Scalar saknar fläckvis fjäll?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lina199o
    • January 2009
    • 90

    Scalar saknar fläckvis fjäll?!

    Hej! Som sagt, jag har en scalar som saknar fjäll på stora partier av kroppen, den är en rätt stor. Men den verkar frisk och kry annars och inga andra fiskar i karet har något liknande.

    Den går tillsammans med 2 andra lite större scalarer, 6 kardinaltetror, 4 svärdbärare och 1 segelfens pleco. Karet är 200 liter.

    Har läst mig till att många som tappat fjäll först svällt upp men detta har nte hänt min.....

    Någon som har någon ide om vad det kan vara??
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Har den sett ut så hela tiden? Har sett flera scalarer som har sett ut som om de saknar fjäll fläckvis, och de har i övrigt sett friska ut. Jag tror det finns en framodlad variant som ser ut så (oftast är de väl helt eller delvis vita, vad har din för färg?), större delen av kroppen ser normal ut, men det finns partier som ser blankare ut, så att säga. Om de verkligen saknar fjäll på de partierna, eller om fjällen där bara har en annan struktur vet jag inte. Det finns även en framodlad variant med "skrynkliga" fjäll, som får fisken att se ut lite som den var invirad i folie
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Var i "min" butik idag, och där har han en stor, vit scalarehane, som ser ut så som jag beskrev, men tvärtom, de blanka partierna är där den har fjäll, se´n ser den fjällös ut på resten av kroppen. Den "ska" nog se ut så (inte egentligen, men ändå), den är nog framodlad så.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • lina199o
        • January 2009
        • 90

        #4
        Hej!
        Tack för svar
        Det är en sunset scalar, alltså vit med gult huvud
        Jag var inne i en butik idag med och frågade men dom hade inga direkta svar.. trodde dock inte det är nån sjukdom.
        Jag är rätt säker på att den inte sett ut så innan, men helt hundra är jag inte.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, en bild vore bra
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...