? Och vad gör jag sen?

    Hej!
    Har en bekant som fick ett infall och köpte en guldfisk för några veckor sen. Eftersom dom i affären sa att det var okej så har han haft den i skål, utan filtrering eller inredning i nästan tre veckor. Nu har jag tagit över den eftersom jag inte kunde med att se fisken sådär.
    Så natten mot måndag, efter ca 9 timmars resa, så flyttade han in i ett 43 liters här hemma. Jag vet att det är för litet, men det blev en paniklösning. På måndag såg jag att hans stjärtfena var lite trasig, men tänkte att det var något som hänt under transporten och att det skulle läka. Imorse såg det värre ut, stjärtfenan har "strimlats" ännu mer. Så en tur till djuraffären där jag köpte medicin mot fenröta. Något mer än täta vattenbyten och medicinering jag ska tänka på?
    Han går ensam i det, har ett innerfilter och jag startade det förra onsdagen.

    Och, worst-case-scenario, om Ingemar nu dör, vad bör jag ordna innan jag flyttar in nya fiskar? Fick i butiken förslaget att fortsätta medicineringen tiden ut oavsett hur det går med honom, städa ur det och sedan låta det stå med bara vatten ett tag innan jag köper en ny fisk. Låter det vettigt, eller är det något mer jag bör tänka på?
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Om du kan ta en bild på fisken så kan man lättare se om det är fenröta eller om det bara är en skada som hände i transporten.


    Välkommen hit till Zoopet
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Noulja
      • April 2012
      • 19

      #3
      Tack Pia! Har smygläst här ett tag och kände att jag nog hade största chans att få bra hjälp här
      Har försökt få en bild, men det blev bara suddigt. Idag ser fenan ännu värre ut, tänk ett stycke tyg där man har rispat upp kanten, det är verkligen bara trådar kvar av stackarens stjärtfena. Just nu funderar jag på om inte det snällaste vore att avliva. De andra fenorna är dock orörda.
      Brukar fenröta verkligen gå så snabbt? Från någon/några små revor på måndagkväll till bara trådar kvar på onsdag morgon? Äter gör han såklart inte heller. Kan det vara någon ide att slänga i en sån där liten kub som ska släppa näring under ex en helg så att han får i sig någonting?

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Stackarn... en guldfisk som matvägrar måste vara rätt ordentligt sjuk.
        Hoppas att det reder ut sig med Ingemar.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Noulja
          • April 2012
          • 19

          #5
          Lyckades få till en bild. Han ser verkligen hemsk ut. Det märkliga är att han under måndagen och tisdagen blev piggare och piggare. Idag är han sämre, inte så förvånande. Funderar på hur långt jag ska låta det gå och om det finns någon chans att medicinen faktiskt hjälper. Det känns dumt att avliva om han har en chans men att se honom såhär känns bara grymt.

          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


          Om han är ett hopplöst fall, vad är skonsammaste sättet att avliva en fisk? Var bara tvungen att ta bort en när jag hade ett 165 liters för flera år sedan men det va på tiden jag bodde hemma så då var det pappa som fick ta fram kniven. Kommer ihåg att jag läste i en gammal akvariebok om ett snabbt snitt över nacken för att skära av ryggraden. Har även läst något om att frysa, men sett delade meningar om det.
          Och om det blir så, ska jag starta om akvariet totalt (koka grus osv) eller kan fortsatt medicinering räcka för att döda det som dödar honom?

          1000 frågor, jag vet...

          Kommentar

          • Noulja
            • April 2012
            • 19

            #6
            Kan förövrigt tillägga att Redstripe-flaskan var den en sambo som envisades med att lägga ned. Han hade sett att en kompis hade det och skulle absolut ha en själv... Den är ordentligt rengjord innan.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Stackars krake. Den firren är det inte mycket med.
              Ingen stjärtfena, magen insjunken, mager, hängig och ynklig..
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Det där såg inte så roligt ut..
                Om jag hade varit dig så hade jag tagit bort fisken då jag inte tror att den klarar sig, låter kanske hemskt men jag tror att det är det enda rätta.

                Om hur du skall göra med karet och medicinen vet jag inte men jag tror inte att det är någon fara om du gör ett större vattenbyte.
                Jag hade satsat på att ha kvar karet och skaffat några räkor och nån lite rasbora till detta.
                Senast redigerad av PiaJo; 18 April 2012, 17:32.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Noulja
                  • April 2012
                  • 19

                  #9
                  Jag tog bort honom så fort jag kom hem idag. Det kändes rättvisast mot honom. Har själv sett för många fall av större djur (hund och häst) som har levt för länge för ägarens skull. Ett hammarslag så var det över, kändes väldigt brutalt, men läste nånstans att det är skonsammast.

                  Jag kör på medicin i 3 dygn till som det står på flaskan, sen vattenbyte och så får det nog stå några dagar till innan det kommer någon ny innevånare. Funderar på en kampishane, vilket jag haft förr. Eller ev ett par dvärggurami, men lurar på om akvariet är för litet. Det får bli en annan tråd! Tack för er hjälp hursom!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ok, det var bra.

                    Skall bli spännande och se vad du hittar för fiskar till karet
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...