Är min skalar sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    Är min skalar sjuk?

    Jag har ju 4 scalarer och i början så bråkade de jätte mycket men nu har de varit lugna. Som jag har märkt i alla fall men vet inte om de bråkar på natten.
    Men jag upptäckte att den minsta av mina scalarer har revor i fenorna typ som om det spricker om ni förstår vad jag menar. tex som brevid sömmen i jeansen.

    Jätte svårt att förklara men scalaren har ihop fenorna hela tiden så jag får verkligen inget kort. jag har försökt och ta kort och sökt på bilder i googel men jag hittar inget som jag känner igen!

    Men den äter och alla verkar må bra men det ser ju inte normalt ut och det är första gången jag har så stora scalarer så kan inget om dem direkt mer än att jag inte skall ha salt i vattnet.

    Och då jag inte vet vad som är fel så är det också svårt att googla då jag inte tycker det verkar vara fenröta men jag kan ha helt fel.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    man ska aldrig ha salt i vattnet. möjligen vid svampangrepp på fiskar. annars finns det ingen anledning. men iaf.

    det är inte fenröta? om det inte är det så är det lugnt. jag har ju tre lekpar i samma kub så mina har med revor på fenorna efter slagsmål om revir etc. det läker ihop

    Kommentar

    • Carina_
      • August 2010
      • 207

      #3
      De håller på att döda min scalar vad skall jag göra?
      jag hittar ingen som vill ha den och nu har alla tre andra skalarer börjat puckla på den och en av praktbotiorna och min ancistrus Agnes. Varför gör de såhära mot stackaren?
      en av de andra scalarerna ger sig en av scalarerna med på men den är inte så illa som han/hon med de helt trasiga fenorna nu och det är itnte fenröta för ingen annan är sjuk och alla äter! Har jag massa hanar eller för många honor? Blir det så hära då?

      Kommentar

      • Carina_
        • August 2010
        • 207

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335886815.019677.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,8 KB
ID: 2140639Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335886824.099752.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,6 KB
ID: 2140640Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335886842.863531.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,5 KB
ID: 2140641Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335886856.279094.jpg
Visningar: 1
Storlek: 186,8 KB
ID: 2140642

        Kommentar

        • Carina_
          • August 2010
          • 207

          #5
          Är det pga slagsmål den ser ut såhära och man ser lite av den andra som får mindre stryk med! Eller är de sjuka?

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Hej Carina,
            Ja dina scalarer slåss. Ta det lugnt, som alltid. Troligtvis har du 2 eller fler som håller på att bilda par och muta in revir. Då motar de bort de andra eller försöker i alla fall. Då blir det så här.

            I bland får man plocka bort de andra och bara ha kvar det dominerande paret.

            Allt detta är naturens gång och har inget att göra med elaka fiskar. Se dina Scalarer som hormonstinna tonåringar.

            Vill du ha alla kvar måste du stoppa i rötter och växter så det bildas gömställen från botten till ytan. Som du har det nu är de hela tiden i varandras ansikte och då blir det bråk. Titta på bilder av Hannes kub så ser du hur det bör se ut.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Och hur stort kar har du? För att ha några par skalarer så behövs det rejält med plats!

              Kommentar

              • Carina_
                • August 2010
                • 207

                #8
                ok Tack Bosse =) skall åka ner till stan och köpa större växter och större rötter =)
                Hum detta med tålamod ok hoppas inte de dödar varandra!

                Vanish jag har 300 liter =)

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Carina_
                  ok Tack Bosse =) skall åka ner till stan och köpa större växter och större rötter =)
                  Hum detta med tålamod ok hoppas inte de dödar varandra!

                  Vanish jag har 300 liter =)
                  Låter som ett bra koncept! Det där med tålamod har vi ju diskuterat förut.
                  Har du inte en massa valisneria nuför tiden? Annars så köp de största svärdsplantorna du hittar. Hur många? Fundera ut hur många du tror du behöver dubla det och köp sedan dubbelt så många. Jag brukar peta i lite lerkulor när jag planterar svärdsplantor.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Carina_
                    • August 2010
                    • 207

                    #10
                    Fick pengar i present så imorgon blir det tur ner igen till djuraffären då de inte hade några roliga växter sist jag var ner pga att jag hade missat deras kampanj på växter så det var nästan soprent.

                    köpte en snygg rot som jag har i nu och hoppas på att den skall sjunka.

                    I mitt kar så har jag ju 4 skalarer och 4 praktbotior och ancistrus och en fisk som jag tror heter prikig dania. Karet är ju på 300 liter eller om det var 275 kan jag skaffa mig ett stim också eller blir det för mycket fiskar då? kom på att jag har ju ett gurami par med. Eller skall jag köpa ett gurami par till?

                    Och vad skall man ha för stim som inte skalarerna äter upp?

                    Skulle vilja ha lite färg på dem då jag har svarta skalarer!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      jag skulle då inte dratta ner mer fisk i det karet.

                      och det beror mest på botiorna.

                      de blir gigantstora, kommer att egentligen vara för många för det karet.


                      men vad som skulle vara SKETASNYGGT är om du bytte bort dina botior
                      mot 15-16 hogryggade tetror, säg ex Columbia eller liknande. '



                      Att det sedan mer renodlar det mot SA ger ju bara en massa pluspoäng....



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Carina_
                        • August 2010
                        • 207

                        #12
                        äter inte mina skalarer upp columbia stimmet?
                        De var ju inte jätte stora och de kan väl inte vara så stora i butiken?
                        För det var annars en bra ide =) för jag saknar ett stim i karet för det känns tomt fasten det är fullt.
                        Men praktbotiorna kan ju faktiskt få flytta som du säger =)
                        Hum SA vad är det nu igen får leta lite på zoopet igen känner jag

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          SA = Sydamerika.

                          Det skall nog till en väldigt välvuxen ALTUM-scalar på 35 cm's höjd om en Columbiatetra blir mat.

                          De är för höga i ryggen, går inte in i truten helt enkelt, en liten smal neontetra går in i truten,
                          så om du skall ha ett stimm med tetra, utgå från hur Columbian ser ut, jämför med ex neon,
                          så ser du vilken form de behövara ha......




                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Carina_
                            • August 2010
                            • 207

                            #14
                            Ahh tack så mycket =)
                            Vet att min vän ville ha mina praktbotior så tänker slå henne en signal och fråga hon har dessutom större kar än mig tror det är 600 liter så de blir nog bara glada så länge jag får upp dem =)

                            Skall kolla i lite sådana trådar och även köpa in kanske bara tre sorters växter för nu har jag så mycket olika att jag tycker det ser rörigt och fult ut men har bara tagit i en massa växter för att få bort cyanon och en stor dos tålamod som börjar tryta

                            Kommentar

                            Arbetssätt...