Utstående ögon...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    Utstående ögon...

    Min scalare har fått utstående ögon med en vit ring runt om, vad är detta o vad kan jag göra?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Byt hälften av vattnet och Tillsätt 1dl salt/100L, använd gärna vattenberedningsmedel också, se sen till att sköta de veckovisa delvattenbytena Ca 30%, fundera på om du matar för mycket och har en bra biologisk filtrering i karet. Ökad bakterietillväxt i karet pga det som jag nämnt kan ge ögoninfektioner av det här slaget.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Millis71
      • August 2011
      • 225

      #3
      Tack, gör ett försök att rädda den.

      Kommentar

      • Mashugg
        • March 2012
        • 70

        #4
        Vissa säger också att Ektozonsalt ska vara bra. Ett salt som förutom helt vanligt salt innehåller andra ämnen som motverkar bakterier. Saltet sätter igång den osmotiska processen och drar ut överflödig vätska som byggs upp bakom fiskens ögon. Saltet är bra att tillföra vid vattenbyten då vi i Sverige får vatten från reningsverket som har för lite salt i sig.

        Och precis som åheim säger, sköt vattenbyten

        Kommentar

        • Millis71
          • August 2011
          • 225

          #5
          Jag bytte bara vattnet o nu är den bra. Inget salt. Tack för råd....
          Ursprungligen postat av åheim
          Byt hälften av vattnet och Tillsätt 1dl salt/100L, använd gärna vattenberedningsmedel också, se sen till att sköta de veckovisa delvattenbytena Ca 30%, fundera på om du matar för mycket och har en bra biologisk filtrering i karet. Ökad bakterietillväxt i karet pga det som jag nämnt kan ge ögoninfektioner av det här slaget.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Ursprungligen postat av Millis71
            Jag bytte bara vattnet o nu är den bra. Inget salt. Tack för råd....
            Tack och lycka till! Du behöver aldrig vara rädd för att tillsätta salt vid sjukdom, det är en väldigt bra första hjälp!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...