Trött guppy och kampfisk med vitt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Trött guppy och kampfisk med vitt

    Tjena

    Har fått vita fläckar på min kampfiskhona, det går fläckvis från ryggfenan fram till huvet, skulle ha tagit en bild men tyvärr har jag kameran utlånad, gjorde ett vattenbyte idag och passade på att ge kampfiskhonan ett kortare saltbad. vad kan det vara?! hon har god aptit och rör sig mycket, dock KAN hon ha(inte helt säker eftersom det ser ut som att hannen har varit elak igen mot hennes fenor) lite knepig simstil.. bakfenan lite uppåt ibland..


    En guppy hona som troligtvis nyligen har fått yngel håller sig uppe vid vattenytan väldigt mycket, de andra guppysarna simar på som vanligt, inte heller hon har dålig aptit! inga yttre synliga tecken!

    Tog vattenvärden nu med vet inte riktigt om de är perfekta, de följer..


    Nitrat 5
    Nitrit 0
    KH 3 grader d (hårdhet?)
    Ph 7,2
    GH <6 grader d

    Vad betyder grader(tecknet alltså) och d?

    tacksam för hjälp!

    /Niklas

    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • rufs_danne
    • June 2003
    • 39

    #2
    din kampfirre lider nog av "viapricksjukan" finns medecin i de flesta fisk affärer
    Don't drink water! Fish fuck in it!

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Hmm nja, inga prickar syns på fenor eller så, enbart på ryggen från ryggfenan och bakåt, inatt hade en av Guppy hannarna gått o hängt sig... inte den hona som jag tyckte betedde sig anorlunda igår! och den här hannen såg jag inget speciellt med igår! mao så kan det sjukdomsförloppet ha gått på 5-6 timmar!
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        hej
        de sprids mer senare överhela kroppen...
        i början kanske dom e pigga men senare kommer dom bli helt hängiga.

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #5
          Jag har i ett par dagar i rad gett kampfiskhonan slat bad på 20 min om dagen, det börjar se bättre ut nu, dels så ha storleken på de vita fläckarna minskat och hon har blivit piggare, kan ju ha varit en svampinfektion eller så hade hon skadat sig på ett stenröse som hon alltid simmar in i... hoppas det går bra hela vägen bara! tack för de svar jag har fått!

          /Gugge
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          Arbetssätt...